2-боб:
Тавҳиднинг фазилати ва гуноҳларга каффорот бўлишлиги ҳақидаги боб
Шайх роҳимаҳуллоҳ “Тавҳиднинг фазилати ва гуноҳларга каффорот бўлишлиги ҳақидаги боб”, дедилар сўнг ушбу бобда тавҳиднинг фазилати ва гуноҳларга каффорот бўлишлигини баён қиладиган Аллоҳнинг Китобидан оятлар ва Росулуллоҳ соллаллоҳу алайҳи ва салламдан ворид бўлган ҳадисларни келтирадилар. Ушбу ва бундан олдинги боб ўртасидаги муносабат-(боғлиқлик) яққол кўзга ташланиб турибди. У киши роҳимаҳуллоҳ бундан олдинги бобда тавҳиднинг ҳақиқати ва талаб этилган маъносини Қуръон оятлари ва пайғамбар ҳадислари билан ёритиб бердилар. Энди унга рағбат ва интилиш уйғониши учун унинг фазилати эслаб ўтилиши ўринли бўларди. Чунки бирор нарсанинг имтиёзларини билиб олсангиз, батаҳқиқ, нафс унга боғланиб, ҳарис-(ташна) бўлади. Ушбу икки боб орасидаги тасниф ғоятда ҳикмат билан амалга оширилганки, бу у киши роҳимаҳуллоҳнинг фаҳмлари дақиқ-(мукаммал) эканига далолат қилади. Чунки у киши тавҳиднинг маъносини баён қилишдан олдин унинг фазилатини зикр қилганларида, бу муносиб бўлмас эди. Демак, бирор нарсанинг ҳақиқатини, маъносини ёритишлик сўнг эса унинг фазлини баён қилишлик лозим. Номаълум нарсанинг фазилатларини зикр қилишликка келсак, бунинг бирор фойдаси йўқдир.
Шу ўринда бугунги кундаги ислом ва даъват ҳақида қалам тебратаётганликларини даъво қиладиган кўплаб асрдош даъватчи ва муаллифларнинг хатосини кўришимиз мумкин. Исломни ўз маруза ва китобларида роса мақтайдилар. Бу ҳақ. Бироқ авваламбор ислом нима у? Ислом нима эканини очиқлаб бермайдилар. Китобни муқаддимасидан хотимасигача ўқийсиз ёки маруза -ёҳуд тасмага- бошидан охиригача қулоқ тутасиз ва исломга мақтову олқиш ҳамда унинг имтиёзларини баён қилиб берилишини топасиз. Бироқ исломни ўзи нима? Чунки йўлдан озган ва оғишган фирқаларнинг ҳар бири исломни ўз йўлига кўра изоҳлайди. Ушбу мақтов ва олқишни ўз йўлларига мослаб гапирадилар.
Исломни мақтаб, унга олқиш айтишлигимизни ўзи етарли эмас. Куфрдан нажотга элтадиган, жаҳаннамдан нажот бериб, жаннатга дохил қиладиган ислом ва тавҳиднинг ҳақиқати нима экани, динни барбод қилиб, ундан чиқарадиган исломни бузувчи амаллар нима экани, исломни комил қиладиган ва уни ноқис қиладиган амаллар нима эканини ёритиб беришлик шартдир. Бирор бир нарсанинг ҳақиқатини баён қилмай, унга мақтов айтиб, фазилатларини ёдга олишликни ўзига келсак, бу улкан хатодир. Ислом – Росулуллоҳ соллаллоҳу алайҳи ва саллам олиб келган ва саҳобаи киромлар ҳамда муфаззал асрдагилар йўлидир. Ушбуга хилоф келган нарсанинг эса исломга бирор алоқаси йўқ. Гарчи унинҳ соҳиби ушбу қилмишини ислом дея даъво қилса ҳам. Шулардан келиб чиқиб шайхни аввалги бобда ҳар ким ўз йўли ва маслакини тавҳид дея даъво қилмасин деб унинг ҳақиқатини баён қилиб берганликларини топасиз. Бу жуда муҳим ишдир. Чунки улар: фақат исломга чақириб, унинг имтиёзларини очиқлаб беринглар. Одамларга исломнинг ҳақиқатини баён қилманглар. Чунки бу одамларни сизлардан айиради, дейдилар.
Аллоҳ таоло шундай деди: “Иймон келтирган, ўз иймонларини зулм (ширк) билан аралаштирмаган зотлар”. (Анъом: 82).
У киши роҳимаҳуллоҳ: Аллоҳ таоло шундай деди:
“Иймон келтирган, ўз иймонларини зулм (ширк) билан аралаштирмаган зотлар”. (Анъом: 82), дедилар. Ушбу оят Иброҳим ал-Холил алайҳиссалом билан қавмлари ўртасида кечган мунозарадан сўнг келади. Чунки қавмлари юлдузларга ибодат қиладиган Ироқ еридаги соибалар эди. Аллоҳ субҳанаҳу ва таоло Ўзининг пайғамбари ва элчиси Иброҳим ал-Холил алайҳиссаломни тавҳидга даъват ва ушбу ширкни инкор қилишлик учун юборди. У киши алайҳиссалом пайғамбар бўлиб келганларида бирор мусулмон бўлмай, барчалари бутпарастликда эдилар, Аллоҳ сақласин. Аллоҳ таоло ушбуни Қуръоннинг бир неча ўрнида зикр қилди. Шулардан бири Анъом сурасида:
“Эсланг (эй Муҳаммад), Иброҳим отаси Озарга … деган эди”. (Анъом: 74). У киши ўз оталаридан бошладилар. Чунки инсонга аввал ўзидан сўнг унга энг яқин бўлган одамлар, аҳли байт, қўни-қўшнидан бошлашлиги вожиб бўлади. Сўнг эса Аллоҳнинг йўлига даъват қилиши аста-секин атрофга тарқалади.
