Ассаламу алайкум ва роҳматуллоҳи ва барокатуҳ!
dimu, келтирган маълумотингиз менга ўтмишни эслатиб юборди. Таҳминан 2005 йиллардан шайх Муҳаммад Содиқ Муҳаммад Юсуф ўзларининг савол-жавоб сайтларида мусиқа ҳақида фатво берган эдилар. Шунда ўқувчиларнинг бири ушбу фатвога ўз мулоҳазасини билдирганида, шайх билан ораларида кичик мунозара бўлиб ўтган эди. Сиз келтирган мақола ҳам ўша мунозара мобайнида гапирилган гаплардан. Биродар, нега фатвонинг тўлиқ матнини келтирмадингиз? Ўша фатво анча вақт сайтларида турди, кейинчалик нима сабабдандир уни олиб ташлашди. Нега ундай қилишди ҳайронман, кўп фойдали гаплар гапирилган эди. Ўша мунозарани бошидан охиригача ўша пайтда ўқиб чиққаним эсимда ҳалиям. Ўша қизиқарли мунозаранинг тўлиқ версиясини эътиборингизга ҳавола этишимга ижозат берсангиз:
Мусиқа ва қўшиқ хусусида баҳс
Бисмиллаҳир роҳманир роҳийм
САВОЛ: Бир ҳадисда мусиқа ва қўшиқчилар ҳақида ўқиб қолдим. Бугунги кунда атроф тўла мусиқа овози ва қўшиқчилар кўпайиб кетган. Исломда мусиқа ва қўшиқ тинглаш ҳаромми ёки макруҳми?
ЖАВОБ: Бу савол ҳам кўп такрорланадиган саволлардан. Энг кўп ихтилофларга сабаб бўлган саволлардан, энг кўп кўнгил қолдилар, бир бирини хафа қилишларга сабаб бўлган саволлардан ҳисобланади. Хусусан яқин орада бизни ҳозирги янги тарихимиздаги гаплардан ҳисобланади. Тортишадиган нарса кўп биров “тинг” этган мусиқа овозини эшитса “ҳаром” дейди, иккинчи тараф бекор гап бу нарсалар ҳаммаси «ҳалол, мана бўп турибди-ку ҳамма ёқда” дейди. Яна кўп гаплар бор. Уруш жанжаллар кўп.
Лекин мана шуни шаръий китоблардан батафсил ўқиб, ўрганиб, солиштириб, таҳлил қилиб кўриб кейин жавоб айтиш маъноси йўқ. Савол эгаси айтганларки, ”Бир ҳадисда мусиқа ва қўшиқчилар ҳақида ўқиб қолдим.” деганлар. Бу ҳадис қанақа ҳадис, бу ҳадиснинг маъноси нима, у ерда қандай иборалар келган бу тўғрисида бирорта гап йўқ. Ана шунга ўхшаган фалончи бундай деган, асоссиз, ҳужжатсиз гапларни айтадилар. Қадимги уламоларимиз ҳам асрлар давомида мусиқа ҳақида турли фикрларни айтишган.
Лекин ҳаммалари иттифоқ қилиб мусиқа тўғрисида айтган гапларидан бири мусиқани беодоби, шариатга тўғри келмайдиган қилиқлару, сўзлардан иборат бўлгани мутлақо ҳаром. Энди одоб-аҳлоқ доирасида ватанпарварлик, инсоний қадриятлар, Ислом таълимотлари маъноларини тарғиб қилувчи шунга ўхшаш қўшиқ ва мусиқа ҳақида уламоларнинг ихтилофлари бор. Баъзи бир тарафлар айтадиларки “ бу нарсалар ҳаром, мутлақо бўлмайди”, дейишади. Ва бунга далил Қуръони Каримдаги “Одамлардан бир кишилар бор-ки, беҳуда сўзни Аллоҳни йўлидан залолатга кетказиш учун сотиб оладилар”, деган оятни келтирадилар. Мана шу қўшиқ дейишади ва ўша қўшиқ эканлигига Ҳазрати ибни Аббосни гапларини далил қилиб келтиришади.
Бошқа уламолар эса “йўқ, бу ерда қўшиқ деган маъно йўқ, Аллоҳнинг йўлидан залолатга кетказувчи ҳар бир гап бўлса ҳаммаси ҳаром. У қўшиқ бўладими, маъруза бўладими, китоб бўладими, гап сўз бўладими, ҳар бирида Аллоҳнинг йўлидан кетказадиган нарса бўлса барчаси ҳаром. Буни ҳеч ким инкор қилиши мумкин эмас. Ибни Аббосни шу таъвилини келтирадиган бўлсак, Ибни Аббосдан бошқа минглаб саҳобалар бу таъвилни қилмаганлар ва бошқа таъвилни қилган саҳобалар Ибни Аббосдан кўпроқдир”, деган маънони айтишади. Мусиқа ва қўшиқни батамом ҳаром деганлар Яна битта таълих, яъни Пайғамбаримиз с.а.в гача аниқ етиб бормасдан орадан гаплари тушиб қолган ҳадислардан биттасини ривоят қилиб келтирадилар. Бу тўртта нарсани ичида хамр ичиш бор, ипак кийиш ва мусиқа бор. Уламоларнинг кўпчилиги айтган-ки, “Бу ўша тўрт нарсани қўшиқ қилса деганлиги, чунки бошқа ерлардаги ҳадисларда қўшиққа ижозат берганлиги шу маънони таъвил қилишга олиб келади”, деб туриб, қўшиққа ижозат берган ҳолатларни баён қиладилар. Энг сахих ҳадислардан далиллар келтирадилар.
