Кайси акл ва дин, бузгунчилик ва (узини ва бошкаларни) портлатишликни Жиход номи билан номлай олади?!
Аклингизни йигинг, хой ёшлар!
Шейх Мухаддис
Абдул-Мухсин ал-Аббод ал-Бадр
(хафизаху Ллоху Таъла).
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
Шейх Абдул-Мухсин ал-Аббод1нинг мукаддимаси.
Барча мактовлар Аллохгадир. Биз Уни мактаймиз, Ундан ёрдам сураймиз ва Ундан магфират сураймиз. Нафсларимизнинг ёмонлиги ва амалларимизнинг шумлигидан Аллохни панохига кочамиз. Мен, Аллохдан бошка ибодатда хакли зот йук, ва Мухаммад ибн Абду-Ллох Унинг бандаси ва элчисилигига гувохлик бераман!
Сунг:
Албатта иблисни икки йули борки, ана шулар билан у(иблис) мусулмонларни фитналаштириб ва залолатга олиб киради. Ана шу йулларни бирига, гунохларга (калби) моил булган, динини яхши билмаган ва этиборсизлик килган мусулмонларни итара бошлайди. У(иблис) мана шундай мусулмон учун, гунохларини ва шахвонийлигини зийнатлаб курсатади, ва Аллох ва Росулига (солла Ллоху алайхи ва саллам) итоатсиз ва осий килади. Набий (солла Ллоху алайхи ва саллам) айтдилар: «Жаннат (одамга) ёкмайдигон нарсалар билан уралган, жаханнам эса шахватлар билан уралган». Бухорий-6487, Муслим-2822.
Иккничи йулга эса иблис, Аллохнинг итоат ва ибодатига харакатчан булган мусулмоларни итаради. Бундай одам учун у(иблис), хаддан ташкариликни зийнатлаган холатда у одамни гулувга чуктиради, ва у одамни Аллохнинг итоат ва ибодатидан чикаради(лекин одам уйлайдики «мен итоат ва ибодат килябман» деб). Аллох Таоло айтади: Эй ахли Китоб, динингизда хаддингиздан ошмангиз! Аллох хакида эса факат хак гапни айтингиз! Нисо-171.
Аллох Таоло айтади: Айтинг: «Эй ахли китоб, динингизда нотури томонга тажовуз килманг ва (ислом келишидан) илгари йулдан озган ва купларни йулдан оздирган хамда тугри йулдан чикиб кетган кавмнинг нафси хаволарига эргашманг! Моида-77.
Набий (солла Ллоху алайхи ва саллам) айтдилар: Динда гулув(хаддан ошишиликдан) сакланинглар! Албатта сизлардан олдинги(яшаган) халкларни халок килган нарса, (динларида) гулув кетишганлар! Бу хадис имом Насаи (рохимаху Ллох) ва бошкалар уз тупламларида келган. Бу сахих хадис Набий (солла Ллоху алайхи ва салам) хайлрлашув хаджида айтган хадисларидан. Каранг: «ас-силсила ас-сахиха» 1283 Шейх ал-Албони (рохимаху Ллох).
изох:______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
1Шейх Абдул-Мухсин ал-Аббод Мадинани таникли аллома-мухаддиси, Аллох шейхни умрига-умр кушсин. Шейх хижрий 1353 йил Рамазон ойида Залфа шахрида тугилган. Хозир Шейх такрибан 79 ёщдалар. Шейх ал-Аббод ёшлик дамларидан уламоларда илм талаб килганлар. Улардан: шейх Мухаммад ибн Иброхим Оли Шейх, шейх ибн Боз, шйех Мухаммад Амин аш-Шинкити ва бошкалар (Аллох барчаларини уз рахматига олсин). Шейх ал-Аббод, ахли суннат ал жамоат акида ва манхажига багишланган куп китоб ва рисолалар муаллифи. Шейх ал-Аббод талабаларидан, шйех Солих ас-Сухайми, шейх Иброхим Рухайли ва угиллари шейх Абдур-Роззак ал-Бадр ва бошкалар.Шейх ал-Аббод шу асрнинг уламолари орасида илми б-н танилган. Шейх ибн Боз (рохимаху Ллох) бу инсон хакида куп яхши сузлар айтган. Шейх ал-Аббод уламоларга булган хурмати б-н ажралиб туради. Шейх ал-Аббод, шейх Хамад ал-Ансорий ва шейх Мухаммад ал-Албоний (рохимахума Ллох) лар б-н якин алокада булган. ________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Иблис макр-хийлаларидан, у(иблис) уз динида гулув ва хаддан-ташкарилик килганларни, уларга у амалларини зийнатлаб курсатиб янада уз хавои-нафс ва динни нотугри(бидъий) тушунчасига эргашишликни осонлаштиради. Уламолар хак ва хидоят(тугри йул)ни одамларга равшан-аник кила олмасин деб, у(иблис) одамларни уламоларга мурожаат килишдан тусади, ва уз залолатрарида гурурлантиради. Аллох Таоло айтади: Бас сен (нафс) хохишига эргашиб кетмагин! Акс холда у сени Аллохнинг йулидан оздирур. Сод 26.