“Эсланг (эй Муҳаммад), Иброҳим отаси Озарга: «Бутларни олиҳа қилиб оляпсанми? Мен сени ва қавмингни очиқ залолатда деб биламан», деган эди”. (Анъом: 74). Бошқа оятда эса Аллоҳ жалла ва аъла айтадики:
“Дарҳақиқат Биз (Мусодан) илгари Иброҳимга Ҳақ йўлини ато этдик. Биз унинг (Ҳақ йўлга лойиқ эканини) билган эдик. Ўшанда (Иброҳим) отаси ва қавмига: «Сизлар доимо чўқинадиган бу ҳайкаллар нимадир (яъни нега жонсиз ҳайкалларга сиғиняпсизлар?!)» деганида: ...”. (Анбиё: 51-52)...
Аллоҳ таоло деди:
“Шундай қилиб Иброҳимга … осмонлар ва ер мамлакатларини кўрсатурмиз”. (Анъом: 75). Аллоҳ субҳанаҳу ва толо у кишини рисолат, Аллоҳнинг йўлига даъват ва мунозара юкига лойиқ қилиш учун ушбулардан хабардор қилди.
“(Ўзи учун ҳужжат қилиб олиши) ва аниқ ишонувчилардан бўлиб қолиши учун ...”. (Анъом: 75). Аллоҳ субҳанаҳу ва таоло ва Унинг тавҳидига аниқ ишонувчилардан бўлиб қолиши ҳамда у кишидан ҳар қандай шак-шубҳа ва иккиланиш дафъ бўлиши учун.
“Бас, қачонки уни тун ўраб олганида ...”. (Анъом: 76). Яъни, тун ўз зулмати билан у кишини ўраб олганида.
“Юлдузни кўриб: «Мана шу Парвардигорим», деди”. (Анъом: 76). Бу мунозара бобидан бўлиб, фалсафа ва калом уламолари айтганларидек назар-(изланиш) бобидан эмас. Чунки Иброҳим алайҳиссалом бундан олдин Раббиларини билардилар. Аллоҳ таоло айтганидек:
“Дарҳақиқат Биз (Мусодан) илгари Иброҳимга Ҳақ йўлини ато этдик”. (Анбиё: 51). Бироқ у киши буни мунозара қилиш учун айтгандилар. Бу ҳоп сизларнинг даъвоингизга кўра Раббим, деган маънода.
“У ботиб кетгач ...”. (Анъом: 76). Яъни, ғоиб бўлиб, яширингач.
“«Ботиб кетгувчиларни суймайман», деди”. (Анъом: 76). Чунки у Раб бўлганида ғоиб бўлиб, яширинмасди. Демак, бу юлдузнинг Раб эканини ботилга чиқаради.
“«Ботиб кетгувчиларни суймайман», деди”. (Анъом: 76). Чунки у Раб бўлганида ушбу ориз унга кўндаланг бўлиб, бор бўлгач завол топмасди.
“Бас, қачонки чиқаётган ойни кўргач: «Мана шу Парвардигорим», деди”. (Анъом: 77). Аста-секин поғонаман-поғона катталашиб боради.
“У ҳам ботиб кетгач: ...”. (Анъом: 77). Яъни, ғоиб бўлиб, (бошқа кўринишга) кўчгач. Ушбу ойни ҳам юқоридан тасарруф этиб, бошқарилиб турилади. Худди ўзидан олдин (мунозарада ёдга олинган) юлдуз каби. Чиқиш ва ботиш орасида ҳаракатланади. Ундай бўлса у Раб эмас.
“«Қасамки, агар Парвардигоримнинг ўзи мени ҳидоят қилмаса, йўлдан озган қавмдан бўлиб қолурман», деди. Бас, қачонки чиқаётган қуёшни кўргач: ...”. (Анъом: 77-78). Босқичма-босқич юлдузларнинг энг каттаси бўлмиш қуёшга етиб бордилар. Агар қуёшга ибодат қилиш ботил бўлса, қолган юлдузларга ибодат қилишликнинг ботил эканлиги авлороқ бобдандир.
“Эй қавмим, мен сизларнинг ширкингиздан покман”. (Анъом: 78). Охири тавҳидни очиқ айтиб, улар ибодат қилаётган юлдузларга сиғинишлик ботил эканини баён қилдилар. Улар олиҳа эмаслигини ақл, шариат ва фитрат-(хилқат) жиҳатидан қайд этиб ўтиб, (улардан) пок-(безор) эканликларини эълон қилдилар. Бу уларни тарк этиб, узоқ бўлишликдир.
“Мен … юзимни осмонлар ва ерни яратган зотга қаратдим”. (Анъом: 79).
Ана шу осмонлар ва ерни яратган Раб субҳанаҳу ва таолодир. Яъни, уларни бирор собиқ мисоли бўлмай илк бор яратгандир. Холиқ – ибодатга лойиқ Зотдир. Юлдузларга келсак, улар махлуқотлардир. Махлуқ эса ибодатга нолойиқ, устидан бошқарув мавжуд бўлиб, ўзи бирор бошқарувга эга эмас. Энди ундан бошқаси ҳақида нима дейсиз?
