Савол: "(Саволда) фарз намози бўлмасада,
намоздан сўнг дуо қилиб, қўл
кўтаришликнинг ҳукмини сўрайди?"
Жавоб: "Фарз намозидан (сўнг дуо қилиб)
қўл кўтаришлик мустаҳаб эмас. Чунки бу
(Росулуллоҳ) соллаллоҳу аълайҳи ва саллам
қилган амал эмас. У киши ушбу дуо қилиб,
қўл кўтаришлик (амали)ни на пешиндан
кейин, ёки асрдан, ёки шомдан, ёки
ҳуфтондан, ёки бомдоддан кейин
қилмадилар. У иккиси (фарз бўлган ва фарз
бўлмаган намоздан кейин дуо қилиб,) қўл
кўтаришлик керак эмас. Чунки бизларга у
киши (Росулуллоҳ) соллаллоҳу аълайҳи ва
саллам амал қилган ва тарк қилган
(ишларида у кишига) эргашишлигимиз
вожибдир. Модомики у киши беш вақт
намоздан кейин икки қўлини (дуо учун)
кўтармаганлари маълум бўлдими, шу каби
биз ҳам қўлларимизни у киши аълайҳис
солату ва вас саламга эргашган ҳолда
кўтармаймиз. У киши аълайҳис солату вас
саламга "амал қилишлик" ва "тарк
қилишлик" билан эргашилинади. Шунингдек
намоздаги: икки сажда орасидаги дуода ва
салом беришдан олдинги охирги
ташаҳҳуддаги дуода ҳам қўлларимизни
кўтармаймиз. Чунки у киши аълайҳис солату
вас салам (у холатларда) қўлларини
кўтармаганлар. Шунингдек жума куни
хутбасидаги дуода ёки ийд куни хутбасидаги
дуода қўллар кўтарилмайди. Негаки Набий
соллаллоҳу аълайҳи ва саллам ўшанда
қўлларини кўтармагандилар. Аммо истисқо
хутбасидаги истисқо (ёмғир сўраш) намозида
қўллар кўтарилади. Чунки Росулуллоҳ
(ўшанда қўлларини) кўтарганлар. Имом жума
хутбасида ёки бошқа (кунги хутбада) ёмғир
сўраб дуо қилганида қўлларини кўтаришлиги
машруъдир. Ҳудди Набий соллаллоҳу
аълайҳи ва саллам қилганларидек.
Шунингдек бошқа дуоларда: бирор бир
корҳол юз берганда дуо қилса ёки чошгоҳ
пайти дуо қилса ёки таҳажжудда намозда
бўлмаган холида Роббисига дуо қилса,
қўлларини кўтаради ва дуо қилади.
(Буларнинг) ҳаммаси яхши. Дуонинг ижобат
бўлишлик сабаблари ҳақида Росул
соллаллоҳу аълайҳи ва саллам ҳадисда:
"Албатта Роббингиз Ҳайй (тирик) ва Карийм
(кўп икром қилувчи) зотдир. Бандаси Унга
икки қўлини кўтарганида уни бўш
қайтаришликдан ҳаё қилади", деб айтганлар.
Бу ҳадиснинг (санади) "ёмон эмас". Сафарда
дуо қилган киши ҳақида эса: "уст-боши чанг,
икки қўлини осмонга кўтариб "эй Роббим, эй
Роббим" (дейди). (Аммо) егани ҳаром, ичгани
ҳаром, кийгани ҳаром, озуқаси ҳаромдан
бўлган... Набий соллаллоҳу аълайҳи ва
саллам: "Шу (ҳаром билан шуғуллангани)
учун ижобат қилинмайди?!" дедилар. Егани
ҳаромдан бўлганлиги учун (дуоси) ижобат
қилинмади. Лекин икки қўлни кўтаришлик
ижобат бўлиш сабабларидан деб зикр
қилинди. (Ўша сафарда дуо қилган киши) еб-
ичари ва кийимида ҳаром билан
шуғуллангани сабабли ижобат бўлишидан
манъ этилди. Аллоҳдан офият сўраймиз.
Хулоса шуки, дуода қўлни кўтаришлик уни
ижобат бўлиш сабабларидандир. Лекин
фақатгина Набий соллаллоҳу аълайҳи ва
саллам қўлларини кўтарган ёки ўзлари
қилмасалар ҳам тарк қилмаган (яъни инкор
қилмаган) ўринлардагина (қўллар
кўтарилади). Бу киши дуо қилганда
қўлларини кўтарадиган ўринлардир. Аммо
баъзи фарзлардан кейин, беш вақт намоздан
кейин ёки жумадан кейин Набий соллаллоҳу
аълайҳи ва саллам қўлларини
кўтармаганлар. Биз ҳам (Набий) соллаллоҳу
аълайҳи ва саллам суннатларига эргашган
холда қўлларимизни кўтармаймиз".
Манба:
http://www.binbaz.org.sa/mat/17244