Дуо – тавхид, таваккул, сабр
Аллохдан ўз хожатларини сўраб илтижо килаётган инсон тавхиди ва иймонини мустахкам килиши, такдирга чинакам иймон келтирган бўлиши зарур. «Хаётда содир бўладиган нарсаларнинг бари Аллохнинг хохишига биноан вужудга келади, Унинг измидан ташкари бирон япрок хам жойидан кимирламайди, У рухсат бермаса инсонга бир зирапча хам кирмайди» деган эътикодни хар бир мусулмон ўзининг дилига махкам тугиб олиши шарт. Бу эътикод ўрнашиб улгурмаган, такдирга чин иймон келтирмаган инсон бошига огир кун тушиб колганда жуда каттик кўркиб кетади ва «энди бу ёгига нима киламан», деб довдираб, ўзини йўкотиб кўяди.
Огир бир мусибатга йўликиб колган одамнинг мисолини кенгрок олиб кўрайлик. Бу инсон хеч бир чора-тадбир фойда бермайдиган, балки чора-тадбир кўришнинг бирон иложи колмаган вазиятга тушиб колди дейлик. Яъни рўпарасида каттакон бир бало тахдид солиб турган ёки энг ашаддий душманининг кўлига тушиб колган, атрофида хеч кими йўк одамни тасаввур килинг... Энди унинг додини хеч кимса эшитмайди, каерларда колиб кетганини хам хеч ким билмайди, балки билишга хам кизикмаяпти, дейлик. У эса шу дакикаларда бир халоскорга, хеч бўлмаганда бир холис маслахатгўйга шунаканги мухтожки, буни сўз билан таърифлашнинг асло иложи йўк. Бирор ёрдами тегиши мумкин бўлган нарсаларнинг барчасидан умиди узилиб бўлган, нажот йўллари кесилиб колган бундай пайтда инсон боласи кандай холатга тушади? У кимга, нима деб мурожаат килади? Энг мухими бунака вазиятда мусулмон киши ўзини кандай тутмоги керак?
Авваламбор, бу мавзуда факат гапириш осонлигини эътироф килган холда айтиш лозимки, чин мўмин кишигина шундай синовларга дош бера олиши мумкин. Хадисда Аллох таъоло мўмин бандасининг бошига юборадиган бало-офатларнинг катта-кичиклигини ўша бандасига ато килган иймоннинг кувватига караб белгилаши айтилган. Шунга кўра, чин иймонли бандагина огир шароитларда хам ўзини энг тўгри йўлда ва энг яхши холатда тутиб тура олади. Чунки у атрофини ўраб турган олам билан бўлган барча алокалари узилиб битган бўлса-да, шу оламнинг эгаси Аллох таъоло билан алокаси хали-хануз ўзининг ихтиёрида турганини ёдидан чикармайди. Хар кандай огир вазиятда колган бўлса хам, агар Аллох хохласа, унга хар бир лахзада ёрдам бериши аник эканини ич-ичидан хис килади. Хозирги огир холат хам унинг бошига ўша кудратли Зотнинг ўзи хохлагани учун юборилганини билади ва бунинг учун хеч ўксинмайди. Ундан ўзгага ялинмасдан, ўзини махлуклар олдида хор тутмасдан, сабот билан туришга харакат килади. Хаётда содир бўладиган турли-туман яхши ва ёмон вокеалар сингари ушбу ходиса хам иймон синовларидан бири эканини ёдга олади. Унинг бу кийин соатларни кандай ўтказаётганини кодир Аллох албатта кўриб-кузатиб турганини, бу банданинг ўз Роббисига килаётган хар бир дуоси-ю илтижосини У Зот албатта эшитаётганини, эшитганда хам суюб эшитаётганини, Унинг фаришталари хар бир сўзни кайд этиб ёзиб боришаётганини яхши билади. Шунинг учун хам у инсон сабр-бардош билан Парвардигорга тўхтовсиз дуода бўлади, гунох ва хатоларининг кечирилишини умид этиб илтижо килади. Охират машаккатлари бундан кўра каттикрок эканини ўйлаб, ундан панох тилайди. Буюк Зотдан бошига тушган кулфатни даф этиб, ўзини халос килишини сўрайди.
