Буюк арш Роббиси, Саҳоватли Аллоҳдан дунё-ю охират ишларингни бошқариб боришини, қаерда бўлмагин сенга Барака ато этишини ва сени берилганда шукр қиладиган, синовга учраганда сабр қиладиган ҳамда гуноҳ қилса истиғфор айтадиганлардан қилишини сўрайман. Чунки ушбу уч (хислат) саодат белгисидир.
Бисмиллаҳир Роҳманир Роҳим
Барча мақтовлар оламларнинг Робби Аллоҳга хосдир. Шериги йўқ, ёлғиз Аллоҳдан ўзга ҳақ илоҳ йўқ ҳамда Муҳаммад Аллоҳнинг бандаси ва элчиси деб гувоҳлик бераман. Аллоҳ таоло у кишига, оилалари ва саҳобаларига қиёмат кунига қадар кўпдан-кўп салавот-у саломлар йўлласин.
Сўнг:
Ушбу мухтасар асар -тўрт қоида рисоласи- муҳим рисола ва ушбу (тавҳид) даъватининг имоми (Муҳаммад ибн Абдулваҳҳоб) роҳимаҳуллоҳнинг мақолаларидандир. Ушбу рисола тўрт қоиданинг зидди бўлган амалларни билиш ила муҳим аҳамият касб этади. Ушбу тўрт қоидага путур етиши ёки ушбу қоидаларни аниқлаб олмаслик сабаб мушрик ва муваҳҳидларнинг ҳолатини билиш борасида улкан англашмовчилик юз беради. Имтиҳон тавҳид ва ширк аҳли билан рўй берганди. Аллоҳ жалла ва ъала Қуръонда Ўзининг ҳаққида вожиб бўлган тавҳид ва Унга ширк келтиришни батафсил баён қилиб берди.
Ушбу тўрт қоида Китоб-у Суннат ҳужжатлари ва арабларнинг ҳолатидан келиб чиқиб жамлангандир. Ушбу буюк қоидалар, уни ёдлаб, маъносини билган кишини ширк аҳлининг ҳукми борасидаги масалада иккиланиб қолишдан (сақлайди) ва динни Аллоҳ жалла ва ъалага холис адо этишни вожиб эканлиги ва ушбу иш қандай адо этилишига кўмак беради.
Ушбу (таҳвид) даъвати имоми (бўлмиш Муҳаммад ибн Абдулваҳҳоб) роҳимаҳуллоҳ кўплаб рисолаларидаги одатларига биноан ушбу рисолани ўқийдиган ёки унга мурожаат қиладиган кишининг ҳаққига дуои хайр билан бошлаяптилар. Бундан шу нарса маълум бўладики, илм ва даъватнинг бошланиши муаллим билан мутааллим ҳамда даъватчи билан даъват қилинаётган киши ўртасида ўзаро раҳмат ва меҳр-шафқат бўлмоғи (лозимлигига) огоҳлантириш бўлаяпти. Чунки бундай ишларда меҳр-шафқат бўлмоқлиги ўзаро алоқалар давом этиши сабабидир. Аллоҳ жалла ва ъала шундай деди:
“(Эй Муҳаммад) Аллоҳ томонидан бўлган бир марҳамат сабабли уларга (саҳобаларингизга) юмшоқ сўзли бўлдингиз”. (Оли Имрон/159).
(Муаллиф роҳимаҳуллоҳ томонларидан бўлган) ушбу дуо ҳам меҳр-шафқат натижасидир. Шунингдек, муаллим, даъватчи, яхшиликка буюриб, ёмонликдан қайтарувчига ҳам одамларга нисбатан меҳрибон ва раҳмли бўлиши лозим бўлади. Аллоҳ жалла ва ъала Ўзининг пайғамбари соллаллоҳу алайҳи ва салламни ушбу қовли билан васф қилганидек:
“(Эй Муҳаммад), дарҳақиқат Биз сизни барча оламларга фақат раҳмат (яъни Аллоҳнинг раҳмати-жаннатига етаклагувчи) қилиб юбордик”. (Анбиё/107). Ва мана бу қовли:
“Ва барча мўминларга марҳаматли, меҳрибон”. (Тавба/128).