Жумладан Руббаъя бинти Муаввиз р.а. дан келтирилган ҳадисда айтилади-ки, « Менинг никоҳ куним Расулуллоҳ уйимга келдилар ва кўрпачамнинг устига ўтирдилар. Икки қиз менинг оталаримни мадҳ қилиб қушиқ айтишар эди. Шунда улардан бири “Бизни ичимизда пайғамбар бор-ки, у киши эртанги кунни хабарини беради” деди. Шунда Расулуллоҳ с.а.в “ Буни қўй-да, аввалгисини айтгин” дедилар.” Мана шу ерда Расулуллоҳ с.а.в ўзлари шахсан тўйда ҳозир бўлганлар ва қўшиқни тинглаб маъноси бузилганда маънони тўғри айтишга даъват қилганлар деб айтади уламоларимиз.
Яна машҳур ҳадислардан биттаси “Бир куни ҳазрати Абу Бакр р.а. ўзларининг қизлари Оиша онамизнинг ҳужраларига кирсалар, Пайғамбаримиз с.а.в. тескари қараб бошларини ўраб ётибдилар. Оиша онамиз ўтирибдилар ва у кишининг ҳузурларида иккита қиз қўшиқ айтмоқда. Шунда Расулуллоҳ с.а.вни ҳолларини кўрган ҳазрати Абу Бакр р.а. тезда юриб келиб Оиша онамизга дуқ қилиб “Расули акрамнинг хоналарида шайтоннинг нағмаси бўлаяптими?” деганларида, Расулуллоҳ с.а.в бошларини кўтариб “ Эй, Абу Бакр, қўй уларни, ҳар бир қавмнинг ўзининг ийд куни бор. Бугун бизнинг ийд кунимиздир.” деганлар.
Шунингдек Ҳабашистонлик Ахбош, қора танли кишилар масжидда харбий ўйинларни қилиб рақсга тушишганда, Оиша онамиз р.а. Пайғамбаримиз с.а.в елкаларига бошларини қўйиб томоша қилганлар. Расулуллоҳ с.а.в “Бўлдинг-ми, тўйдинг-ми?” деб ўйин тугаганда тарқалишган. Бунга ўхшаш бир қанча ҳадислар бор. Мен бу ҳадисларни «Ҳадис ва Ҳаёт” китобини 13 жузъида “Никох, Талоқ ва Идда” номли китобда келтирганман.
Хулоса қилиб айтадиган бўлсак, ўртачаси никох тўйларида ва ийд кунларида одоб-аҳлоқ доирасидаги шижоатга чақирувччи, ватанпарварлик, динпарварлик ва исломий маъноларга чақирадиган қушиқларга рухсат бор. Бунга кўп уламолар иттифоқ қилишган.
Баъзи бир “тинг” этган овоз гуноҳ деб тушунадиган одамлар бўлса, бу фикрлари ўзларига ҳавола. Тақво юзасидан ўзлари шу нарсани тутишлари мумкин. Лекин у кишиларни бошқаларга “ҳаром иш қилаяпсан, фосиқ бўлдинг” деган гапларни айтишга ҳақлари йўқ. Чунки катта уламолар ихтилоф қилган масаланинг у тарафидан олган ҳам бу тарафидан олган ҳам тўғри ишни қилган бўлади.
Шайх Муҳаммад Содиқ муҳаммад Юсуф
Савол: Assalomu aleykum shayx janoblari,
Islomda musiqa va qoshiqqa qanday qaraladi. Dalillari bilan bersangiz.
Жавоб: Мусико ва кўшик масаласи мусулмон уламолар кадимда энг кўп тортишган масалалардан бири хисобланади. Хозирда эса, мусико ва кўшикка рухсат тарафдорлари кўпайган бир пайт.
Тортишувнинг кўп бўлишига асосий сабаб, Куръони Карим ва Суннатда бу масалада очик – ойдин, узил – кесил кучли далил йўклигидир. Уламолардан мусико ва кўшик тамоман харом деганлари, мусикосиз кўшик дуруст деганлари, мусико асбобларининг унисига рухсат, бунисига рухсат йўк деганлари ва хоказолар жуда хам кўп.
Кадимда имом Газзолий бу масалани батафсил ўрганиб. Бир канча шартлар билан рухсат берган эдилар.