Яна Аллох Таоло айтади: Аллох томонидан хидоятланмаган холда уз хавои нафсига эргашган кимсадан хам йулдан озганрок ким бор?! Касас 50.
Ахир (килган) ёмон амали узига чиройли куриниб, уни гузал (амал) деб уйлаган кимса (Аллох хак йулга хидоят килган зот каби булурми)?! Зотан Аллох Узи хохлаган кимсаларни йулдан оздирур ва Узи хохлаган кишиларни хидоят килур. Фотир 8.
Ахир Парвардигори томонидан аник-равшан хужжатга эга булган ва унга амал килган киши, килган ёмон амали узига чиройли куринган ва хавойи нафсига эргашган кимсалар каби булурми?! Мухаммад 14.
У Сизга Китоб нозил килган зотдирки, у(Китобдан) шу Китобнинг асли мохияти булган мухкам-аник-равшан оятлар хам ва бошка (киёмат, жаннат, дузах ва хоказолар хакидаги) муташобих — тушуниш кийин булган оятлар хам (урин олгандир). Энди дилларида хак йулдан огиш булган кимсалар одамларни алдаб фитнага солиш ва уз хавойи нафсларига мувофик таъвил-тафсир килиш учун Унинг муташобих оятларига эргашадилар. Оли Имрон 7.1
Сахихайнда Оиша (розия Ллоху анха)дан ривоят килинган хадисда Набий (солла Ллоху алайхи ва саллам) олдиндаги оятни укиди ва айтдилар: Агар муташобихга эргашаётганларни курсангиз, билингки, ана ушалар хакида Аллох (мана шу оятда) айтди, (шундай экан) ана уша(Аллохнинг муташобих-тушунишга кийин булган-оятларини олаётган)лардан эхтиёт булинг!
Ва яна Набий (солла Ллоху алайхи ва саллам) айтдилар: Кимгаки Аллох яхшиликни ирода килса, уни динда факих(динни тугри тушунадиган) килиб куяди! Ал-Бухорий 71, Муслим 1037.
Бу хадисда яна зарур курсатма борки. У эса, Аллох Узини бандасини динда факих(динни тугри тушунадиган) килиб куйишлиги, унга яхшиликни ирода килган аломати. Яна Аллох бандага яхшиликни ирода килмаса, уни динни тугри тушунишликка олиб бормайди. ва Аллох у бандани динни тугри тушунишлигини бузиб шикастлаб тор-мор килади.
Бунга яккол мисол, хаворижларнинг бузук (бидъий) тушунча ва гоялари. Улар(хаворижлар) ана шу (бидъий)тушунча-гоялари б-н Мумнилар Амири Али (розия Ллоху анху)га карши чикишдилар ва натижада Али (розия Ллоху анху)шахид булдилар. Албатта улар(хаворижлар) Куръон ва Суннат матнларини узларини бузук(бидъий) тушунчалари б-н тушундилар, ва сахобалар фахмига(дин тушунчасига) карши чикдилар, ва качонки Абдуллох ибн Аббос (розия Ллоху анхума) уларга Куръон ва Суннат матнларини тугри тушуниш йулини баён килган эди, айрим хаворижлар тавба килиб у (бидъий-бузук) тушунчаларини тарк этишди. Бу ривоят Имом муслим талабига кура, сахих санади б-н Имом Хоким узини “ал-Мустадрок”ларида келтиради.2/150-152.