“Ҳақ йўлга мойил бўлган ҳолимда”. (Анъом: 79). Ҳанифнинг маъноси Аллоҳга юзланиб, Ундан ўзгасидан юз ўгирувчидир. Яъни, У субҳанаҳу ва таолодан ўзгасига қайрилиб ҳам қарамайман.
“Ва мен мушриклардан эмасман”. (Анъом: 79). Бу ҳам пок-(безор) бўлишликдир. Санамлардан пок-(безор) эканликларини эълон қилгач, унинг соҳиблари-(ибодат қилувчилари)дан ҳам пок-(безор) эканликларини эълон қилдилар.
“Қавми у билан тортишган эди”. (Анъом: 80). У киши билан ушбу даъватни ташлашлик ва одамлар билан улар юрган йўлдан юриш масаласида тортишдилар. Ҳатто оталари ҳам у кишига қарши чиқди. Аллоҳ таоло ушбу ҳолатни Марям сурасида зикр қилганидек. Оталари у кишига нисбатан душман мавқифини эгаллади.
“(Отаси) айтди: «Сен менинг олиҳаларимдан юз ўгирувчимисан, эй Иброҳим?! Қасамки, агар сен (менинг илоҳларимни сўкишдан) тўхтамасанг, албатта, сени тошбўрон қилурман ва (ёки) мени бутунлай тарк эт!»”. (Марям: 46). Уларни ҳужжат билан гапиртирмай қўйдилар:
“Қавми у билан тортишган эди: «Мен билан Аллоҳ хусусида тортишасизми?! Ахир (Унинг Ўзи) мени ҳидоят қилди-ку?! Мен сизлар Аллоҳга шерик қилган бутларингиздан қўрқмайман ...”. (Анъом: 80). Чунки улар у кишини ўз санамлари билан таҳдид қилгандилар.
“Магар Парвардигорим хохлаган нарсагина (бўлур). Парвардигорим барча нарсани Ўз илми билан қамраб олгандир. Эслатма-ибрат олмайсизларми?!» деди. Сизлар (Аллоҳ) бирон ҳужжат туширмаган бутларни Аллоҳга ширк қилишдан қўрқмайсиз-у, мен сизлар Аллоҳга шерик қилиб олган бутларингиздан қандай қўрқай?!”. (Анъом: 80-81). Осмонлар ва ерни яратган Аллоҳдан қўрқмайсизлару, қандай менга ўз олиҳаларингиз билан таҳдид соласизлар? Агар бирор таҳдид ва ваъид бўлса, бас, у айнан сизларга қаратилгандир.
“Мен сизлар Аллоҳга шерик қилган бутларингиздан қўрқмайман”. (Анъом: 80). Мен учун санамларингиз ва таҳдидларингиз аҳамиятсиздир. Чунки мен Аллоҳ субҳанаҳу ва таолога таваккул қилувчиман.
“Қайси гуруҳ (қўрқмай) хотиржам бўлишга ҳақлироқ?”. (Анъом: 81). Ёки агар сизлар ваъид ва қўрқитув билан таҳдид қилсангиз, мен сизларни Аллоҳ азза ва жалла билан қўрқитиб, сизларга агар У Зотга тавба қилмасангиз, тезда азоблашлигини баён қилиб бераман.
“Қайси гуруҳ (қўрқмай) хотиржам бўлишга ҳақлироқ?”. (Анъом: 81). Менми ёки сизларми?
“Агар билсангиз (айтинг-чи)”. (Анъом: 81). Аллоҳ таоло ўрталарини ажрим қилиб шундай деди:
“Иймон келтирган, ўз иймонларини зулм (ширк) билан аралаштирмаган зотлар — ана ўшалар хотиржам бўлгувчидирлар ва ўшалар ҳидоят топгувчидирлар”. (Анъом: 82). Ана шу илоҳий ҳукмдир.
“Иймон келтирган”. (Анъом: 82). Бу Иброҳим қавми ва улардан бошқа халқлар борасида умумийдир. Яъни: Аллоҳни (ибодатда) яккалаб, Унинг учун холис сиғинганлар.
“Ўз иймонларини зулм (ширк) билан аралаштирмаган зотлар”. (Анъом: 82). Бу ўринда зулмдан мурод ширкдир. Чунки зулм илм аҳли айтиб ўтганларидек уч турлидир:
Биринчи тур: энг улкани бўлмиш ширк зулми.
“Чунки ширк келтириш катта зулмдир”. (Луқон: 13). Нима учун ширк зулм деб аталди? Чунки аслида зулм: бир нарсани ўз ўрнига қўймасликдир. Ширкнинг маъноси эса ибодатни ўз ўрнига қўймасликдир. Бу энг улкан зулм. Чунки улар ибодатни ўз ўрнига қўймаганларида уни нолойиқ ўринга сарф этдилар. Ва махлуқ билан Холиқ ҳамда заиф билан бирор нарса Уни ожиз қолдирмайдиган куч-қувватли Зотни тенг қилдилар. Бундан ортиқ қандай зулм бўлиши мумкин?
Иккинчи тур: банда маъсиятлар билан ўзига зулм қилишлиги. Осий фақат ўзига зулм қилади. Чунки у ўзини уқубатга гирифтор қилди. Унга энди ўзини қутқаришлик ва нафсини ўзининг лойиқ бўлгудек ўрнига қўйишлиги вожиб бўлади. У эса тоат-ибодатдир.
