Иймон – талаффуз, амал ва эътиқод демакдир
Савол: Иймон – талаффуз, амал ва эътиқодми ёки талаффуз ва эътиқоднинг ўзигинами? «Иймон – эътиқод ва талаффуздангина иборатдир» – деган одамнинг ҳукми нима? Тафсилоти билан айтиб берсангиз.
Жавоб: Унинг тафсилоти анчагина вақтни олади. Бироқ, хулоса қилиб шуни айтишимиз мумкин:
Тўғриси, иймон – тил билан талаффуз, қалб билан тасдиқ ва узвлар билан амал қилишдир. Шугина тўғрисидир.
Аҳли суннатнинг бир тоифаси бўлган муржиъа фақиҳлар: «Иймон – тил билан талаффуз ва қалб билан тасдиқдангина иборатдир. Амал, иймон ичига кирмасада, уни қилиш талаб этилган (мажбурийдир)» – дейдилар. Аммо ҳақиқий муржиъалар: «Амал – талаб қилинган (мажбурий) эмас» – дейдилар. Бу иккиси ўртасида фарқ бор.
Ҳанафий ва бошқа мазҳабларга мансуб бўлган аҳли суннат эса: «Амаллар иймондан бўлмасада, уларни қилиш талаб қилинган (мажбурийди)дир. Фарзлар – фарз, ҳаромлар – ҳаромдир. Бироқ биз уларни иймон деб атамаймиз. Инсоннинг зиммасида икки: иймон келтириш ва амал қилиш мажбуриятлари бор» – дейдилар. Ҳақиқий муржиъалар: «Амал – иймонга на салбий ва на ижобий таъсир кўрсатади» – дейдилар. Бу юқоридагилар (мазҳаб издошлари) билан, ҳақиқий муржиъалар ўртасидаги фарқдир.
Энг тўғриси: Иймон – тил билан талаффуз, дил талаффузи ва амали яъни тасдиқи ҳамда бутун аъзолар билан амал қилишдир. Буларнинг барчаси «иймон» исми ичида мужассамдир. Бунга далолат қилган насслар (ваҳий хабарлари) жуда ҳам кўпдир.