Ибнул Қоййим роҳимаҳуллоҳ Аллоҳнинг йўлига даъват қилувчининг итоатсиз ва ҳақдан юз ўгирувчиларга нисбатан қандай ҳолатда бўлиши (лозимлигини) сифатлаб, шундай дедилар:
Юзингда икки қорачиғинг бўлсинким, иккиси ҳам Раҳмондан қўрқиб йиғловчи бўлсин
Агар Роббинг хоҳлаганда сен ҳам ўшаларга ўхшаш бўлардинг
Демак, қалблар Раҳмоннинг бармоқлари орасидадир.
(“Ал-Кофия Аш-Шофия” (4/31) Бакр Абу Зайд бошчилигида таҳқиқ қилинган, 1427 ҳижрий йил, биринчи босма).
Ҳатто ҳудуд-жазо қўлланаётганда ҳам раҳм-шафқат йўлига кўра татбиқ қилинади, ўч олиш йўлига кўра эмас. Севикли кишингиз душман қўлида асир бўлгани каби ушбу жазога ҳақли бўлишида шайтон уни эгаллаб олган кимсага ҳам раҳмат ўлароқ (жазо-ҳудуд қўлланади).
Имом роҳимаҳуллоҳ томонларидан ушбу дуо билан кириш сўзи қилинишлиги ана шу нарсага огоҳлантириш бериб ўтиш учун эди.
Дуолари асносида Аллоҳ жалла ъаладан бизни:
“Берилганда шукр қиладиган, синовга учраганда сабр қиладиган ҳамда гуноҳ қилса истиғфор айтадиганлардан...”, қилишини сўрадилар.
“Берилганда шукр қиладиган...”. Чунки Аллоҳ жалла ва ъала томинидан бўлган ато неъмат бўлиб, У субҳанаҳу бандалари орасида шукр қилувчиларни яхши кўради.
Шукр эса тил ва амал билан бўлади:
“(Биз инсонга буюрдикки), «Сен Менга ва ота-онангга шукр қилгин!”. (Луқмон/14). (Ушбу оятдаги шукр) ҳам тил, ҳам амал билан (эканлиги тушунилади).
“(Эй) Довуд хонадони, (Аллоҳ сизларга ато этган бу неъматларнинг) шукронаси учун амал-ибодат қилинглар!”. (Саба/13). Бу ерда эса фақат амалий жиҳати айтилди.
“Менга шукр қилингиз ва Мени инкор қилмангиз!”. (Бақара/152). Бу ерда эса ҳам сўз, ҳам амал жиҳати зикр қилинди.
Шунинг учун шукр ва ҳамд-сано бошқа-бошқа нарсалардир.
Шукр неъмат (берилганда) бўлади. Ҳамд-сано эса гоҳида неъмат (берилганда) ёки неъмат муқобилига ва гоҳида (неъмат берилмаганда) ҳам айтилаверади.
Шукр тил ва амалда бўлади. Ҳамд-сано эса амалсиз фақат тилни ўзида бўлади.
Ва яна илм аҳли наздида (ушбу иккиси) ўртасида яна кўплаб фарқлар мавжуддир. Ушбуни тадаббур қилиш лозимки, бандага атои неъмат берилганда, Аллоҳ жалла ва ъаланинг берганига шукр қилади.
Атои неъматга шукр қилиш эса сўз ва амал билан бўлади:
Сўз билан бўлишига келсак, ушбу неъматни, атои неъмат қилиб берган Зотга нисбат бериш ва бунинг учун Унга сано айтиш ҳамда бу борада Ундан ўзгасига қайрилиб ҳам қарамаслик билан бўлади.
“Сизларга берилган барча ноз-неъматлар ёлғиз Аллоҳдандир”. (Наҳл/53).
“Улар Аллоҳнинг неъматини танирлар ва кейин уни инкор қилурлар”. (Наҳл/83).
Амал билан шукр қилишга келсак, ушбу неъматни инъом қилиб, тўкиб сочган Зот яхши кўрадиган йўлларга сарф қилиш билан бўлади.
Ана шу Аллоҳ жалла ва ъала яхши кўрадиган амаллардандир. Балки банда шукр қилувчи бўлишлиги Аллоҳ яхши кўрадиган ибодатларнинг энг улуғларидандир. Шунинг учун ҳам айтдики:
“Бандаларим орасида шукр қилгувчи (зотлар жуда) оздир”. (Саба/13). Ва яна шундай деди:
“(Эй) Биз (ғарқ бўлишдан қутқариб) Нуҳ билан бирга (кемада) кўтариб нажот берган кишиларнинг зурриётлари, (сизлар ҳам Нуҳнинг йўлини тутинглар), зеро, у доимо шукр қилгувчи банда эди”. (Исро/3).