“(«Эй Муҳаммад, агар ота-боболарингнинг динидан чиқсанг, зиёнкор бўлурсан», дейдиган мушрикларга) айтинг: «Албатта зиёнкорлар қиёмат куни ўзларига ҳам, аҳли оилаларига ҳам зиён қилгувчи (яъни, ўзи ҳам мушрик бўлиб, ахли-оиласини ҳам Тўғри йўлдан оздиргани сабабли қиёмат кунида ўзи ва ахли оиласи дўзах азобига гирифтор бўлгувчи) кимсалардир. Огоҳ бўлингизким, ана шугина очиқ зиёнкорликдир»”. (Зумар/15).
Учинчи тур: банданинг одамларга молларини тортиб олиш, ғийбат, чақимчилик, ўғирлик ва ғийбату чақимчилик, туҳмат, масхара ва бошқа камситишлар билан обрўларига ҳамда бегуноҳларни ноҳақ ўлдириш, калтаклаш, жароҳат етказиш, ноҳақ таҳқирлаш билан қонларига тажовуз қилиш ила зулм қилишлиги. Бу одамларга қилинган тажовуздир.
Ана шулар зулм турлари бўлиб, у ширк зулми ва у зулм турларининг энг улканидир. Ҳамда банда ўзига зулм қилишлиги ва ўзидан бошқа махлуқотларга зулм қилиши.
Биринчи турга келсак, у ширк зулми бўлиб, Аллоҳ уни тавбасиз абадий мағфират қилмайди.
“Албатта Аллоҳ Ўзига (бирон нарсанинг) шерик қилинишини кечирмас. Шундан бошқа гуноҳларни Ўзи хоҳлаган бандалари учун кечирур”. (Нисо: 48).
Учинчи турга келсак, у бандани одамларга зулм қилиши бўлиб, Аллоҳ ушбу зулмдан бирор нарсани ташлаб қўймайди. Қасос бўлиши муқаррардир. Мазлумлар кечириб юбориши бундан мустасно. Ҳадисда ворид бўлганидек:
“Батаҳқиқ, қиёмат куни ҳақ-ҳуқуқлар ўз эгаларига қайтарилади. Ҳатто шохли қўйдан шохсиз қўйнинг (ҳаққи) олиб берилади”. (Муслим (2582), Термизий (2420) ва Аҳмад (2/235)). Агар шохли қўй шохсиз қўйни сузса қиёмат куни қасос бўлиши муқаррардир. Ҳатто ҳайвонлар ўртасида ҳам қасос муқаррар. Аллоҳ таоло деди:
“Ваҳший ҳайвонлар ҳам (бир жойга) тўпланиб қолганида”. (Таквир: 5). Қиёмат куни ҳайвонлар тўпланиб, ўзаро қасос олинади. Сўнг Аллоҳ таоло уларга: “Тупроқ бўл”, дейди. Ана шу дамда кофир айтадики:
“Эҳ, кошки эди (қайтадан) тупроққа айланиб кетсам-(у муҳаққақ бошимга тушадиган азобдан қутулсам)”. (Наба: 40).
“Ерда судралиб юрган ҳар бир жонивор, осмонда қанот қоқаётган ҳар бир қуш худди сизлар каби (Бизнинг қўл остимиздаги) жамоалардир. Китобда (яъни тақдири азал китобида) бирон нарсани қўймай (ёзганмиз). Кейин ҳаммалари Парвардигорлари даргоҳига тўпланурлар”. (Анъом: 38).
Одам болалари ҳам худди шундай. Ўрталарида қиёмат куни қасос олиниб, золимлардан мазлумларнинг қасоси олинади. Уларнинг ҳақ-ҳуқуқларидан бирор нарса қолиб кетмайди, фақат кечиб юборганлари бундан мустасно.
Иккинчи турга келсак, у банда ширкдан қуйи бўлган гуноҳлар билан ўзига зулм қилишлиги. Бу эса Аллоҳнинг хоҳиши остидадир. Хоҳласа мағфират қилади, хоҳласа азоблайди. Илм аҳли айтганларидек (амал) девонлари уч турлидир: Аллоҳ таоло мағфират қилмайдиган девон бўлиб, у ширкдир. Аллоҳ таоло ундан бирор нарсани ташлаб қўймайдиган девон бўлиб, у бандаларнинг (ўзаро қилган) зулмларидир. Аллоҳнинг хоҳиши остидаги девон бўлиб, хоҳласа унинг соҳибини мағфират қилади, хоҳласа азоблайди. У ширкдан қуйи бўлган гуноҳ ва маъсиятлардир.
Бу Аллоҳ таолонинг ушбу қовли маъносидир:
“Ўз иймонларини зулм (ширк) билан аралаштирмаган зотлар”. (Анъом: 82). Яъни, ширк билан. Ушбу оятни Росулуллоҳ соллаллоҳу алайҳи ва саллам шундай изоҳладилар:
“Ушбу оят нозил бўлганда саҳобаларга оғир ботди. Айтишдики: “Эй Росулуллоҳ, қай биримиз ўзига зулм қилмаган?”. Росулуллоҳ соллаллоҳу алайҳи ва саллам: “У сизлар назарда тутаётган нарса эмас. Балки у ширкдир. Солиҳ банданинг қовлига қулоқ тутмаганмисизлар: “Эй ўғилчам, Аллоҳга ширк келтирмагин! Чунки ширк келтириш катта зулмдир”. (Луқмон: 13)”,
дедилар”.