изох:______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
1Абу Голиб ривоят килади, качонки Абу Умомадан суралганда: “Бу оятда ким хакида зикр килинади?”, Абу Умома : “ Хаворижлар хакида” деганлар. Ибн Носр “ас-Сунан”да 55. Хасан хадис.
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Бу ривоятда, олти минг хаворижлардан иборат бир гурух Халифа Али (розия Ллоху анху) аскаридан ажралиб, “Харура” номли бир водийда жойлашишади, одамлар эса Али (розия Ллоху анху)га келишдан тухтамай, ва: “Хой муминларнинг амири, одам(хавориж)лар сизга карши чикмокдалар!” дейишарди. Али (розия Ллоху анху) эса жавобан: “Уларни тек койинг, албатта мен уларга карши курашмайман, то улар курашмагунчалар, ва уйлйманки у(хавориж)лар якин вактда урушни бошлайдилар”. Качонки ана шу холат давом этарди, ибн Аббос (розия Ллоху анхума) зухр(пешин) наозида кейин, Али (розия Ллоху анху) олдига келиб айтди: “Хой муминларнинг амири, менга ижозат беринг, мен у(хавориж)ларнинг олдига бориб, улар билан гаплашай”. Али (розия Ллоху анху): “Улар сизга бирон зиён килишликдан хавотирдаман”.1 Ибн Аббос (розия Ллоху анху): “Мен уларга нисбатан юмшоклик курсатиб, ва хеч кимини хакорат килмайман”. Шундан кейин Али (розия Ллоху анху) хаворижлар б-н сухбат килишга ижозат бериб дедилар: “Улар билан, Куръон оркали мунозара килманг, ва лекин Суннат(хадис) оркали мунозара килинг”. Ибн Аббос (розия Ллоху анхума) жавобан: “Аллохнинг Китобини мен улардан яхши биламан”. Али (розия Ллоху анху) айтди: “Тугри, лекин, Куръонни хар-хил турда тафсир килса булади”.2
Ибн Аббос (розия Ллоху анхума) тушликдан кейин уларни олдига бордилар. Ибн Аббос (розия Ллоху анхума) хикоя килади: “Уларни олдига келгач, олдин хеч качон курмаган, (уларни)ибодатдаги тиришкокликни курдим.3 Мени кургач, улар айтишдиларки: “Хуш келибсиз, хой Ибн Аббос! Нима сабаб бизни хузуримизга келдингиз?” Ибн Аббос (розия Ллоху анху): “Мен сизларни олдингизга, мухожир ва ансорлардан булган, Набий (солла Ллоху алайхи ва саллам)ни сахобаларини номидан, ва узимни номимдан келдим. Албатта Куръон улар(сахобалар)га нозил булган, ва ана ушалар у(Куръон)нинг асли маъносини сизлардан яхши биладилар, ва сизларни ичингизда улар(сахобалар)дан бири хам йук! Мен сизларга улар нима деятганларини айтаман, ва уларга сизлар нима деганингизни еткизаман!”
Улардан айримлари бакира бошлашди: “У (ибн Аббос) билан гаплашмангиз!” , шунда Ибн ал-Кауа урнидан турди, у уша вакт хаворижлардан эди, ва одамларни ибн Аббос(розия Ллоху анху)дан огохлантириб мана сузларни айтди: “Хой Куръон ахли! Агар бирортангиз Ибн Аббосни танимасангиз, албатта уни мен танийман, ибн Аббос халки хакида Аллох айтади: “ Улар хусуматчи-урушкок кавмдирлар” Зухруф 58. У(ибн Аббос)ни уз хожасига (Алига) кайтаринг, уни уз хожасига кайтаринг ва Куръондан хеч хам жилманнгиз!”3
изох:____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
1.Вафосизлик, ахдидан кайтиш хаворижларнинг сифатларидан булиб келган ва бор. Улар мусулмонлар конини тукишликни хеч кандай муаммо деб билишмаган. Шу сабаб, Халифа Али, ибн Аббос у-н хавотирланган (розияЛлоху анхум). Ибн Таймия (рохимахуЛлох) айтадилар: “Хаворижларнинг мусулмонлар у-н, яхудий ва насронийлардан хам зарари купрок. У(хавориж)лар, уларни гояларига кушилишмаган, бирга булмаган мусулмонларни катл килишликда тиришкок. Улар мусулмонларнинг конини тукишлик, молини тортиб олишлик, кичкина болаларни улдиришлик, кофирлкда айблашликни узларига халол килиб олишган!” Минхажу-Ссунна 5/248.