Муфассирлар айтишдики: бир луқма таом еса ёки бир қултум сув ичса ёки бирор кийим кийса, ушбулар учун Аллоҳга шукр қилади.
(Абу Ҳайён Андалусий “Баҳрул Муҳит” (6/8) “Кутуб ал-ъИлмийя” нашриёти, биринчи босма 1413 ҳижрий йил). Яъни, берилган ва кўзини қувонтирган ушбу неъматларга ўзимни куч-қувватим билан эришдим деган фикрдан батамом холий бўлиб, ушбу неъмат Аллоҳ жалла ва ъаладан эканини эътироф этади.
Шукр бобинининг тавҳидга боғлиқлик жойи бор. Гўёки имом (Муҳаммад ибн Абдулваҳҳоб) роҳимаҳуллоҳ атои неъматга шукр қилиш, синовга сабр қилиш ва гуноҳларга истиғфор айтишни ёдга олганларида, гўёки у киши муваҳҳиднинг ҳолига назар ташладилар. Ва унга, у билан доима бирга бўлиши вожиб бўлган нарса билан хитоб қилдилар. Чунки Аллоҳ таоло муваҳҳидга шундай бир неъматни инъом қилганки, унга бирор бир неъмат тенг келмайди. У ҳам бўлса саҳиҳ исломда ҳамда Аллоҳ таоло дунё-ю охиратда саодатни ваъда қилганлар(нинг йўли бўлмиш) чинакам тавҳид асосида эканлигидир.
Муваҳҳид синов-имтиҳондан қочиб қутулолмайди. Шунинг учун (муаллиф роҳимаҳуллоҳ) унинг ҳаққига синовга тутилганда сабр қилишлигини сўраб (дуо қилдилар).
Гоҳида ушбу синов-имтиҳон унга қаратилган сўз-(ҳақоратлар) билан бўлади.
Гоҳида эса танасига етган (оғриқ ва жароҳатлар) билан бўлади.
Гоҳида эса мол-дунё ёки бошқа жиҳатдан бўлади.
Сўнг шундай дедилар:
“Гуноҳ қилса истиғфор айтадиганлардан”. Чунки муваҳҳид (шариатнинг маълум бир буйруқ ва қайтариқларидан) юз ўгириши, хоҳ кичик, хоҳ катта бўлсин гуноҳларга қўл уриб қўйиши аниқ-тайиндир. Аллоҳ жалла ва ъаланинг исмларидан бири “Ғофур”дир. Аллоҳ таолонинг ушбу (“Ғофур”) исмининг асорати борлиғи ва мулкида зоҳир бўлиши чорасиздир.
Шу сабабли Аллоҳ таоло мухлис, муваҳҳид бандасини доимо истиғфор айтишлигини яхши кўради.
Муваҳҳид ана шундай бўлиши лозим-у лобуддир. Банда истиғфорнинг нақадар буюк (амал эканини) унутган они, уни кибр эгаллайди. Кибр эса кўплаб амалларни ҳабата-(пуч) қилади.
Шунинг учун ҳам ушбу ўринда айтдиларки:
“Гуноҳ қилса истиғфор айтадиганлардан қилишини сўрайман. Чунки ушбу уч (хислат) саодат белгисидир”. Демак, ушбу уч хислат ҳар бир муваҳиднинг ажралмас жиҳатидир. Улар: атои неъматга шукр қилиш, синов-имтиҳонга сабр қилиш ҳамда гуноҳ ва маъсиятларга истиғфор айтиш. Банда Роббисини танишлиги ва қалбидаги тавҳид зиёдалашиб боргани сари, унда ушбу уч хислат(га амал қилиш) ҳам зиёдалашиб боради. Ҳатто банда ўз амал ва бошқарувга ҳақли экани борасида Аллоҳ жалла ва ъаладан ўзгасини кўзи кўрмайдиган бўлиб қолади. Банда ана шулардан ғофил қолмас экан, унинг истиғфор айтиши, истиғфор айтганда ҳеч вақони тушунмайдиган кимсанинг айтгани каби бўлмайди. Шунинг учун пайғамбар соллаллоҳу алайҳи ва саллам бир кеча ва кундузда Аллоҳга юз марттадан кўп истиғфор айтардилар.