Аллоҳ таоло деди:
“Ана ўшалар хотиржам бўлгувчидирлар”. (Анъом: 82). Ушҳу оятда тўла ҳотиржамлик ирода қилинганми? Яъни, улар ҳеч қачон азобланмайдилар. Ёки ноқис ҳотиржамлик ирода қилинганми? Яъни, улар гарчи азоблансаларда жаннатга киришлари муқаррардир. Оят икки эҳтимолни ҳам ўз ичига олади. Икки тафсирга кўра ҳам оят тавҳиднинг фазилатига далолат қиляпти. У азобдан ё тўла ҳотиржамликдир ёки абадий азобдан ҳотиржамликдир. Демак, оятда тавҳиднинг фазилати баён қилиняпти. Аллоҳ таоло муваҳҳидларга тавҳид ҳамда гуноҳ ва маъсиятлардан саломат қолиш даражаларига қараб ҳотиржамлик ато этади. Оятдан англашилган маъно шуни ифода этадики, кимда-ким Аллоҳга ширк келтирса ва тавҳидига ширкни аралаштирса, батаҳқиқ, унинг учун ҳотиржамлик йўқдир, Аллоҳ сақласин. Бу эса ширкнинг хатарини кўрсатади. Кимда-ким Аллоҳга ибодат қилса, бироқ Аллоҳга қўшиб ўзгасига ҳам дуо қилса, ўликлардан ёлбориб мадад сўраса, қабрларга жонлиқ сўйса ва сағаналар атрофида улардан ёрдам тилаб тавоф қилса, бас, ушбу кимса иймонини ширкка аралаштирди. Унинг учун то Аллоҳ азза ва жаллага тавба қилиб, тавҳидни холис қилмагунича абадул-абад ҳотиржалик бўлмас.
Инсон фақат Аллоҳга ибодат қилишлиги мақсад қилинмаган. Балки ширкдан йироқ бўлишлиги ҳам шартдир. Акс ҳолда мушрикларнинг ҳам ибодатлари бўлиб, улар ҳаж қилардилар, садақа, меҳмонларга таом улашиб, қўни-қўшнига иззат-икром кўрсатардилар. Уларнинг ҳам амаллари бўлиб, бироқ у тавҳидга қурилмаган эди. Демак, у тўзғитилган чанг каби бўлиб, уларга қиёмат куни бирор манфаат бермайди. Аллоҳ таоло деди:
“(Зотан) Биз улар қилган ҳар бир (яхши) амалга келиб, уни сочилган тўзон (каби) қилиб қўйгандирмиз”. (Фурқон: 23).
“Кофир бўлган кимсаларнинг қилган амаллари эса саҳродаги саробга ўхшайди”. (Нур: 39).
“Парвардигорларига кофир бўлган кимсалар қилган амалларининг мисоли худди бўронли кунда қаттиқ шамол учириб кетган кулга ўхшайди”. (Иброҳим: 18). Амаллар фақат тавҳид билан собит бўлади. Бу ўринда модомики ширк бўлар экан, бас, ҳар қанча инсон ўзини қийинчиликка солмасин амалларининг бирор қиймати бўлмас. Бу эса бизни тавҳиднинг фазилати ва манзилатига далолат қилади. Ҳамда у мушрикка хилоф ўлароқ Аллоҳ азза ва жалланинг азобидан омонлик берувчи эканига далолат қилади. Мушрикка Аллоҳнинг азобидан ҳотиржамлик йўқдир. Ҳотиржамлик дунёда ҳам бўлади. Душман ва урушлардан ҳотиржам бўлишлик каби. Ҳотиржамликнинг қиймати ва хавфнинг хатарини биласиз. Бу шу дунёдаги экан, энди охиратда дўзахдан ҳотиржам бўлиш ҳақида нима дейсиз? Дўзах уруш, душманлар ва барча нарсадан қаттиқроқдир. Ҳотиржамликнинг дунёдаги қиймати ва манфаатлари шулар бўлар экан, энди охиратдаги ҳотиржамлик ҳақида нима дейсиз?
Сўнг Аллоҳ таоло деди:
“Ва ўшалар ҳидоят топгувчидирлар”. (Анъом: 82). Бу тавҳиднинг имтиёзларидан иккинчи имтиёздирки, у муваҳҳид, Аллоҳга мухлис бандалар учун дунёда ҳидоят ҳосил бўлишлиги. Амалларида ҳидоят йўли бўйлаб борадилар, Аллоҳга онгли равишда ибодат қиладилар. Амалларида мушрикларга хилоф ўлароқ ширк, бидъат ва хурофотлардан саломат бўладилар. Мушриклар дунёда ҳидоят топгувчи эмаслар. Балки улар йўлдан озганлардир. Чунки улар ибодатга ширкни аралаштирган ҳолда Аллоҳга сиғинадилар. Аллоҳдан ўзгасига ибодат қиладилар. Демак, улар йўлдан озганлар бўлиб, ҳидоят топгувчи эмаслар. Аллоҳ таоло муваҳҳидга икки имтиёз ато этади:
Биринчи имтиёз: азобдан ҳотиржамлик. Иккинчи имтиёз эса: йўлдан озишликдан ҳидоятга йўллаш.