2.Куръонни тулик тушуна олмаймиз, качонки Суннатга мурожаат килмагунча, агар Куръонни узи етрлик булганда, Аллох Таоло Набий (соллаЛлоху алайхи ва саллам)га бу оятни низил килмаган булар эди: “Биз cизга эслатмани нозил қилдик, одамларга нозил булган у(Куръонни)ни баён қилиб беришингиз учун. Нахл 44.
3.Бу хам булса хаворижлар сифатидан, улар уламоларга хожати йук деб билишлик, ва худдики уламоларга мурожаат килса у(хавориж)лар учун бир орга ухшайди. Аллох Таоло айтади: “Агар узларингиз билмайдиган булсангизлар ахли илмлардан суранглар!”
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Ва яна айримлари айдиларки: “Сузланг(хой ибн Аббос), биз сизга кулок тутамиз”.
Ибн Аббос (розия Ллоху анхума) кейинги Али (розия Ллоху анху)нинг (хаворижларга булган) шартларини куйдилар: “(улар эса) харом булган конни тукмайсиз, йулларда карокчилик килмайсиз, зиммий1ларни сикиб уларга жабр килмайсиз. Агар шартлардан биронтасини бажармасангиз, биз сизларни устингизга аскар тортамиз!”2
Давомида ибн Аббос (розия Ллоху анхума) уларга карата: “ Менга хабар етдики, сизлар Набий (солла Ллоху алайхи ва саллам) амакисининг угиллари, ва шу билан кизининг куёвлари булган (Алини) танкид килябсизлар экан. У(Али) Набий (соллаЛлоху алайхи ва саллам)га биринчи иймон келтирган, ёхуд сизлар бунга рози эмасмисиз?! Нахотки шундай булса!” деди. Улар: “Биз уч нарса сабаб норозимиз”. “Кандай уч нарса?-деди ибн Аббос (розияЛлоху анхума). Улар жавобан: “Биринчидан, у(Али) одамларни хоким килди, Аллохни мана бу оятига карамай: “Хукм килиш факат Аллохнинг Узига хосдир.“3 Анъом 57.
Иккинчидан, у(Али) Муовия ва Оишага карши жанг килганда, улжа ва асирлар олмади. Агар улар кофир булишганда (улжа ва асир олишлик) халол булар эди, агар муминлардан булишганда, улар билан жанг килиб ва уларни асир олиш мумкин эмас булар эди!
Учинчидан, у(Али) узидан амирлик лавозимини бекор килди, гарчи мусулмонлар унга байъат бериб узларини амири килиб танлашса хам, ва агар, у(Али) мумниларнинг-амири булмаса, унда кофирларнинг-амири булади!”
Ибн Аббос (розияЛлоху анхума) сурадилар: “Яна бирон саволингиз борми?” У(хавориж)лар: “Йук, шу кифоя!” дедилар.
изох:____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
1.Зиммий-бу, мусулмоларни ерида жизя(налог) тулаб яшаётган кофир. Жизя ёш болалардан, аёллардан, факирлардан, мажнун ва касал одамдан олинмайди. кар. “Ахкаму ахли-зимма” 1/43-51, ибн ал-Коййим.
2.Эьтибор берингким! Хаворижлар кайси коидаларни бузишганлиги у-н Али (розияЛлоху анху) уларга карши жанг килишга тайёр эди. Вокеликни карасангиз айнан шу ишлар булмаябдими?! Жиход номи остида, мусулмонлар мусулмонларни, аёлларни, ёш болаларни ва ахдлашиб мусулмонлар ерига кирган кофирларни катл килиб; ёки кофирларни молларини но хак тортиб олишиб, бу халол дейишмаябдиларми?! Али (розияЛлоху анху) мана шу коидалар бузулиши б-н хаворижларга карши жанг килишлиги айтдилар. У хаворижлар килаётган фискни хеч кандай жиходга алокаси йук, ва Аллох ва Росули (соллаЛлоху алайхи ва саллам) ундан покдурлар. Набий (соллаЛлоху алайхи ва саллам) айтдилар: “Кимки муахад (мусулмоларни ерида ахдлашиб юрган кофир)ни катл килса, у хеч качон жаннат буйини сезмайди, гарчи у(жаннат)нинг буйи кирк йиллик масофадан келиб туради”. ал-Бухорий 2995.