(Термизий (3434) Ибн Можжа (3883) Албоний: саҳиҳ дедилар). Яна бир ривоятда:
“У киши (соллаллоҳу алайҳи ва саллам) бир мажлис(ни ўзида) етмиш мартта истиғфор айтардилар”, дея нақл қилинган.
(Бухорий (6307)). Муваҳҳидга доимо мағрурланиб қолишлик хавфи хатар солиб туради. Чунки у тавҳид аҳли ва салафларга чинакам эргашувчилардан ёки ушбу илмни уққанлардандир. Сўнг эса қалбида Аллоҳ таоло билган бўйинсунишлик ва хокисорлик пайдо бўлмаслиги унинг ушбу восита, яъни Аллоҳ жалла жалалуҳунинг тавҳиди(га элтувчи) воситани қабул қилмасликка сабаб бўлади. Иш шундай жиддийдир. Аллоҳ таоло бандаларидан оз нарсани талаб қилди. Шу сабабли ҳам тавҳид иши улуғ бўлиб, ширк ва унга олиб борувчи нарсалар қабиҳ бўлди.
Шуни билгилки, Аллоҳ таоло сени Ўзига итоат қилишга йўлласин, тўғри йўлдан оғмаган Иброҳим (алайҳиссалом) миллати: Аллоҳга, динни Ўзи уcун холис қилган ҳолда ибодат қилишингдир. Аллоҳ таоло шундай деди: "Мен жин ва инсни фақат Ўзимга ибодат қилишлари учунгина яратдим". (Зориёт/56). Аллоҳ таоло сени Ўзига ибодат қилишинг учунгина яратганини билиб олган бўлсанг, (шуни ҳам) билгилки, ибодат фақат тавҳид билангина ибодат деб номланади. Ҳудди намоз фақат таҳорат билангина намоз деб номлангани каби. Ибодатга ширк оралайдиган бўлса, у (ибодат) ярамайди. Ҳудди таҳорат бузилгани каби. Демак ширк ибодатга оралайдиган бўлса, уни яроқсиз қилиши ва амал ҳабата бўлиб, ушбу амал соҳиби жаҳаннамда абадий қоладиганлардан (бирига) айланишини билиб олган бўлсанг, шояд Аллоҳ сени ушбу тўрдан халос этар, гарданингдаги энг муҳим нарса: ушбуни, яъни Аллоҳга ширк келтириш (нақадар разил иш) эканини билиб олдинг. Аллоҳ таоло бу ҳақда шундай дейди: "Албатта Аллоҳ Ўзига (бирон нарса ёки кимсанинг) шерик қилинишини кечирмайди. Шундан бошқа гуноҳларни Ўзи хоҳлаган бандалари учун кечиради". (Нисо/116). Ушбу (мақсадга) Аллоҳ таоло Ўзининг китобида зикр қилган тўрт қоидани билиш билан (эришилади).
Қоидаларга киришиш олди ушбу муқаддима зикр қилинди. Унинг аввали “Ҳанифийя” - “Иброҳим алайҳиссалом миллатидир”. Аллоҳ жалла ва ъала Иброҳим (алайҳиссаломни) “Ҳаниф”, яъни, ширк йўлини қўйиб, тўла тавҳид сари талпинувчи қилди.
“Ҳанифийя” (Тўғри йўлдан оғмаганлик) шундай миллатки, ҳар қандай ботилдан узоқ бўлиб, ҳақ сари талпинган миллатдир. Ва у Аллоҳ жалла ва ъала айтганидек отамиз Иброҳим алайҳиссалом миллатидир:
“Иброҳим яҳудий ҳам, насроний ҳам эмас, балки ҳақ йўлдан тоймаган ҳолида (Аллоҳга) итоат қилгувчи киши бўлган”. (Оли Имрон/67). Ва яна айтдики:
“Албатта, Иброҳим Аллоҳга итоат қилгувчи, ҳақ йўлдан тойилмаган бир пешво-имом эди. У мушриклардан эмас эди. У (Аллоҳнинг) неъматларига шукр қилгувчи эди. (Шу сабабдан Аллоҳ) уни (пайғамбарликка) танлаб, Тўғри йўлга ҳидоят қилди”. (Наҳл/120-121).