Хозирда кўзга кўринган аллома шайх Юсуф Каразовий бу масалага багишлаб Куръон ва Суннат ёгдусида кўшик ва мусико фикхи» номли катта китоб ёзиб имом Газзолийнинг ишларини ва гапларини тасдикладилар. Кўриниб турибдики, савол эгаси талаб килаётганларидек, бу масалани хужжат ва далили билан батафсил баён килишга битта катта китоб ёзиш керак бўлади. Бунинг хозирда иложи йўк. Мусулмон умматининг кўшикдан бошка ва ундан мухимрок муаммолари кўп.
Шундай бўлса хам, баъзи далилларни келтиришга уриниб кўрамиз.
Мусико ва кўшикни ман килувчилар Аллох таолонинг «Лукмон» сурасидаги:
«Одамлар орасида илмсиз равишда Аллохнинг йўлидан адаштириш учун ва у(йўл)ни истехзо килиш учун бехуда сўзни сотиб оладиган кимсалар хам бор. Ана ўшаларга, ўзларига хорловчи азоб бор», деган кавлини далил килиб келтирадилар.
Сахобалардан Ибн Аббос р-у., «бехуда сўз»дан мурод кўшик деганлар, дейишади.
Карши тараф бу ерда мусико ва кўшик очик айтилмаган. «Бехуда сўз» хар нарса бўлиши мумкин. Бунинг устига у «Аллохнинг йўлидан адаштириш учун ва у(йўл)ни истехзо килиш учун» бўлиши шарт. Биз хам ундай кўшикларни харом деймиз, деишади.
Мусико ва кўшикни ман килувчилар бир нечта ривоятларни хам келтиришади. Аммо карши тараф уларга бирма бир жавоб айтишади. Хулосаси мусико ва кўшикни тамоман харомлигига келтирилаётган ривоятларда мусико ва кўшик очик келганлари сахих эмас, сахих бўлган ривоятларда эса мусико ва кўшик сўзлари очик келмаганлиги бўлади.
Мусико ва кўшикка «Аллохнинг йўлидан адаштириш учун ва у(йўл)ни истехзо килиш учун» бўлмаслиги шарти ила рухсат берадиганлар жумладан куйидаги хадисларни далил киладилар.
Ар-Рубаййиъ бинти Муъаввиз розияллоху анходан ривоят килинади:
«Набий соллаллоху алайхи васаллам тўйим бўлган куни келиб тўшагимга худди сен ўтирганга ўхшаб ўтирдилар. Шунда кизчалар чилдирма чалиб, Бадр куни катл бўлган оталарим хакида хиргойи килишди. Улардан бири:
«Ичимизда эртага нима бўлишини биладиган Пайгамбар бор», деб айтди.
Бас, у зот:
«Буни кўй, аввал айтаётганингни айт», дедилар».
Бухорий, Абу Довуд ва Термизий ривоят килганлар.
Оиша розияллоху анходан ривоят килинади:
«У киши Ансорийлардан бир аёлни куёвникига тушириб олиб борган эканлар. Шунда Аллохнинг Пайгамбари соллаллоху алайхи васаллам:
«Эй, Оиша, сизда кўнгилхуши бўлдими? Чунки, Ансорийларга кўнгилхуши ёкади», дедилар».
Бухорий ва Ахмад ривоят килганлар.
Бошка ривоятлардан маълум бўлишича, ушбу ривоятдаги келин ал-Фориъа бинти Асъад номли етим киз бўлган. Оиша онамиз уни тарбия килиб ўстирганлар. У киз балогатга етганида Нубайт ибн Жобир ал-Ансорий номли йигитга куёвга берилган. Оиша онамиз розияллоху анхо ал-Фориъа розияллоху анхони куёвникига келин туширди килиб олиб борганлар. У киши кайтиб келганларидан кейин Пайгамбаримиз соллаллоху алайхи васаллам ушбу ривоятдаги саволни бериб кўнгилхуши бўлган, бўлмаганини сўраганлар.
Бошка ривоятда:
«Чилдирма чалиб кўшик айтадиган киз хам юбордингларми?» деганлар.
Оиша онамиз:
«У киз нима деб айтади, эй, Аллохнинг Расули?» деганлар.
Шунда у зот соллаллоху алайхи васаллам биздаги ёр-ёрга ўхшаш байтларни айтганлар.
Мухаммад ибн Хотиб розияллоху анхудан ривоят килинади:
«Расулуллох соллаллоху алайхи васаллам:
«Никохда харом билан халолнинг орасини ажралиши, чилдирма ва овоздир», дедилар».
Насаий ва Термизий ривоят килдилар ва, яхши, деди.
Оиша розияллоху анходан ривоят килинади:
«Расулуллох соллаллоху алайхи васаллам:
«Бу никохни эълон килингиз, уни масжидларда ўтказингиз, унинг учун чилдирмалар чалингиз», дедилар».
Имом Ахмад ва Имом Термизий ривоят килдилар ва яхши, деди.
Омир ибн Саъд розияллоху анхудан ривоят килинади:
«Куразата ибн Каъб ва Абу Масъуд ал-Ансорий розияллоху анхумоларнинг олдиларига бир никох тўйида кирдим. Карасам, кизлар кўшик айтмокдалар.
«Икковларингиз Расулуллох соллаллоху алайхи васалламнинг сахобалари бўлсангиз, ахли Бадрлардан бўлсангиз, хузурингизда шундок иш бўлиб туриши нимаси?» дедим.
