КОФИРЛАР ДИЁРИДА ЯШАШНИНГ ХУКМИ
Шайх Мухаммад Такийул-Усмоний ва Шайх Мухаммад бин Солих ал-Усаймийнларнинг учта фатвоси
Бизнинг мусулмон юртимиздан купгина ёшлар Европа ва Америкага яшашга кетаётганлари сабабли биз куйидаги уч фатвони сизларга такдим килишни лозим курдик.
Улардан бири Мухаммад Такий ал-Усмоний томонидан ёзилган. Мазкур фатво Вашингтондаги Исломий Марказ томонидан Иордания пойтахти Уммонда 1407 хижрий йил Сафар ойининг 8-13-сида (1986 милодий йил 11-16 октябр) бўлиб ўтган "Мажмаъатул-Фикхил-Исламий" мажлисига йўлланган 28 та саволнинг биттасига жавоб бўлди. Ушбу саволда мусулмонларнинг Шимолий Америка ва Оврупода яшаш хукми сўралган эди. Айни фатво "Бухус фил-кодойа ал-фикхиййатил- муъасира" китобининг 328-331 бетларида чоп этилган.
Бошка иккита фатво Саудиялик Шайх Мухаммад бин Солих ал-Усаймийннинг ўзига берилган саволларга жавобларидан иборат. Бу фатволар "Ал-Мажмуъуc-cамийн мин фатава фазийлатиш-Шайх Мухаммад бин Солих ал-Усаймийн" китобидан олинган (1-жилд, 54-61 бетлар).
1-Савол: Америка ёки бирор Оврупо мамлакатининг фукаролигини кабул килиш жоизми? Шундай фукароликни кабул килган ёки кабул килаётган баъзи бир одамлар бундай карорларига сабаб сифатида ўз мусулмон мамлакатларида таъкибга учраётганликларини, адолатсиз камокка олинаётганликларини, уларнинг мол-мулклари олиб кўйилаётганини, мазкур сабабларнинг барчаси ушбу одамларни номусулмон мамлакат фукаролигини кабул килишга мажбур этаётганини айтишади. Бошка мусулмонлар: "Модомики, бизнинг мусулмон мамлакатлар исломий жазо (хадд) ни ёки Исломий Шариатни барпо этмаётган экан, унда мусулмон ва номусулмон мамлакат ўртасида нима фарк бор? Иккаласи хам исломий конунларни ижро этмайди. Аксинча, биз номусулмон мамлакатнинг фукаролигини кабул килсак, хаётга, мол-мулкка ва ор-номусга бўлган хукукимизни химоя килган бўламиз. Бу мамлакатлар мусулмон мамлакатлардан хавфсизрокдир. Биз бу ерларда асоссиз камокка олинишдан кўркмаймиз. Айни вактда мусулмон мамлакатда эса, биз доим камокка олинишимиздан хавфсираймиз", - дейишади.
Жавоб: Номусулмон мамлакатни доимий кароргох килиш, унинг фукаролигини кабул килиш хукми фукароликни истаётган одамга, унинг сабабларига ва ниятларига караб турлича бўлади. Чунончи:
1) Агар мусулмон киши ўз диёрида бирон бир жиноят содир этмаса хам таъкибга олинса, сабабсиз камокка ташланса, унинг мол-мулки адолатсиз равишда олиб кўйилса ва унинг бундай адолатсизликларга норозилик билдириш учун номусулмон мамлакатни ўзига кароргох килиб танлашдан бошка хеч кандай чораси колмаса, унда бу кишига ушбу (номусулмон) мамлакатнинг фукаролигини кабул килиш хеч кандай карохиятсиз мумкин бўлади. Факат шу шарт биланки, у кундалик диний мажбуриятларини адо этишга хамда у ерда кенг таркалган (эътикодий) хилма-хиллик ва ёмонликдан ўзини саклай олишга кодир бўлиши керак. Макка ахлининг таъкибига учраб, Хабашистонга хижрат килган сахобалар бунга мисол бўлишлари мумкин. Бу мамлакат ўша вактда кофирлар томонидан бошкарилаётган эди. Сахобалар Хабашистонда колишди, хатто уларнинг баъзилари Аллохнинг элчиси с.а.в Мадинага хижрат килганларидан кейин хам Хабашистонда яшашни давом эттиришди. Абу Мусо ал-Ашъарий Хайбар газотига кадар хам Хабашистондан кайтиб келмадилар. Бу жанг хижратнинг еттинчи йилида бўлганди. Бундан ташкари, ўз нафсини зулмнинг хар кандай туридан химоя килиш инсоннинг хаккидир. Агар инсон ўз химояси учун кофирлар диёридан бошка нарсани тополмаса, унда унга хижрат килиш учун хеч кандай тўсик бўлмайди, модомики, у ўз диний мажбуриятларини химоя этса ва харом килинган разилликлардан ўзини тийса.