Иброҳим алайҳиссалом миллатининг ҳақиқати, у Аллоҳ жалла ва ъала Зухруф сурасида айтганидек “Ла илаҳа иллаллоҳ” маъносини рўёбга чиқаришдир:
“Эсланг, Иброҳим отасига ва қавмига деган эди: «Албатта мен сизлар ибодат килаётган бутлардан покдирман. Магар мени яратган зотгагина (ибодат қилурман). Бас, албатта У мени (Ҳақ динга) ҳидоят қилажак». У (Иброҳим) ўшани (яъни ўзининг ёлғиз Аллоҳга ибодат қилиши ҳақидаги сўзни ўзидан кейин келадиган зурриёт-авлодлари ҳам унга) қайтишлари учун ўз ортида қолгувчи сўз қилди”. (Зухруф/26-28). Ушбу сўз - “Ла илаҳа иллаллоҳ” калимасидир.
“Эсланг, Иброҳим отасига ва қавмига деган эди: «Албатта мен сизлар ибодат килаётган бутлардан покдирман. Магар мени яратган зотгагина (ибодат қилурман)”. Ана шу тавҳид калимасидир:
“Албатта мен сизлар ибодат килаётган бутлардан покдирман”. (Оятнинг ушбу қисми) тавҳид калимасидаги нафий бўлмиш биринчи жиҳатидир. Яъни, “Ла илаҳа” сўзининг маъноси:
“Албатта мен сизлар ибодат килаётган бутлардан покдирман”.
“Иллаллоҳ” эса:
“Магар мени яратган зотгагина (ибодат қилурман)” маъносидадир.
“У (Иброҳим) ўшани (яъни ўзининг ёлғиз Аллоҳга ибодат қилиши ҳақидаги сўзни ўзидан кейин келадиган зурриёт-авлодлари ҳам унга) қайтишлари учун ўз ортида қолгувчи сўз қилди”. Тавҳид калимасининг энг муфассал изоҳи ушбу оятдир:
“Албатта мен сизлар ибодат килаётган бутлардан покдирман. Магар мени яратган зотгагина (ибодат қилурман)”.
Шунинг учун ҳам илм аҳли айтишдики: тавҳид калимаси бўлмиш “Ла илаҳа иллаллоҳ”да нафий ва исбот мавжуд:
Нафий – Аллоҳ жалла ва ъаладан ўзга ҳар қандай маъбуд ва Аллоҳ жалла ва ъаладан ўзга(сига қилинган) ҳар қандай ибодатдан пок-безор бўлишлик. Чунки Аллоҳ жалла ва ъаладан ўзгасига (қилинган) ибодат ботилдир.
Исбот – ёлғиз Аллоҳ жалла ва ъалага ибодат қилиш. Яъни, ҳақиқий, чинакам бандаликни ёлғиз Зотга, яъни, Аллоҳ жалла жалалуҳуга йўналтиришликдир.
Ана шу Иброҳим алайҳиссалом миллати ва “Ҳанифийя”дир. Ана шу Аллоҳ жалла ва ъала Ўзининг пайғамбарини маҳкам тутишга амр этган миллатдир:
“Сўнгра (Биз, эй Муҳаммад), сизга ҳақ йўлдан тойилмаган Иброҳимнинг динига эргашинг, у мушриклардан эмас эди, деб ваҳий юбордик”. (Наҳл/123). Иборим алайҳиссалом миллати – тавҳиддир.
Ушбуларни билган бўлсангиз, ибодат фақат тавҳид билангина мақбулдир. Ва бу намоздаги таҳоратга тамсил қилинди. Тавҳид, яъни, ихлос ибодат қабул бўлишидаги шартдир. Таҳорат эса намознинг саҳиҳ бўлишидаги шарт. Намоз таҳоратсиз саҳиҳ бўлмайди. Шунингдек, ибодат ҳам киши муваҳҳид бўлгандагина саҳиҳ бўлади. Пешонасида сажда изи бўлса, кундузлари рўза тутиб, кечаларни ибодат билан ўтказса, ушбу амалларининг қабул бўлиш шарти холис муваҳҳид бўлишлигидир. Аллоҳ жалла ва ъала шундай деди:
“Дарҳақиқат сизга ҳам, сиздан аввалги (пайғамбарларга ҳам шундай) ваҳий қилингандир: «Қасамки: агар мушрик бўлсанг, албатта қилган амалинг беҳуда кетур ва албатта зиён кўргувчилардан бўлиб колурсан! Йўқ, сен ёлғиз Аллоҳгагина ибодат қилгин ва шукр қилгувчилардан бўлгин!»”. (Зумар/65-66). Аллоҳ жалла ва ъала кофирлар ҳақида шундай деди:
“(Зотан) Биз улар қилган ҳар бир (яхши) амалга келиб, уни сочилган тўзон (каби) қилиб қўйгандирмиз”. (Фурқон/23).