У Аллоҳга онгли равишда, нур ва ҳужжат асосида суннатга, Росул соллаллоҳу алайҳи ва салламга эргашган ҳолда ибодат қилади. Мушрикка хилоф ўлароқ тўғри йўл бўйлаб боради. Мушрик ҳидоятдан ўзга бир нарса, (тўғри) диндан ўзга бир нарса бўйлаб, ҳужжатсизлик асосида юриб боради. Бу дунёда ўзини қийинчиликка солади. У фақат жаҳаннам сари илдамлайди, дўзах сари юради. Аллоҳ таоло бошқа бир оятда айтганидек:
“Бас, сизларга Мен тарафдан ҳидоят келганида ким Менинг ҳидоятимга эргашса, йўлдан озмас ва бахтсиз бўлмас”. (Тоҳа: 123). Дунёда ҳақдан оғмайди, охиратда эса бахтсиз бўлмайди. Бу Аллоҳ субҳанаҳу ва таоло томонидан Қуръонга эргашган киши учун гаровки, у дуёда йўлдан озмайди ва охиратда бахтсиз бўлмайди.
Убода ибн Сомит (розияллоҳу анҳу)дан ривоят, Росулуллоҳ соллаллоҳу алайҳи ва саллам шундай дедилар: “Кимда-ким шериги йўқ, ёлғиз Аллоҳдан ўзга ҳақ илоҳ йўқ, Муҳаммад Унинг бандаси ва элчиси, Ийсо Аллоҳнинг бандаси, элчиси, Марямга ташлаган сўзи ҳамда Унинг томонидан бўлган руҳдир, жаннат ва дўзах ҳақдир деб гувоҳлик берса, амали қандай бўлишидан қатъий назар Аллоҳ таоло уни жаннатга киргазади”. Иккилари ривоят қилишди. (Бухорий (2/486) ва Муслим (1/57)).
“Кимда-ким ... Аллоҳдан ўзга ҳақ илоҳ йўқ ...деб гувоҳлик берса”, яъни, шаҳодатни маъноларини билган, талаб этган талабларига амал қилган ва унга аниқ ишонч ҳосил қилган ҳолда нутқ қилган. Чунки маъносини билмай шаҳодат калимасини талаффуз қилишлик кифоя қилмайди. Шунингдек, шаҳодат калимасини маъносини билиб нутқ қилсаю, бироқ талабларига амал қилмаса, бу ҳам кифоя қилмайди. Балки нутқ, илм ва ушбу улкан калиманинг талабларига амал қилишлик лозиму лобуддир. У маъносини тушунмай тилда такрорланаверадиган қуруқ лафз эмас. Унинг маъносини билишлик кифоя қилмайди. Балки Аллоҳни ибодатда яккалашлик ва Ундан ўзгасига ибодат қилишни тарк этиш билан унинг талабларига амал қилишлик шартдир. Бу ушбу оят маъносидир:
“Аллоҳ, фаришталар ва илм аҳллари — адолат билан ҳукм қилгувчи ёлғиз Аллоҳдан ўзга ҳеч қандай ҳақ илоҳ йўқ, фақат Унинг ўзи борлигига гувоҳлик бердилар”. (Оли Имрон: 18).
Агар ушбу калимани нутқ қилмаса, бас, у мусулмон дея ҳукм қилинмайди. Гарчи қалби ила уни билиб, амалларида Аллоҳга ибодат қилсада. Бироқ у шаҳодат калимасини нутқ қилишдан бош тортди. Натижада то уни нутқ қилмагунича мусулмон деб эътибор қилинмайди. У киши соллаллоҳу алайҳи ва салламнинг ушбу қовлларига биноан:
“Одамларга қарши то Аллоҳдан ўзга ҳақ илоҳ йўқ дегунларигача жанг қилишга буюрилдим”. (Бухорий (385), Термизий (2608), Насоий (3967), Абу Довуд (2641) ва Аҳмад (3/225)). Шунингдек, кимда-ким уни тилида нутқ қилсаю, бироқ қалбида унга эътиқод қилмаса, бу кимса ҳам мусулмон эмас. Балки у мунофиқдир. Мунофиқлар: “Ла илаҳа иллаллоҳ”, дейдилар. Ҳолбуки улар жаҳаннамнинг қуйи қатламларидадир. Нима учун? Чунки улар шаҳодат калимасининг маъносига эътиқод қилмадилар.
Бугунги кунда қабрларга ибодат қиладиганлар тиллари билан “Ла илаҳа иллаллоҳ”, дейдилар. Бироқ улар унинг талабларига амал қилмайдилар. Балки қабр ва сағаналарга ибодат қилиб, авлиё ва солиҳ зотларга дуо қиладилар. Улар уни талаффуз қилишлик жиҳатидан тан олиб, маъно жиҳатидан қарши чиқдилар. Мушриклар эса унинг лафзию маъносини инкор қилгандилар. Қубурийлар унинг лафзини тан олиб, маъносини инкор қилдилар. Улар баб-баробар бўлиб, ўрталарида бирор фарқ йўқдир. Шунингдек, мунофиқлар уни талаффуз қиладилар. Бироқ улар ҳам қалбларида унга иймон келтирмайдилар. Улар баб-баробардир. Балки улар кофирларданда ёмондир. Аллоҳ таоло деди:
“Албатта, мунофиқлар дўзахнинг энг тубан жойида бўлурлар. Ва улар учун бирон мададкор топа олмайсиз!”. (Нисо: 145). Улар оғизда “Ла илаҳа иллаллоҳ”, дейдилар, намоз ўқиб, рўза тутадилар. Бироқ уни қалблари ила эътироф этмай, инкор қилувчи бўлганларида, балки уни фақат дунёвий фойдаларни кўзлаб айтганларида дўзахнинг энг тубан жойида бўлурлар, Аллоҳ сақласин. Хулоса шуки, ушбу калима улуғ бир калима бўлиб, унда қуйидагилар топилиши шартдир:
Биринчи: уни нутқ қилишлик.