«Хохласанг, бизлар билан ўтириб эшит. Хохласанг, жўна, кетавер. Батахкик, бизга никох тўйида кўнгилхушига рухсат берилгандир», дедилар икковлари».
Насаий ва ал-Хоким ривоят килдилар ва сахих, деди.
Эътиборли уламолар ихтилоф килган масалада икки тарафни олса хам бўлаверади. Аммо уруш жанжал ва ихтилофларни кўйтириш ва бир бирини маломат килиш керак эмас. :x
Шайх Муҳаммад Содиқ муҳаммад Юсуф
Шайх Муҳаммад Содиқ Муҳаммад Юсуф Хазратларига мусиқа ҳақида икки мақолани юбориб, шайхнинг интернетда бераётган фатволаридан қониқмаганлигимизни ёздик. Уларни қуйида эътиборингизга ҳавола қиламиз.
Ассаламу алайкум, хурматли шайх!
Биз сахифангиздаги мусика хакидаги фатвоингизни укиб, коникмадик. "Ислом нури" сахифасида бир макола топдик ва сиз билан буни бахам куришни лозим деб топдик.
МУносабатингизни билдирасиз деган умидда
Жавобингизни кутиб коламиз,
Хурмат билан сахифангиз укувчилари.
Quote:Қўшиқ ва мусиқа Қуръон ва Суннатда
Бисмиллаҳир роҳманир роҳийм
Аллоҳга ҳамдлар, пайғамбаримизга, унинг оиласи ва уларга яхшилик билан эргашган кишиларга салавот ва саломлар бўлсин.
Шайтон бизнинг яшаётган давримизда Аллоҳнинг бандаларини адаштириш учун танлаган катта восита – қўшиқ ва мусиқадир. Мусиқа ва қўшиқ Аллоҳнинг Каломини эшитиш ва унинг қалб ва тилларга бўлган таъсирини тўсувчи, қалбларни иймондан «тозалаб», шайтон йўлларини очиб, Аллоҳнинг йўлидан маҳрум қилувчи сабаблардан биридир. Мусиқа ва қўшиқ – намознинг зиддидир. Чунки, намоз фаҳш ва гуноҳларни таъқиқласа, қўшиқ ва мусиқа фаҳш ва гуноҳ нарсаларга амр этади. Бундай аҳволга тушган одамнинг Аллоҳнинг йўлига ҳидоятланиши амри маҳолдир.
Мусиқа ва қўшиқнинг инсон ақлига ҳукмрон бўлиш табиати бўлгани учун ҳам, шайтон ва унинг яҳудий ва насроний лашкарлари ҳамда уларга эргашган кимсалар фурсатни бой бермай бутунжаҳон оммавий ахборот воситаларига ҳукмрон бўлдилар. Улар оммавий ахборот воситаларини сон-саноқсиз қўшиқчи аёл ва эркаклар, бастакорлар, Аллоҳ бирон бир ҳужжат тушурмаган қўшиқ шоирлари билан тўлдирдилар ва уларни молу дунё ва маст қилувчи ичимликлар ва турли «мафтункор» нарсалар билан таъминладилар. Халқларни эса ўзларининг исломга зид бўлган мақсадлари томон йўлладилар. Ахир қизларни инсон «бўрилар» қучоғига отган қўшиқ эмасми?! Исломий бирдамликка қарши курашга чақириб худосизлик фикри, ўлкачилик ва миллатчилик ғояларининг ёйилишига сабаб бўлган қўшиқлар озми?!..
Мусулмон дўстлар, шунинг учун ҳам, биз сизлар учун Аллоҳнинг китоби, суннат ва уламоларнинг сўзларига биноан мусиқа ва қўшиқнинг ҳукмини баён қилмоқчимиз.
Аллоҳ таъолодан йўлимизни тўғри қилишини, ўз йўлида юришда бизга илҳом беришини, шу рисола билан берк қалблар ва оғир қулоқларни очишини сўраймиз. У - тўғри йўлга ҳидоятловчи ва бу ишга қодирдир.
Таърифлар
«Қўшиқ» - шеър ва наср билан овозни кўтариш ва уни севиш билан қувониш (шодланиш). У баъзида мусиқа ҳамроҳлигида бўлади. Уламолар истилоҳида қўшиқнинг бир неча исмлари бор. Улар: ўйин-кулгу, ботил, ёлғон, қарсак, ҳуштак, зинонинг турткиси, шайтоннинг овози, шайтоннинг оҳанги, мунофиқлик манбаси, ахмоқона ва фожир товуш.
«Мусиқа» (музыка) – юнонча сўз бўлиб, уд, камон, дўмбира, дутор ва шу каби чолғу асбоблари воситасида чиқадиган оҳангдир.
Қўшиқнинг хусусиятлари:
- Ҳаром нарсаларни чиройли қилиб кўрсатади;
- Нафсни эҳтиросли ишларга ундайди;
- Қалбни чалғитади ва унинг Аллоҳни эслаш йўлида тўсиқ бўлади;
- Қалбни қаро қилади. Натижада, қалб Аллоҳнинг амрларига унамайди ва гуноҳларни инкор эта олмайди;
- Шайтоний ҳолатларни кучайтиради.