Ибодат қанчалик катта ва кўп бўлмасин, агар ихлос билан бўлмаса, у мақбул эмасдир. Худди бир киши узоқ туриб намоз ўқиса, рукуъ ва саждада узоқ туриб, гўзал суратда адо этса ва ушбу намозга таҳоратсиз киришган бўлса, ушбу намоз ижмо билан қабул қилинмагандир. Чунки таҳорат намоз саҳиҳ бўлишидаги шартдир. Саҳиҳ ҳадисда ворид бўлганидек пайғамбар соллаллоҳу алайҳи ва саллам шундай дедилар:
“Аллоҳ таоло бирортангизнинг намозини таҳорати сингач, то таҳорат олмагунича қабул қилмайди”. (Бухорий (6954), Муслим (225)). “Намоз фақат таҳорат биландир”. (Муслим (224)). Ушбу шартга (яъни, намоз саҳиҳ бўлиши учун таҳорат лозимлигига) иттифоқ қилинган.
Ушбу буюк масалага (ана шу мисолни келтирилишлиги) зеҳнимизда тўла тасаввур ҳосил бўлиши учундир. Аслида эса ибодат қабул бўлиши учун ихлос ва тавҳидни шарт эканлиги, намоз қабул бўлиши учун таҳорат шарт эканлигидан (бир неча чандон) улканроққдир. Чунки киши қасддан таҳоратсиз намоз ўқиса, ушбу кимсани кофир эканлиги илм аҳли ўртасида ихтилофли масаладир. Бироқ Аллоҳга, (Унга бирор нарсани) шерик қилган ҳолда ибодат қилса, унинг ибодати мақбул эмаслиги ва ўзи кофир бўлишига ижмо қилинган. Чунки у амал қабул қилинмаслигида сабаб бўлган катта ширкка қўл уриб, Аллоҳ жалла ва ъалага ширк келтирди.
Ушбу масала (зеҳнимизга мустаҳкам) ўрнашган бўлса, ушбу асос кишини (бир жиҳатдан) хавфга солса, (яна бир бошқа жиҳатдан) хурсанд қилади:
1)Ширк ва унинг аҳлидан бўлиб қолишдан чўчиса
2)Аллоҳ жалла ва ъала уни тавҳид аҳлидан қилиб қўйганига хурсанд бўлади.
Аллоҳ таоло уни тавҳид аҳлидан қилиб қўйганлигидаги хурсандлиги, ушбу (неъмат)га шукр қилиб, унда бардавом бўлишлигини вожиб қилиб қўяди.
Ширк аҳлидан бўлиб қолишлигидан ёки ширкнинг баъзисига қўл уриб қўйишидан қочиб, хавфсираши, уни доима ҳазир бўлишлигига, ибодат, ақида ва (оғзидан чиқаётган) сўзларига ширк оралашидан огоҳ бўлишига ундайди. Чунки ушбу ширкийётлар катта ширкдан бўладиган бўлса, батаҳқиқ, у амални ҳабата қилади. Агар кичик ширкдан бўладиган бўлса, батаҳқиқ, у бидъат ва (ширкдан қуйи турадиган) турли маъсиятлардан улканроқдир. Шак-шубҳасиз ушбу (асос) кишини ҳам хавфсировчи, ҳам умидвор қилади. Яъни, тавҳид билан шодланиб, ширкдан хавфсировчи бўлади. Ва яна (ушбу асос) кишини ўз ишида аниқ ишончга эга бўлишида сабаб бўладиган ана шу қоидалар борасида изланишига ундайди.