Шулар билан бир каторда у Аллох томонидан бериладиган хар кандай кичкина имкониятдан хам тўгри фойдаланишга, фурсатни кўлдан бермасликка интилади. Аклу заковатини ишга солади, фахму фаросатини йўкотмасликка, ўзини кўлга олишга уринади. Довдираб огзига келган гапларни гапиравермайди, сирларини душманга бой бериб кўймайди, кўнглига келган ишларни килавермайди.
Бундай огир мажбурлик шароитида шариат харом килган ишлардан кайси бирларини килиш жоизу, кайси бирлари умуман жоиз эмаслигини эсга олишга тиришади.
Агар инсонда такдирга бўлган иймон, ишонч суст бўлса-чи? Бундай холатда унинг ахволи Куръондаги мана бу таърифларга мос келиб колади:
«Агар биз инсонга ўз хузуримиздан бир неъмат насиб этсак-да, кейин ўша нарсани ундан олиб кўйсак, у дархол ноумид, нонкўр бўлиб олади». (Худ: 9)
Ушбу калималар кофир одам хакида айтилган бўлса-да, баъзи мусулмон инсон хам иймон сустлигидан шу алфозга тушиб колади. Бундай пайтда у бошидаги мусибатни энди ўзидан бошка хеч ким бартараф килолмайдигандай, гўё унинг учун такдир китобининг бундан кейинги вараклари мутлако бўм-бўшдай, энди уни ўзи хохлаганча тўлгазиши керакдай харакат кила бошлайди. Бунака вазиятда у «Тамом! Хаммаси тугади! Бўлганича бўлди...», деб бутунлай умидсиз бўлиб, тушкунликка тушиб колади. Чиройли сабр килишнинг ўрнига факат ёмонликлар хакида хаёл суриб, ўз асабларини ўзи какшатиб, жуда оз фурсатда ўзини ўзи еб тамом килади ёки кўпам ўйлаб ўтирмасдан шошма-шошарлик ва енгилтабиатлик билан динга хилоф йўлларга кириб кетади. Тўхта, сал сабр килиб, шайтонга таслим бўлмай турайчи, балки хеч ким ўйламаган, кутмаган ердан бирон енгиллик ёки яхшиликни Аллох сал кейинрокка бўлса хам яшириб, тайёрлаб кўйгандир деган фикр унинг аклига келмайди. Аллох таъолонинг шу кунгача унга ато килиб келган неъматларини бир пасда эсдан чикаради.
«... Кимки Аллохдан такво килса У Зот бу бандага бир нажот йўлини ато килади ва унга ўйламаган жойдан ризк етказади», (Талок: 2,3) - деган ваъдаларга эътибор бермайди. Шайтоннинг васвасасига берилиб, у кайси томонга бошласа, нажот йўли шу экан деб ўша ёкка караб кетиб колади. Окибатда у Аллох харом килган ишлардан хам тап тортмай, ўз динига, мусулмон биродарларига ва нихоят охирида ўз жонига хам зулм килади.
Дуо килиш билан бирга инсон Аллохга таваккул килиши хам керак. Таваккул эса барча холатларда Аллохга суяниб, Уни ўзига вакил килиб олиш ва хамма ишларининг жиловини Унга топшириб, хотиржам бўлиш демакдир. Чин таваккул сохиби: «барибир менинг хамма ишларим Аллохим айтганидек бўлади. Аллох эса:
«Хайрли окибат таквоникидир»,- деган. Демак мен такво йўлида турсам, нима бўлганда хам барибир охир-окибат натижа албатта менинг фойдамга бўлади», деган катъий ишончда бўлиши лозим. Мана шу акидани ўзига мустахкам килиб олгандан сўнг инсон хеч иккиланмасдан шариат кўрсатмалари бўйича диний ва дунёвий харакатларини давом эттиради.