Қўшиқнинг турлари
Қўшиқ икки турлидир: Мубоҳ (рухсатли) ва ҳаром қўшиқлар.
Биринчи: Мубоҳ қўшиқлар.
Бу турдаги қўшиқлар таркибида шариатга зид бўлган ширк, ҳаёсизлик, мусулмонларни ҳажв ёки масхара қилиш бўлмаслиги, маст қилувчи ичимликларни мақтамаслик, ажнабий ва балоғат ёшига етган аёллар томонидан эркаклар олдида ёки парда орқасида айтилмаслиги, бирон бир фарзни адо қилишдан чалғитмаслиги ёки чалғитишга сабаб бўлмаслиги ва кўп айтилмаслиги ҳамда чолғу асбоблари ёки мусиқа жўрлигида айтмаслик шарти билан овозни кўтариш ва уни оҳанг билан айтишдир.
Мубоҳ қўшиқларнинг турлари:
- Иш қўшиқлари. Бу турдаги қўшиқлар иш асносида малолни кетказиш, ҳимматни ошириш ва иш оғирлигини енгиллатиш учун айтилади.
- Уруш пайтида айтиладиган қўшиқлар. Бу турдаги қўшиқлар жангчиларни жангга киришга жасоратлантириш учун айтилади.
- Онанинг бешикдаги боласини ухлатиш ёки қўлидаги боласини ўйнатиш учун айтиладиган қўшиқлар.
- Никоҳ тўйи, сафардагиларнинг қайтиши ёки байрамларда аёлларнинг аёллар ичида айтган қўшиқлари. Бунинг шарти дуф (доира)дан бошқа мусиқа асбобларининг жўр бўлмаслиги, доира кичик ва кўнғироқчалари бўлмаслиги, уни аёлларгина чалиши ва шариатда рухсат берилиган меъёрдан ошмаслигидир. Доирани эркаклар чалиши мумкин эмас.
Иккинчи: Ҳаром бўлган қўшиқлар.
Бу турдаги қўшиқлар юқоридаги шартларга жавоб бермаган қўшиқлардир. Бирон бир чолғу асбоби воситасида айтилган, таркибида шариатга зид сўзлари бўлган, фарзларни адо этишдан чалғитган, эркаклари (номаҳрам) аёлдан эшитган, иш ҳақи олинган ёки суюкликка даъват этадиган оҳанглар билан куйланган ва бошқа қўшиқлар. Бу қўшиқлар шаръан жоиз эмасдир. Чунки, бу қўшиқлар Аллоҳни эслашдан тўсади ва инсоннинг яралиш ғояси бўлмиш ибодатдан чалғитади.
Энди қўшиқ ва мусиқа асбобларининг ҳаром эканига Аллоҳнинг китоби Қуръони Карим ва Расулуллоҳ саллоллоҳу алайҳи ва салламнинг суннатлари, салаф солиҳ ва мазҳаб уламоларининг сўзларидан олинган далилларни баён қиламиз.
Қўшиқ айтиш ва мусиқанинг ҳаром эканига Қуръони Каримдан далиллар:
Биринчи оят:
«Одамларнинг баъзилари билимсизлик билан (ўзгаларни) Аллоҳнинг йўлидан адаштириш ва у (йўл)ни масхара қилиш учун «лаҳвул-ҳадис» (қўшиқ)ни сотиб олади. Уларга хорловчи азоб бордир» (Луқмон: 6).
Абдуллоҳ ибн Масъуд розияллоҳу анҳу ушбу оятдаги «лаҳвул-ҳадис» ҳақида сўралганида: «Ундан бошқа илоҳ бўлмаган зотга қасамки, у – қўшиқдир» - деб уч марта такрорлади (Ибн Касир тафсири).
Абдуллоҳ ибн Аббос, Абдуллоҳ ибн Умар ва Жобир ибн Абдуллоҳ розияллоҳу анҳумлар ҳам айни сўзни айтдилар. Саҳобанинг сўзи тафсир қилишда ҳужжатдир. Бу тафсир илмида маълумдир. Шунингдек, тобеъинларнинг бир оятнинг тафсирига қилган ижмоълари ҳам ҳужжатдир. Дарҳақиқат, саҳоба ва тобеъинлар «лаҳвул-ҳадис»нинг қўшиқ эканига ижмоъ қилдилар. Уларга ҳеч ким мухолиф бўлмади.
Иккинчи оят:
«Улардан кучинг етган кимсани овозинг билан қўзғат, уларнинг устига отлиқ ва пиёда лашкарларингни торт, топган мол-давлат ва бола-чақаларида шерик бўл ва ваъда қил. Дарҳақиқат, шайтон уларга ёлғон нарсаларнигина ваъда қилади» (Исро: 64).