Хофиз ибн Хажар бу хадис шархида айтади: “Бу хадисга муахад, жизя тулаб яшаётган, кумондонлар сулхи остида булган, мусулмонлардан амонат берилган кофирларни барчалари киради.” кар. “Фатхул-Бари” 12/259.
Набий (соллаЛлоху алайхи ва саллам) айтдилар: “Албатта, амонатлик кафолатини бериб, уни кейин катл килган одамга мени хеч кандай алокам йук, катл килинган хотта кофир булса хам!” Ахмад 5/223. Ибн Можжа 2/896. Хофиз ал-Бусайрий ва Шейх ал-Албоний ушбу хадисни сахих дедилар.
Шейхул-Мслам ибн Таймия (рохимахуЛлох)айтади: “Хар бир мусулмон, кофирга амонатлик кафолатини беришга хакли!”
Имом Ахмад ва ибн Таймия (рохимахумаЛлох)айтишади: “Суннатда ворид булганки, агар кофир бирон нарсани амонатлик кафолати деб тушунса, у нарса у(кофир) у-н амонат кафолатини беради!” кар. “ал-Инсоф” 10/348, “Баянуд-далил” 64.
Шу далиллар асосида айтамизки: мусулмонлар давлатига кириб келаётган кофирларга берилган ”ВИЗА”, амонатлик кафолати булади, ва у(кофир)га амонатлик кафолатини беради. Ва бу нарсада шубха йукдир.
3. Абу Рофиъ айтади, качонки хаворижлар Алига карши чикишганда, хар доим шу оятни кайтаришар эди: “Хукм килиш факат Аллохнинг Узига хосдир!”Анъом 57. Ва Али (розияЛлоху анху): “Ёлгонни назарда тутиб, хакни сузлашадилар!” Муслим 1774.
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Ибн Аббос (розияЛлоху анхума) айтдилар: “Агар мен сизларни гоя-тушунчаларингизга, Аллохнинг Китоби, ва Росули (соллаЛлоху алайхи ва саллам)ни Суннати1 асосида раддия берсам, (бидъий)фикрингиздан кайтасизми?” улар- “Ха кайтамиз” дедилар.
Ибн Аббос (розияЛлоху анхума) айтдилар: “Агар Аллох Таоло динида, у(Али) одамларни хоким килиб тайинлаганлик масаласига келсак, Аллох Таоло айтади:“Эй муминлар, ихромда булган чогингизда бирон овни улдирманг! Сизларнинг орангиздан ким касддан бирон овни улдирса, (унинг зиммасида) чорва молларидан улдирган ови баробарида жазо бордирки, у Каъбага етиб боргувчи хадя булиб, унга узларингдан икки адолат эгаси хакамлик килур.” Моида 95.
Аллох Таоло эр ва хотин орасида булган ихтилоф хакида айтади: “Агар эр-хотиннинг оралари бузилиб кетишидан курксангизлар, эр томонидан бир хакам, хотин томонидан бир хакам чакирингиз. Агар улар ислох килишни истасалар Аллох эр-хотин орасига иттифокликни солур.” Нисо 35.
Аллох билан сизларни касамёд киламан! Айтингчи менга, одамларнинг кони ва жонига тегишли булган хакамлик, уларнинг иттифокига тегишлик булган хакамликдан зарур эмасми?!” Улар “Албатта заруррок!”-дейишди.
Ибн Аббос (розияЛлоху анхума) сурадилар: “Хуш, биринчи саволни битирдикми?” Улар “Аллохга касамки битирдик”,- дейишди.
Ибн Аббос (розияЛлоху анхума) давом этди: “Сизлар, Али жанг килди, ва лекин Набий (соллаЛлоху алйхи ва саллам)га ухшаб на асирлар, ва на улжа олмади деб айтдингиз. Нахотки сиз, Онангиз булган Оиша (розияЛлоху анха)ни чури килиб, кул аёлга килган муносабатни килмочимисиз?! Агар “ХА” десангиз, унда сиз кофирлардан буласиз! Ёки, Оиша (розияЛлоху анха) бизни Онамиз эмас десангиз, унда хам куфрга тушиб коласиз, чунки, бурча хамд Эгаси булган Аллох Таоло айтади: “Пайгамбар муминларга узларидан хам якинрокдир, унинг аёллари эса уларнинг оналаридирлар!” Ахзоб 6.