Имом, ислоҳотлар олиб борувчи (Муҳаммад ибн Абдулваҳҳоб) роҳимаҳуллоҳнинг даъватларидаги тавҳид ва ширк борасида мулоҳаза юритган кишида, шайхнинг масалаларни қайд этишлари ва ширк аҳлига ҳукм қилишлари жиҳатидан бироз иккиланиш ва шак-шубҳа оралаши мумкин. Чунки “Ла илаҳа иллаллоҳ, Муҳаммадур Росулуллоҳ”, деб, намоз ўқиб, закот бериб, рўза тутиб, ҳаж ва бошқа улуғ ибодатларни адо этаётган ҳамда одамлар бу киши солиҳлардан-да дейишаётганларнинг амаллари ширкийётлардан бўлишлиги ёки тоғутга куфр келтирмаган чоғида амалларининг сариқ чақалик қиймати бўлмаслиги, катта иш-(мусибат). Ахир ушбу (сўзлар одамлар) қалбида қандай қарор топади?! (Улар ушбуни тасаввур ҳам қилиб кўришдан ожиздирлар).
Гоҳида назарий жиҳатдан, ширкка ботган ҳолда улкан ибодатларни адо этаётган кимсалар борасида одамлар: (ахир қандай қилиб?, дея норози оҳангда) ушбу кимсаларни мушрик эканларини тасаввур ҳам қила олмайдилар.
Ушбу қоидалар ана шу улкан масалага асос қўйиш учундир. Аслида бу борада Аллоҳнинг ҳаққи (топталяптими ёки йўқми) дея қаралмоғи лозим эди. Камчилик эса одамларнинг махлуқни ҳаққи (топталяпти) дея назар ташлашлари жиҳатидан содир бўляпти. Бироқ инсонни яратиб, (барча аъзоларини) тиклаб, сўнг (қоматини ҳам) расо қилган, осмонлар ва ерни ушбу ажойиб кўриниш-(интизом)да яратган, рубубиятда якка эканига бўлган далилларни қоим қилиб, ушбу (далиллар)ни (инсон) қалби, само ва атроф (оламга) жо қилган ҳамда У Зот жалла ва ъаланинг зарарига, мушрикнинг фойдасига асло ҳужжат бўлмайдиган қилиб, элчиларни ҳужжат қоим бўлиши ва огоҳлантирув баралла айтилиши учун раҳмат ўлароқ юборган Аллоҳ жалла ва ъаланинг ҳаққи (топталяптими ёки йўқми, дея) назар ташлаганларида эди...
Биринчи қоида: Росулуллоҳ соллаллоҳу алайҳи ва саллам уларга қарши жанг олиб борган кофирлар, Аллоҳ таоло Яратувчи, (ишни) Бошқарувчи, деб иқрор бўлардилар ва бу (иқрор бўлишлари) уларни исломга дохил қилолмаганини билишингдир. Далил Аллоҳ таолонинг ушбу қовли: "(Эй Муҳаммад соллаллоҳу алайҳи ва саллам), айтинг: "Ким сизларга осмон ва заминдан ризқ берур ёки ким қулоқ-кўзларингизга эгалик қилур?! Ким ўликдан тирикни чиқарур ва тирикдан ўликни чиқарур ҳамда ким барча ишларни тадбир қилиб турур?!" Улар албатта: "Аллоҳ", дейдилар. Бас, сиз айтинг: "Ахир (Ўша Зотдан) қўрқмайсизларми?!" (Юнус/31).
Биринчи қоида шуки, рубубият тавҳиди бирор кишини исломга дохил қилолмайди. Рубубият тавҳиди, у талаб қилинган эмас. Арабларнинг Аллоҳ жалла ва ъала Яратувчи, ёлғиз Ўзи ризқ берувчи, ёлғиз Ўзи тирилтириб, ўлдирувчи, У ҳимояга олади ва Ўзи ҳимояга олинмайди, иш-(бошқарув)нинг бари Унинг Қўлида, ёмғирни ёғдирадиган, (сўритокларга) кўтариладиган ва кўтарилмайдиган боғларни яратган Зотдир деб билишлари, ушбуларнинг барини бўйинсундириб, яратган Зот Аллоҳ жалла ва ъаладир деб иқрор бўлишлари уларга фойда келтирмади. Аллоҳ жалла ва ъала уларни ушбу ишлари сабаб аҳли ислом деб айтмади. Аллоҳ таоло айтадики:
“Уларнинг кўплари Аллоҳга фақат мушрик бўлган ҳолларидагина иймон келтирадилар”. (Юсуф/106). Яъни, рубубиятда якка эканига иймон келтирсалар-да, ибодатни (ёлғиз Ўзига қилмай) ширк келтирадилар.