Муфассирларнинг имоми Мужоҳид роҳимаҳуллоҳ Иблиснинг овозини: «У- қўшиқ, чолғу асбоблари, ботил ва беҳуда нарсалар» - деб тафсир қилди. Даҳҳоқ роҳимаҳуллоҳ эса: «Чолғу асбобларининг товуши» - деб тафсир қилди (Қуртубий тафсири: 10/288).
Учинчи оят:
«(Эй мушриклар), ҳали сизлар мана шу Сўздан (Қуръондан) ажабланурсизларми?! (Ундаги оятларнинг беназир ва бемисл ўгит-насиҳатларидан таъсирланиб) йиғламасдан, ғофил бўлган ҳолларингизда кулурсизларми?!» (ан-Нажм: 59-61).
Абдуллоҳ ибн Аббос розияллоҳу анҳумо ушбу оятдаги «сомидуун» сўзини: «У – қўшиқдир» деб тафсир қилдилар. Бу сўз яманликлар шевасида истеъмол қилинади. Улар «Усмуд лана» яъни «Бизга қўшиқ айт» дейдилар.
Мужоҳид ибн Жабр роҳимаҳуллоҳ ҳам: «У қўшиқдир. Яманликлар қўшиқ айтган кимса ҳақида «Самада фуланун» дейдилар» - деб тафсир қилди (Иғосатуллаҳфон: 1/285).
Тўртинчи оят:
«У (мушрик)ларнинг Каъба олдидаги ибодатлари муқоъ ва тасдия эди» (Анфол: 35). Муқоъ – ҳуштак чалиш, тасдия – қарсак чалиш.
Қўшиқ айтиш ва мусиқанинг ҳаром эканига Расулуллоҳ саллоллоҳу алайҳи ва салламнинг суннатларидан далиллар:
- Расулуллоҳ саллоллоҳу алайҳи ва саллам дедилар: «Умматим ичида зино, ипак, хамр (маст қилувчи ичимлик) ва маозифни ҳалол қилиб оладиган кишилар чиқади» (Имом Бухорий ривояти).
Ҳадисдаги «маозиф» сўзи барча чолғу ва ўйин-кулгу асбобларини ўз ичига олган пурмаъно сўздир.
Расулуллоҳ саллоллоҳу алайҳи ва саллам дедилар: «Роббим азза ва жалла менга хамр, қимор, дўмбира ва қўшиқ айтишни ҳаром қилди» (Имом Аҳмад ривояти: 1/274, саҳиҳ ҳадис). Ваҳоланки ҳозирги кунда қўшиқлар дўмбирасиз айтилмай қолди.
Расулуллоҳ саллоллоҳу алайҳи ва саллам дедилар: «Умматимдан бир тоифаси хамр ичади ва уни бошқача ном билан номлайди. Уларнинг даврасида чолғу асбоблари ва қўшиқчи аёллар бўлади. Аллоҳ таъоло уларни Ерга юттиради ва уларни маймун ва чўчқаларга айлантиради» (Ибн Можжа ривояти, саҳиҳ ҳадис).
Расулуллоҳ саллоллоҳу алайҳи ва саллам дедилар: «Лаънат қилинган икки товуш бор: Неъмат пайтида чолғу асбобларининг товуши ва мусибат пайтида фарёд этилган товуш» (ас-Силсилатус-саҳиҳа).
Расулуллоҳ саллоллоҳу алайҳи ва саллам: «Умматим ичида Ер ютиш, бошқа махлуқка айланиш ва туҳматлар бўлади» - дедилар. Саҳобалар: «Улар «ла илаҳа иллаллоҳ» дейдиларми?» - деб савол бердилар. Расулуллоҳ саллоллоҳу алайҳи ва саллам: «Ҳа, чолғу асбоблари пайдо бўлган, хамрлар (ичилган) ва (эркаклар томонидан) ипак (кийим)лар кийилган пайт» - деб жавоб бердилар (Ибн Аби Шайба: 15/164).
Расулуллоҳ саллоллоҳу алайҳи ва саллам қўшиқчи аёлнинг (қўшиқчилик) касбидан топган маблағни (ишлатишни) таъқиқладилар (Бағавий, Шарҳуссунна: 8/22).
Абдуллоҳ ибн Умар розияллоҳу анҳумонинг қули Нофеъ деди: «Мен ибн Умар билан бирга (бир эшак ёки туяга) минган эдим. У чолғу асбоблари чалинган ердан ўтар экан бармоқларини қулоқлари ичига тиқди ва йўлдан четлашди. Бир оздан кейин: «Ҳой Нофеъ, бирор нарса эшитяпсанми?» - деб сўради. Мен: «Йўқ» деб жавоб бердим. У бармоқларини қулоқларидан чиқарди ва: «Мен Расулуллоҳ саллоллоҳу алайҳи ва саллам билан бирга мингашган эдим. Бунга ўхшаш нарсани эшитишлари билан мен қилган ишни қилган эдилар» - деди» (Абу Довуд ривояти, саҳиҳ ҳадис).
Муфассир Қуртубий роҳимаҳуллоҳ Абдуллоҳ ибн Умар розияллоҳу анҳумонинг сўзларини келтирганидан сўнг: «Меъёридан ошмаган овоз ҳақидаги уламоларимизнинг фикри шу бўлса, замондошларимизнинг қўшиқлари ва чолғу асбобларининг товушлари қандай бўлар экан» - деди.