Ибн Аббос (розияЛлоху анхума) айтдилар: “Хуш, бу саволни битирдикми?” Улар “Аллохга касамки битирдик”,- дейишди.
Ибн Аббос (розияЛлоху анхума) давом этди: “Сиз яна, у(Али) узидан амирлик лавозимини бекор килди дедингиз. Эслатиб куйаманки, Худайбия сулхи куни, Набий (соллаЛлоху алайхи ва саллам) мушриклар билан булган сулхда “Мухаммад-Аллохни Элчиси” деб ёздирмокчи эдилар, лекин мушриклар каршилик курсатиб: “Агар биз сени Аллохни элчисилигинга ишонганимизда, сени хайдаб ва жанг килмаган булар эдик”, шунинг учун “Мухаммад ибн Абдуллох” дуб ёздир дедилар”. Шунда Набий (соллаЛлоху алайхи ва саллам): “Хой Али, (ёзганингни) учириб, Мухаммад ибн Абдуллох деб ёз, албатта РосулуЛлох эканлигимни Аллох билади”.
Ибн Аббос (розияЛлоху анхума) сурадилар: “Хуш, бу саволни битирдикми?” Улар “Аллохга касамки битирдик”,- дейишди.
Ибн Аббос (розияЛлоху анхума) айтадилар: “У(хавориж)лардан икки минги кайтди, колганлари эса уз залолатида катл килинишди. Уларни Мухожир ва Ансорлар катл килишди”.
Бу ривоятда, Ибн Аббос (розияЛлоху анхума) уларга аник-равшан ва раадия килинмайдиган хужжатларни келтирганидан кейин, кки минги уз залолатидан кайтганлиги айтилади
изох:______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
1.Исломда хужжат факат- Аллохни китоби ва Росули (соллаЛлоху алайхи ва саллам)ни Суннати булади!
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Бу ривоятда яна зарур бир курсатма бор, у хам булса Уламоларга мурожаат килишлик. Уламоларга мурожаат килишлик одамни ёвузлик ва фитнадан саклайди, бунга далил Аллох Таоло айтади: “Агар билмайдиган булсангизлар, ахли илмлардан (яъни, уламолардан) суранглар! ” Нахл 43.
Уламоларга мурожаат килишликда, мусулмонлар дини ва дунёси учун яхшилик
борлигига, имом Муслим (рохимахуЛлох) сахихларида келган хадис хужжат булади. Язид ал-Факира айтади: “Менга хаворижларнинг фикларидан бири ёкиб колган эди1. Качонки, хаж килиш, ва одамларга карши чикиш нияти б-н, куп сонли одамлардан иборат гурух б-н йулга чикканимизда, бизни йулимизда Мадина чузилиб утган эди, тусатдан устунни тагида утириб, Набий (соллаЛлоху алайхи ва саллам)ни хадисларини одамларга ривоят килаётган Жобир ибн Абдуллох (розияЛлозу анху)ни курдим. Ва ривоятлар ичида энг куп “жаханнамийюн”2ларни зикр килар эди. Шунда мен айтдим: “Хой Набий (соллаЛлоху алайхи ва саллам)нинг сахобаси, нималар хакида ривоятлар килябсиз? Аллох Таоло айтдику: “Парвардигоро, албатта Сен кимни жаханнамга киритсанг, мухаккак уни расво килурсан. Ва бундай золимлар учун ҳеч кандай ёрдамчи йуқдир!” Оли Имрон 192. Ва яна Алло Таоло айтади: “Хар качон улар (дузах) гам-азобидан (кочиб) чикмокчи булсалар (гурзилар билан) яна унга кайтарилурлар..... ” Хаж 22. Хуш, нималар деябсиз шудай (оятлар бор) экан?” У(Жобир): “Сен Куръон укисанми?” деб суради. Мен: “Ха” дедим. У(Жобир): “Сен Мухаммад (соллаЛлоху алайхи ва саллам)нинг жойи хакида эшитганмисан, яъни, Аллох олиб борадигон жой хакида?” деди. Мен: “Ха” дедим. Шунда у(Жобир): “Ана уша Мухаммад (соллаЛлоху алайхи ва саллам) жойи, “макомун махмуд”дир, ана уша макомни (киёматда Набий соллаЛлоху алайхи ва саллам)эгаллайди, ва Аллох Таоло ана шу сабаб туфайли хохлаганини жаханнамдан чикаради!”3. Ва у(Жобир) сузларини давомлади, ва сирот куприги куйилишлиги, ва кандай ундан одамлар утиши хакида айтиб берди. Ва мендан кура, Жобирни сузларини атрофдаги одамлар яхши эслаб колишди, лекин у, одамлар жаханнамга тушганидан кейин кайтиб чикишлиги хакида айтди. Бунинг маъноси шу эдики, улар жаханнамдан худди кунжут новдаларига ухшаб чикишадилар, ва жаннат дарёларининг бирига киришиб унда ювунишади, ва у(дарё)дан чикканда худди (ок) барглар каби булишади. Биз шу (ходиса)дан кейин кайтиб келиб айтдикки: “Холингизга вой булсин! Нахотки бу чол (Жобир), Набий (соллаЛлоху алайхи ва саллам)га тухмат килади деб уйласангиз?” Ва бизни кайтиб келганимиздан кейин хеч ким (хаворижлар тарафида туриб) чикмади, илло бир одам чикди”.