2) Шунга ўхшаш, агар инсон молиявий кийинчиликка дучор бўлса ва ўз зарурий таъминоти учун номусулмон мамлакатдан бошка ер тополмаса, унга хам юкорида эслаб ўтилган шартлар билан кўчиш жоиз бўлади. Чунки яшаш учун маблаг топиш бошка фарзлардан кейинги фарздир. Ушбу фарзни адо этиш учун шариатда бирон-бир худудий чеклов йўк. Аллох Таоло айтадики: "У (Аллох) шундай зотки, ерни хизматингизга шай килиб кўйди. Бас, унинг йўлларидан юринглар, ризкларидан енглар ва сизлар Унга кайтарилурсиз". ("Ал-Мулк", 15-оят.)
3) Яна шунга ўхшаш, агар инсон бирон бир мамлакатнинг фукаролигини у ердагиларни Исломга даъват килиш учун ёки ўша ерда яшаётган мусулмонларга шариат хукмларини ўргатиш учун кабул килса, унда бу иш нафакат жоиз бўлади, балки уни адо килувчи киши мазкур амали учун савоб олади. Кўпгина сахоба ва тобеъинлар савобли максадлар учун кофирлар диёрида карор топдилар ва ушбу иш уларнинг фазилатларидан деб кабул килинди.
4) Агар инсон ўз мусулмон диёрида бошка одамлар катори яшаш учун етарли моддий воситаларга эга бўлса-ю, аммо ўз хаёт даражасини ошириш ва тўкин-сочинлик, фаровонликда яшаш максадида кофирлар диёрига кўчса, унда бу иш карохиятдан йирок эмас. У бирон бир дунёвий ва диний эхтиёжсиз кофирлар диёрида таркалган ёмонликка ўзини рўбарў килган бўлади. Тажриба шуни кўрсатадики, фаровон хаёт учун кофирлар мамлакати фукаролигини кабул килган одамларнинг ихлоси сусаяди ва улар кофирлар таъсири остида эриб кетадилар.
Абу Довуд Самура ибн Жундуб р.а. дан ривоят киладики, Расулуллох соллаллоху алайхи васаллам айтдилар: "Кимки мушрикларга кўшилса ва улар билан яшаса, у ўшалар кабидир".
Абу Довуд ва Термизий Жобир р.а. дан ривоят килишадики, Расулуллох соллаллоху алайхи васаллам: "Мушриклар ичида яшовчи мусулмондан безорман", - дедилар. Биз сўрадик: "Нима учун, эй Аллохнинг Расули?" У киши жавоб бердилар: "Уларнинг ўчоклари бир-бирларига кўринмаслиги керак".
Имом ал-Хаттобий ёзадилар: "Уламолар ушбу хадисни турлича шархлаганлар. Унинг шархларидан бири шуки, улар (мусулмонлар ва мушриклар) хукмда бир хил эмаслар (яъни, иккала тоифага тегишли хукмлар хар хил). Бошка уламоларнинг фикрича, бу хадис Аллох Дорул-Ислом ва Дорул-Куфрни ажратганини англатади. Шу сабабли мусулмоннинг кофирлар диёрида яшаши жоиз эмас. Чунки, у ўчок ёкканида мушриклар сирасидан деб туюлиши мумкин. Шу ўринда яна мусулмон киши Дорул-харб (кофирлар диёри) га тижорат учун бориши ва у ерда тўрт кундан кўпрок туриши жоиз эмаслигини айтиш лозим". (Ал-Хаттобийнинг "Муаллим ус-Сунан" китобининг "Жиход" бобидан.)
Абу Довуд ўз рисолаларида Макхулдан ривоят киладилар, Расулуллох соллаллоху алайхи васаллам: "Мушриклар орасида болаларингизни колдирмангиз", - деганлар.
Шу туфайли баъзи фукахолар Дор-ул-Куфрда маблагини кўпайтириш учун яшаётган мусулмонларнинг одил инсонлар тоифасидан чикишини эслаб ўтганлар. ("Такмилату Раддил-Мухтор" I:101)
5) Чет эл фукаролигини шухрат ва обрў топиш учун кабул килиш, ёки уни мусулмон мамлакатнинг фукаролигидан афзалрок кўриш, ёки кундалик хаётда кофирларга ўхшаш мутлако харомдир. Бунга хеч кандай далил хам керак эмас!