Расулуллоҳ саллоллоҳу алайҳи ва саллам «Кўнғироқ шайтоннинг чолғу асбобидир» - дедилар (Имом Муслим ривояти).
Расулуллоҳ саллаллоҳу алайҳи ва саллам: «Ит ва кўнғироқ ҳамроҳ бўлган дўстларга фаришталар ҳамроҳ бўлмас» - дедилар (Имом Муслим ривояти).
Агар кўнғироқ фаришталарнинг ҳамроҳ бўлишига тўсиқ бўлса, инсондаги ҳар бир аъзо ва ҳар бир тукни қимирлатган замонавий электрон мусиқа асбобларининг ҳукми қандай бўлар экан?!
Расулуллоҳ саллаллоҳу алайҳи ва саллам дедилар: «Одам боласига зинодан бўлган насибаси ёзилди. У уни топиши муқаррар. Кўзларнинг зиноси қараш, қулоқларнинг зиноси эшитиш...» (Имом Муслим ривояти).
Саҳоба, тобеин ва тўрт имомдан нақл қилинган хабарлар:
Абу Бакр розияллоҳу анҳу икки кичик қизнинг доира чалиб, қўшиқ айтаётганларини кўрди ва уларни таъқиқлаб: «Расулуллоҳ саллаллоҳу алайҳи ва саллам ҳузурида шайтон куйлари чалинадими?» - деди. Расулуллоҳ саллаллоҳу алайҳи ва саллам унинг бу сўзларига эътироз этмадилар (Имом Бухорий ривояти).
Усмон розияллоҳу анҳу Аллоҳ таъолонинг ўзига берган фазли ва бу гуноҳни қилмаганини билдириб: «Қўшиқ айтмадим ва айтишни орзу ҳам қилмадим» - деди (Ибн Аби Осим: 2/595).
Абдуллоҳ ибн Масъуд розияллоҳу анҳу: «Қўшиқ қалбда мунофиқликни ундиради» - деди.
Анас ибн Молик розияллоҳу анҳу: «Касбларнинг энг ифлоси қўшиқчи аёлнинг касбидир» - деди (Ибн Абид-Дунё, Заммул-малааҳий).
Абдуллоҳ ибн Умар розияллоҳу анҳумо эҳром кийган ва даврасида қўшиқ куйлаётган бир киши бўлган гуруҳ олдидан ўтди ва: «Аллоҳ сизлар(нинг дуоларингиз)ни эшитмасин! Аллоҳ сизлар(нинг дуоларингиз)ни эшитмасин!» – деди (Ибн Абид-Дунё, Заммул- малааҳий).
Абдуллоҳ ибн Аббос розияллоҳу анҳумо деди: «Чилдирма ҳаромдир, чолғу асбоблари ҳаромдир, дўмбира ҳаромдир ва торли чолғу асбоблари ҳаромдир» (Имом Бухорий ривояти).
Умар ибн Абдулазиз роҳимаҳуллоҳ қўшиқ ҳақида шундай деди: «Унинг бошланиши шайтондан бўлиб, оқибати Аллоҳ азза ва жалланинг ғазабидир» (Ожуррий Умарнинг таржимаи ҳолларида айтган сўзларида ривоят қилди).
Вақиъ ибн Жарроҳ роҳимаҳуллоҳ: «Абдуллоҳ ибн Умар каби танбурни олиб, эгасиниг бошига тушурсам» - деди (Ҳаллол ривояти: 126).
Фузайл ибн Иёз роҳимаҳуллоҳ деди: «Қўшиқ зинонинг руқясидир» (Ибн Абид-Дунё, Заммул-Малааҳий).
Имом Аъзам Абу Ҳанифа роҳимаҳуллоҳ қўшиқ устидан ҳаром деб ҳукм чиқарган имомларнинг биридир. У қўшиқ эшитишни гуноҳ деб ҳисоблар эди (Талбису Иблис).
Имом Шофеий роҳимаҳуллоҳ: «Қўшиқ ботил ёки малоҳига ўхшаш макруҳдир. Уни кўп айтган киши гувоҳлиги қабул қилинмайдиган пасткашдир» - деди.
Имом Шофейийнинг «Макруҳ» деб айтган сўзи ҳаром демакдир. Зеро Аллоҳ таъоло ҳам: «У (Аллоҳ) сизларга куфр, фисқ ва осийликни макруҳ қилди» деди. Бу оятдаги «Макруҳ» сўзи ҳам «Ҳаром» маъносидадир. Имом Шофеий «Мен Ироқда «Тағриб» қўшиқ деб номланган нарсани ташлаб келдим. Уни одамларни Қуръондан тўсиш учун зиндиқлар ўйлаб топганлар» - деди.
Имом Молик роҳимаҳуллоҳдан қўшиқ ҳақида сўралганида: «У билан биз тарафларда фосиқлар шуғулланадилар» деб жавоб берди.