Бу ривоятда хаворижларни катта гунох килган мусулмонларни кофирликда айблаш, ва улар абадий жаханнамда колади деган тушунча-фикрларига олданиб юрган бир гурух хакида айтилиб утди. Лекин у гурух, Жобир (розияЛлозу анху)ни учратиб хакни билишгандан кейин, у (жобир розияЛлозу анху) келтирган хужжатга таслим булиб уз залолатдаги тушунча ва гояларини тарк килишди. Айникса, хаждан кейин мусулмонларга карши чикиш ниятини колдирганлиги улар учун катта фойда берди. Уламолар билан сухбатла булишлик канчалик фойда!
изох:______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
1. Бу ерда, “катта гунох килган мусулмонлар жаханнамга тушиб у ерда абадий колади”, деган хаворижларнинг фикри хакида айтилябди.
2. “ЖАХАННМИЙЮН” бу ном билан, гунохлари учун жаханнамга тушиб азобини тулик олгандан кейин, жаханнамдан кайтиб чикиб жаннатга кирадигонлар номланади.
3.У мухтарам маком айнан Набий (соллаЛлоху алайхи ва саллам) учун яратилган, ва Набий (соллаЛлоху алайхи ва саллам) ана уша макомда туриб таухидда яшаб Аллохга ширк келтирмай, лекин катта гунохлар килиб утган мусулмоларни Аллохнинг изни билан шафоат килади. Набий (соллаЛлоху алайхи ва саллам) айтдилар: “Умматимдан катта гунохлар килиб утганлар хам шафоатимга мушарраф булишади”. Ахмад 3/213, Абу Довуд 3/123, Ибн Можжа 4310. Абу Ийсо ат-Тирмизий, Ибн Хузайма, Ибн Хиббон, ал-Байхаки, ал-Бусайрий ва ал-Албоний (рохимахумуЛлох)лар бу хадисни сахах дейишдаи.
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Ахли-суннат вал жамоат йулидан озиб, уз динида хаддан ошиб, гулув килишлик, залолатни айни узи эканлигига Хузайфа (розияЛлозу анху) ривоят килган хадис хужжат була олади. У хадисда Набий (соллаЛлоху алайхи ва саллам) айтдилар: “Албатта мен сиз учун куркадигон нарсаларни энг хавфлиси, Куръон укийдигон1., (Куръон тиловатидан хосил булган) шодлик унинг юзида куринадигон ва Исломни химоясига турган кимсадир. У(дин)дан чикиб, у(Куръон)ни (белини) ортида ташлайди. Кушнисига килич кутаради ва у(кушниси)ни ширкда айблайди. Мен(Хузайфа) айтдим: “Хой Аллохнинг пайгамбари, кай бири бири ширкка лойикрок? Айбловчими ёки айблаганми?”Набий (соллаЛлоху алайхи ва саллам): “Айбловчи” дедилар. ал-Бухорий “ат-Тарих”да 297, Ибн Хиббон 81. Имом ал-Хайсами, Хофиз Ибн Касир ва шейх ал Албоний (рохимахумуЛлох)лар бу хадисни сахих дейишган. кар: “са-Силсила ас-Сахиха” 3201.