Демак, таваккул килган одам доимо Роббул-иззатга чин дилдан сигинади ва шариат буюргандек эхтиёт чораларини кўриб юради. Мабодо бошига фалокат келиб колса, буни ўзининг бирон ножўя килмиши сабабли бўлгандир, деб эхтимол килади ва гунохларига тавба килади. Чунки Аллох айтади:
«Сизларга нимаики мусибат етса, бас у ўз кўлларингиз билан килган килмишларингиз туфайлидандир. Кўп нарсаларни эса Аллох кечириб туради». (Шўро: 30)
Шу билан бирга мўмин инсон бу мусибатнинг такдирда битиб кўйилган эканига икрор бўлади. Энди бундан кутулишнинг йўлини ва вакти-соатини хам Аллох албатта такдиримга ёзган, деган яхши умид билан Унга дуо килишда давом этади. Ўзини йўкотиб, саросимага тушмайди, дарров душманларнинг гапига ишониб, алданиб колмайди. Аксинча Аллохга ўзини якин тутади, Унинг бандаларига мехрибонлигини ва саховатини дилидан ўтказиб дуо килади. Унга дуоси ижобат бўлмаётгандек туюлганда хам, ўзидан бирон хато ўтган бўлиши мумкинлиги хакида ўйлаб, камчилик ва гунохлардан покланишга харакат килади. Шунингдек, сўраётган нарсасининг ато этилиши учун белгилаб кўйилган вакт етиб келгунга кадар, яъни то Аллох томонидан дуоси ижобат этилгунга кадар сабр килади. Шундай килиб, бу инсон «Дуоларим албатта ижобат бўлади, иншоаллох. Бунинг самарасини албатта кўраман», дея ният килиб дуода ва харакатда яна давом этади. У Роббисига чин дилдан сигиниб дуо-илтижо киларкан, Аллохнинг:
«Менга дуо килинглар, дуоларингизни ижобат этаман»,- деган ваъдасини ёддан чикармайди. Рухан бардам бўлади, хаётининг охирги лахзаларигача хам Аллохнинг мадади ва мархаматидан бирор сония бўлсин асло умидини узмайди. Ана шундай умид ва ишонч билан хаёт кечирган инсоннинг дуолари албатта ижобат бўлиб, мусибатлари бартараф этилади. Унинг умри баракали ва мазмунли ўтади. Дунёда амалга ошираётган ишлари самарали бўлади.
Аллохдан ўз хожатларини ато килишни сўрар экан одам боласи сабр-каноатли бўлиши лозим. Фалон нарсани сўраяпман, Худо бермаяпти, деган ўкинч-надоматни кўнглига келтириш ўрнига инсон чин дилдан Аллохдан миннатдор бўлишга ўрганиши керак. Чунки У Зот аслида хеч кимдан хеч нарса карздор эмас. Бандаси Ундан сўраётган нарса аслида банданики эмас, Аллохникидир. Инсон дуода нима сўрашидан катъий назар, барибир ўзининг шахсий нарсасини эмас, Аллохнинг нарсасини сўраётган бўлади. Шундай экан Аллох нимани берса хам, ўшанга рози бўлсин. Унинг озгина берганиям аслида, жуда кўп. Факат бандасининг нафси ёмонлиги учун доимо оз кўради. Агар Аллох ўша «оз»ини хам бермаганида эди, банда озгинагаям ялиниб-ёлворарди. Ха, хамма нарсадан аввал Аллохнинг шу кунгача берганларига шокир бўлишимиз, шу бериб кўйганлари мукобилида жуда кўп ибодат килишимиз даркор. Аллохдан сўраётган бўлсак хам «берилмаётган» нарсалар хакида ўйлаб сикилавермасдан, сўрамасак хам бериб кўйганлари тўгрисида фикрлашимиз лозим. Хаётда эришган кўпгина нарсаларни Аллохга килган дуо-илтижоларимизга жавобан ато килинганини ўйлашимиз керак. Шунда ўз хаётимизда маъно ва барака хосил кила оламиз. Роббимизга чиройли сабр, шукр, каноат ва рухий бардамлик билан яна дуо килишда давом этамиз.
Аслида тавхид, таваккул ва сабр алохида-алохида мавзулар бўлсада, аммо дуо килаётган инсонда мазкур сифатларнинг хаммаси жамул-жам бўлиши дуонинг тезрок мустажоб этилишига сабаб бўлади.