Имом Аҳмад роҳимаҳуллоҳ: «Най, қамиш най, сурнай, танбур, рубоб ва шунга ўхшаш чолғу асбоблари ҳаромдир» - деди.
Шаъбий роҳимаҳуллоҳ: «Қўшиқчи ва унга қўшиқ айтилган шахс малъундир» - деди (Ибн Абид-Дунё, Заммул-малааҳий).
Шайхулислом Ибн Таймийя роҳимаҳуллоҳ: «Шайтоний ҳолатларни кучайтирадиган сабабларнинг энг кучлиси - қўшиқ ва беҳуда нарсаларни эшитишдир. Ҳолбуки, бу мушрикларнинг иши» (Мажмуъул-фатава: 11/295).
Имом Қуртубий роҳимаҳуллоҳ: «Қўшиқ Қуръони Карим ва суннат билан таъқиқланган» - деди.
Ибн Салоҳ роҳимаҳуллоҳ: «Чолғу асбоблари жўрлигида айтилган қўшиқнинг ҳаромлигига ижмоъ қилинган» - деди.
Ижмоъ бир асрда яшаган ва Ислом уммати ичидан етишиб чиққан етук олимларнинг диний ишлардан бирига иттифоқ келишларидир. Ижмоъ фиқҳ манбаларининг Қуръони Карим ва Расулуллоҳ саллаллоҳу алайҳи ва салламнинг суннатларидан кейинги учинчи манбадир. У ҳам унда хилоф қилинмайдиган қатъий ҳужжатдир. Аллоҳ таъоло деди:
«Ким Ҳақ йўлни аниқ билганидан сўнг пайғамбарга хилоф иш қилса ва мўъминларнинг йўлларидан бошқа йўлга эргашиб кетса, биз уни кетганича қўйиб берамиз. Сўнгра жаҳаннамга дохил қиламиз. Нақадар ёмон жой у!» (Нисо: 115).
Ушбу оятда Аллоҳ таъоло мўъминларнинг йўлларидан бошқа йўлга эргашган кимсаларнинг оқибати Жаҳаннам эканидан хабар берди. Аллоҳ таъоло бизларни Жаҳаннамга тушишдан сақласин!
Мусулмонларнинг ижмоъси ҳам ҳақиқатдир. Уларнинг ижмоъларига мухолиф бўлган одамнинг эса мазкур оятдан насибаси бор. Юқорида зикри ўтган мавзумиз ҳақида келтирганимиз Исломнинг биринчи уч нурафшон асрида яшаган саҳоба, тобеин ва уларнинг атбоъларининг ижмоъси ҳам шариат доирасидан четда бўлган қўшиқ айтишнинг ҳаромлигидир. Уларнинг биронтаси ҳам қўшиқ айтишга рухсат бермади. Балки, чолғу асбоблари жўрлигида айтилган қўшиқларни айтишни ҳаром дедилар.
Азиз дўстим, агар ижмоънинг ҳужжат бўлиб унга мухолиф бўлиш мумкин эмаслигини билган бўлсангиз, ўз-ўзидан қуйидаги савол туғилади: «Мусиқа ва қўшиқ айтиш ихтилофли масалами ёки ҳаромлигига ижмоъ қилинган ва баҳс эшиклари ёпилган масалами?»
Жавоб: Бу масала саҳобалар ва уларга эзгулик билан эргашган тобеинлар, хусусан тўрт мазҳаб имомлари томонидан ҳаром эканига ижмоъ қилинган масаладир. Агар бу масала ихтилофли бўлса эди, улар бу қадар жиддий бўлмас ва ихтилофли масалаларда мухолиф бўлган кимсалар ҳақида «фосиқ», «фожир», «малъун» ва «шайтон» деб айтмас эдилар.
Хотима
Мусулмон дўстим, мусиқа ва қўшиқнинг Ислом динидаги ҳукми сизга маълум бўлган ва сиз мусиқа ва қўшиқнинг ҳаром эканини, улар айтилиб, чалинаётган ерлардан мусулмон узоқ бўлиши, ҳамда бу борада сустлик қилмаслик кераклигини билдингиз. Энди бу «бало»нинг ичида бўлсангиз уни тарк этишингиз, ичида бўлмасангиз Аллоҳга сизни сақлагани учун ҳамд айтишингиз ва Аллоҳдан сизни ҳақиқат узра собитқадам қилишини сўрашингиз керак. Сиз мусулмон биродарларингизга насиҳат қилинг, Аллоҳнинг бу масаладаги ҳукмларини баён этинг. Бу масала ҳақидаги далиллар очиқ-ойдиндир, сизга фақат етказиш қолди холос. Агар тилингиз билан етказишга қодир бўлмасангиз бу гуноҳга тушган дўстларингизга совға қилинг.
Биз эса: «Эй Аллоҳ ва расулини севган банда, «Ҳақиқатдан кейин эса фақатгина йўлдан озиш бор холос» деб айтамиз.
Аллоҳим етказдимми?! Аллоҳим ўзинг гувоҳ бўл!
Аллоҳ таъоло пайғамбаримизга, унинг оиласи ва барча саҳобаларга салавот ва саломлар йўлласин!