Иккинчи: маъносини билишлик.
Учинчи: талабларига амал қилишлик.
Маъноси: Аллоҳдан ўзга ҳақ илоҳ йўқдир. Аллоҳдан ўзгасидан ибодатни рад этишлик ва уни Аллоҳ субҳанаҳу ва таолога исбот қилишлик. Яъни, Аллоҳдан бошқа барча нарсага қилинган ибодатни ботилга чиқаришлик ва ибодатни Аллоҳга исбот қилишлик. “لا إله” (“Ла илаҳа”) - Аллоҳ азза ва жалладан ўзга барча маъбудотларни ботилга чиқариб, инкор қилишликдир. “إلا الله” (“Иллаллоҳ”) - Ибодатни Аллоҳ субҳанаҳу ва таолога исбот қилишликдир. Шунга кўра “Ла илаҳа иллаллоҳ”нинг маъноси Аллоҳ субҳанаҳу ва таолодан ўзга ҳақ маъбуд йўқдир. Аммо: унинг маъноси Аллоҳдан ўзга илоҳ йўқ десангиз, биз айтамизки: бу улкан залолатдир. Чунки сиз барча маъбудотларни (улуҳият маъносига) дохил қилиб, уларни Аллоҳ деб айтдингиз. Санам, сағана, юлдуз ва барча Аллоҳни қўйиб ибодат қилинадиганлар Аллоҳдир деганингиз бўлади. Бу қўпол хато бўлиб, у ваҳдатул вужуд аҳлининг йўлидир.
Балки “Ҳақ” деган сўзни айтиб ўтишингиз шартдир. Чунки маъбудотлар икки қисм: ҳақ маъбуд ва ботил маъбуд. Ҳақ маъбуд – Аллоҳ таолодир. Ботил маъбуд – Аллоҳдан ўзга барча маъбудотлар-(ибодат қилинадиган нарсалар). Аллоҳ таоло деди:
“Бунга сабаб Аллоҳнинг Ўзигина ҳақиқий Илоҳ экани ва сизлар Уни қўйиб илтижо қилаётганлар эса ботилнинг ўзи экани, ҳамда, шак-шубҳасиз, Аллоҳ Ўзигина энг юксак ва буюк зот эканлигидир”. (Ҳаж: 62). Ана шу “Ла илаҳа иллаллоҳ”нинг маъносидир.
“Шериги йўқ, ёлғиз”. Ушбу икки калима таъкидни ифодалайди.
“Ёлғиз” - исботни таъкидлайди.
“Шериги йўқ” - нафийни таъкидлайди. Демак, у иккиси “Ла илаҳа иллаллоҳ”ни таъкидловчидир. Ва ушбу икки калима зимнида ҳам нафий, ҳам исбот мавжуд. Ушбу калима улуғ бир калима бўлиб, Қуръонда айни шу лафз ва унинг маъноси ила ворид бўлган. Аллоҳ таолонинг ушбу қовлидагидек:
“Бас, (эй Муҳаммад), ҳеч қандай ҳақ илоҳ йўқ, магар Аллоҳгина бор эканлигини билинг ”. (Муҳаммад: 19).
“Чунки улар ўзларича: «Ҳеч қандай ҳақ илоҳ йўқ, магар ёлғиз Аллоҳгина бордир», дейилган вақтда кибр-ҳаво қилган эдилар. Ва улар «Ҳали бизлар бир мажнун шоирни деб илоҳларимизни тарк қилар эканмизми?» дер эдилар”. (Соффат: 35-36). Аллоҳ таолонинг ушбу қовлига ўхшаш маъно жиҳатидан ҳам ворид бўлган.
“Эсланг, Иброҳим отасига ва қавмига деган эди: «Албатта мен сизлар ибодат килаётган бутлардан покдирман. Магар мени яратган зотгагина (ибодат қилурман)”. (Зухруф: 26-27).
“Покдирман” (Зухруф: 26), қовлига (аҳамият беринг), у “Ла илаҳа” бўлмиш нафийнинг маъноси. Магар мени яратган зотгагина (ибодат қилурман). Бу эса “Иллаллоҳ” бўлмиш исботнинг маъноси. У улкан бир калимадир.
“Муҳаммад Унинг бандаси ва элчиси”. Бу “Ла илаҳа иллаллоҳ” деб гувоҳлик бериш кифоя қилмаслигига далолат қилади. Балки у билан бирга “Муҳаммадур Росулуллоҳ” деб гувоҳлик бериш ҳам шартдир. Агар “Ла илаҳа иллаллоҳ” деб гувоҳлик берсаю, “Муҳаммадур Росулуллоҳ” деб гувоҳлик беришдан бош тортса, исломга кирмабди. Чунки ушбу иккиси ўзаро чамбарчас боғлиқдир. Азон, иқома-(такбир) ва хутбаларда айтилганидек. Агар “Ла илаҳа иллаллоҳ”ни ўзи ворид бўлса, унинг зимнига “Муҳаммадур Росулуллоҳ” деб гувоҳлик бериш ҳам дохил бўлади.
“Муҳаммад Унинг бандаси ва элчиси” қовлига тўхталадиган бўлсак, бу ҳаддан ошиш ва сусткашликка йўл қўйишни рад этади.