Яна инсон динни нотугри тушунишлигининг сабабларидан бири, инсоннинг ёш йиллари. Бу нарса сабаб булишига хужжат, имом Бухорий (рохимахуЛлох), Урва ибн аз-Зубайрдан ривоят килган хадис. Урва айтади: “Бир кун - ва унда мен ёш эдим – Оиша (розияЛлозу анха)дан мана бу оят хакида сурадим: “Албатта Сафо ва Марва Аллох (буюрган) маросимлардандир. Бас, ким хаж ёки умра килса, у икки тог орасида саъй килишининг гунохи йуқдир. ” Бакара 158. “Нима дейсиз бу хакида? Бу икки баланд (тог)лик оорасида саъй килмасликда муаммо курмадим”. Оиша (розияЛлозу анха) айтдилар: “Йук! Агар бу шундай булганда, оятда мана бундай айтилган булар эди: “У(тоглар) орасида саъй килмаганда гунох йук”. Бу оят ансорлар хакида нозил булган, улар Исломдан олдин Хажни манот бутини олдидан бошлашар эди, Ислом келганда эса улар Софа ва Марва (тоглари)орасидан утишликка хвфланишдилар. Ва нима килишди билмай Набий (соллаЛлоху алайхи ва саллам)га мурожаат килишди, ва Аллох Таоло мана шу (бакара-158) оятни нозил килган”.
Урва ибн аз-Зубайр Мадиналик етти таникли факихлардан ва энг яхши эргашган (тобиун)лардан булган. Лекин Оиша (розияЛлозу анха)га бу саволни берганда ёш булган. Ва бу ривоятда яккол курсатма борки, одамни ёшлиги динни но тугри тушунишликка сабаб булади2., ва уламоларга мурожаат килишликда инсонга нотугри тушунчалардан сакланиш ва катта хайр-яхшилик бор!
изох:______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
1.Бу аср хаворижларнинг аксари на бир Куръонни тугри укий олмиди, лекин, узининг илми, таквоси билан, таухид ва суннатга даъват килгани, ва ширк бидъатдан кайтаргани билан танилган уламоларни куфрда, ширкда, нифокда, куркокликда ва яна куп нарсаларда айблашадигон булишди. Аллонинг сузларини укиб ол эй уламоларни айблаган жохил! “Албатта Аллохдан, бандалари орасида (хакикий куркишлик билан) илм эгалари(яъни,уламолар) куркишур! ” Фотир
2.Али ибн Абу толиб (розияЛлозу анху) айтади: “Мен Набий (соллаЛлоху алайхи ва саллам) айтйтганини эшитдим: “Охир замонда йилларида ёш ва аклларида калтафахм одамлар пайдо булишади” ал-Бухорий 611, Муслим 1066
Имом ан-Нававий (рохимахуЛлох) айтди: “Бу хадисдан шундай фойда оламизки, илм ва ундаги тугри тушунча инсон кексайишлиги билан етишилади”. Кар: “Фатхул-Бари” 12/300.
Хой муслим ва муслималар! Эьтибор килинг, хозирги кунда умматнинг мухим масалаларини кимлар ечябди?! Каранг, у ечамиз деганлар аксари ёшлар, уларни ичида, уларнинг гояларини куллаб яшаётган ёши кекса булган ун-йигирма одам хам топмайсиз. Эслангчи, сахобалар кай ёшда эдилар хаворижларга карши жанг килишганда, ва хаворижлар Набий (соллаЛлоху алайхи ва саллам)дан кейин энг яхши одамларни, мухожир ва ансорларни конини тукишганда кай ёшда эдилар!
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Энг чиройли исмлар ва Олий сифатлар Эгаси булган Аллохдан, бизни ёшлик ва кексалагимизда Унинг динини Узи рози буладигон суратда тушунишлигимизи, ва динимизда хаддан ошмай ва гулув килмай амал килишликни, ва киёматда Набий (соллаЛлоху алайхи ва саллам) билан бирга булишликни сураймиз! Албатта У Ешитгувчи ва дуоларни кабул килгувчи Зот! Вал хамду ли Ллахи Роббил ъаламин, ва соллаЛлоху вас саллама ъала Набиййина Мухаммад ъалихи вас сохбихи ажмаъийн.
Ибн Атийя раҳимаҳуллоҳ деди: “Кишилар динларида қанча бидъат пайдо қилсалар, шунча суннат улардан тортиб олинади”.