“Бандаси”, бу Росул соллаллоҳу алайҳи ва салламнинг ҳақларида у кишига рубубиятдан бирор нарса исбот қилишлик билан ҳаддан ошиш ва ғулувга кетишни рад этади. Хурофотга берилганлар эътиқод қилганларидек. Росул соллаллоҳу алайҳи ва саллам банда бўлиб, у кишига рубубиятдан бирор нарса-(улуш) йўқ. Дарҳақиқат, Аллоҳ таоло у кишини энг шарафли ўринларда, ваҳий ўрнида банда-(қул) деб атади:
“Агар биз бандамизга туширган нарсадан (Қуръондан) шак-шубҳада бўлсангиз...”. (Бақара: 23). Исро-(тунда сайр қилдириш) мақомида:
“(Аллоҳ) бир кеча, Ўз бандаси (Муҳаммад)ни … (Маккадаги) Масжид-ал-ҳаромдан … сайр қилдирган (барча айбу нуқсондан) пок Зотдир”. (Исро: 1). (Ваҳий) нозил қилиш мақомида:
“(Барча) ҳамду сано Аллоҳ учундир. У зот ... бандаси (Муҳаммад алайҳис-салом)га … Китоб – Қуръонни нозил қилгандир”. (Каҳф: 1). Беллашувга чақириш мақомида:
“Агар биз бандамизга туширган нарсадан (Қуръондан) шак-шубҳада бўлсангиз...”. (Бақара: 23). У киши соллаллоҳу алайҳи ва саллам банда-(қул) бўлиб, ибодат қилинмайдилар. Пайғамбар бўлиб, ёлғон гапирмайдилар соллаллоҳу алайҳи ва салллам, балки у кишига итоат қилиниб, эргашилади. У киши учун ибодатдан бирор нарса-(насиба, улуш) йўқ. У кишидан мадад ва душманлар устидан ғалаба қозониш, ҳожатларни ўташ, мусибатларни аритишни сўраётганлар, ана ўшалар у кишини убудият-(бандалик, қуллик)дан улуҳият (манзилати)га кўтардилар, Аллоҳ сақласин. У киши Аллоҳнинг бандаси эканликларини тан олмадилар. Балки у кишини рубубиятда ва улуҳиятда Аллоҳга шерик қилдилар. Росул соллаллоҳу алайҳи ва саллам шундай дедилар:
“Насоролар (Ийсо) ибн Марямни кўтар-кўтар қилганларидек, мени кўтар-кўтар қилманглар. Балки мен банда-(қулман). Бас: Аллоҳнинг қули ва Расули, денглар”. (Бухорий (3261), Аҳмад (1/56)). Аллоҳ субҳанаҳу ва таоло у кишига қарата шундай дейди:
“(Эй Муҳаммад), Сиз учун бу ишда (яъни бандаларга нажот бериш ёки уларни ҳалок қилиш ишида) ҳеч бир нарса (яьни инон-ихтиёр) йўқдир. (Аллоҳнинг ўзи) ё уларнинг тавбаларини қабул қилар ёки золимликлари сабабли азоблар”. (Оли Имрон: 128). Аллоҳ субҳанаҳу айтадики:
“Айтинг: «Мен ўзим учун ҳам на фойда ва на зиён етказишга эга бўла оламан. Магар Аллоҳнинг хоҳлагани бўлур. Агар ғайбни билганимда эди, яхши амалларни кўпайтирган бўлур эдим ва менга бирон зиён етмаган бўлур эди. Мен фақат иймон келтирадиган қавм учун (дўзах азобидан) огохлантиргувчи ва (жаннат неъматлари ҳақида) хушхабар бергувчиман, холос»”. (Аъроф: 188). Аллоҳ субҳанаҳу ва таоло деди:
“Айтинг: «Албатта мен сизларга на бир зиён ва на бир тўғри йўл беришга эга эмасдирман, (тўғри йўлга солгувчи ҳам, зиён етказа олгувчи ҳам ёлғиз Аллоҳдир)». Айтинг: «Албатта мени Аллоҳ(нинг азоби)дан (агар У зотга осийлик қилсам), бирон кимса ҳимоя қила олмас ва мен У зотдан ўзга паноҳ ҳам топа олмасман. (Мен) фақат Аллоҳ томонидан етказишга ва У зотнинг элчилик вазифаларигагина (эгадирман)”. (Жин: 21-23).
“Ва элчиси” қовлига келсак, бу Росулнинг ҳақиқий қадрига етмайдиган сусткашликка йўл қўювчиларга раддиядир. Улар у киши соллаллоҳу алайҳи ва салламнинг рисолатларини инкор қиладилар, ёки рисолатларини тан олсаларда, бироқ у кишига талаб этилгандек эргашмайдилар. Ана ўшалар у кишига Аллоҳнинг элчиси дея гувоҳлик бермадилар. Гувоҳликлари ё ботил, ёки ноқис. Агар у кишига асло эргашмасалар ботил ва агар у кишига нафс ва шаҳватларига рағбат қилиб айрим нарсаларда эргашиб, айримларида хилоф иш тутадиган бўлсалар ноқисдир.
“Унинг элчиси” қовлида Росул соллаллоҳу алайҳи ва салламнинг ҳақларида сусткашлик ва енгил-елпи муносабатда бўладиганларга раддия бордир. Ҳолбуки у киши халқларнинг энг улуғ, энг шарафли ва энг афзалидир. У киши соллаллоҳу алайҳи ва салламнинг ҳақларида енгил муносабатда бўлинмайди. Бироқ бунинг маъноси биз у киши борасида ғулувга кетиб, рубубиятдан бирор нарса-(улуш) исбот қиламиз дегани эмас. Ҳаддан ошиш ҳам, сусткашликка йўл қўйиш ҳам йўқдир.