(Ибн Жарир Тобарий тафсири (16/286) Қоҳирадаги “Ибн Таймийя” мактабаси, иккинчи босма, Маҳмуд Шокир (роҳимаҳуллоҳ) таҳқиқ остида. Ибн Абу Ҳатим (7/2207-2208) ва бошқа манбаларга қаранг).
Араб кофирларининг ҳолатига бир қаранг! Улар Аллоҳ жалла ва ъала айтганидек рубубиятнинг кўплаб маъноларини тан олардилар:
“(Эй Муҳаммад соллаллоҳу алайҳи ва саллам), айтинг: "Ким сизларга осмон ва заминдан ризқ берур ёки ким қулоқ-кўзларингизга эгалик қилур?! Ким ўликдан тирикни чиқарур ва тирикдан ўликни чиқарур ҳамда ким барча ишларни тадбир қилиб турур?!" Улар албатта: "Аллоҳ", дейдилар. Бас, сиз айтинг: "Ахир (Ўша Зотдан) қўрқмайсизларми?!”. (Юнус/31).
“Улар албатта: "Аллоҳ", дейдилар”, яъни, ушбу ишларни қилган Зот – ягона Аллоҳдир.
“Ахир (Ўша Зотдан) қўрқмайсизларми?!”, яъни, Унинг рубубиятда якка эканини тан оласизлар-у, ёлғиз Ўзига ибодат қилмай, Унга ширк келтиришни ташламай Ундан қўрқмайсизларми?! Шундай қилиб ўзлари тан олган нарса-(рубубият тавҳиди) билан ўзлари инкор қилган нарса-(улуҳият тавҳиди)га ҳужжатни қоим қилди.
Ушбу мушрикларга қарши ҳужжат қоим қилишдаги Қуръон услубидир. Рубубият тавҳидига ҳужжат қоим қилинмоғи, ибодат тавҳидидаги ҳужжатлардандир. Чунки ёлғиз Ўзи Яратувчи, ризқ берувчи, … , Зотгина ибодатга лойиқдир.
Шунинг учун Аллоҳ таоло мушрикларнинг (қилмишларини) инкор қилган ҳолатда шундай деди:
“Ҳеч нарсани ярата олмайдиган, балки ўзи яратилувчи бўлган нарсаларни (Аллоҳга) шерик қиладиларми?!”. (Аъроф/191). Ва яна шундай деди:
“(Эй Муҳаммад,) айтинг: «Аллоҳга ҳамду-сано бўлсин ва Унинг Ўзи (пайғамбарлик учун) танлаган бандаларига дуою-салом бўлсин». Аллоҳ яхшироқми ёки улар (Макка мушриклари Аллоҳга) шерик қилаётган бутларими?!”. (Намл/59). Аллоҳ таоло мушриклар (топинаётган) олиҳаларни ожиз, бирор нарсага қодир эмас, ярата олмайди ва анавилар юзланишлари учун (ҳақли бўлган) сифатларга эга эмас дея васф қилди.
“Агар чивин улардан бирон нарсани тортиб олса, уни (ўша чивиндан ҳам) қутқариб ола билмаслар. (Демак ўша бутлардан ҳожатини (раво қилишни сўрагувчи (мушрик) ҳам, сўралгувчи (бутлар) ҳам ночор-нотавондир”. (Ҳаж/73). Ушбу (мушриклар) ибодат қилиб юзланаётган (олиҳаларининг) мисоли эди. Мушрикларнинг рубубият (тавҳиди)га иқрор бўлишлари, уларни исломга олиб киролмади.
Ушбудан оладиган хулосамиз, улардан кейин келганларнинг ҳам рубубиятни тан олишлари, улар мўминлар экан-да деганини англатмас экан. Агар бир одам келиб: Аллоҳ таоло Роб, Яратувчи, У менинг Роббим, ризқ бериб, тирилтирадиган ва ўлдирадиган Зот Аллоҳ эканига иймон келтираман, деса, ушбу киши шаръий иймон доирасидаги мўмин ҳисобланмайди. Яъни, то тавҳидни адо этмагунча мусулмон ҳисобланмайди.
Шу сабабли “Илоҳ” - ихтиро-(яратиш)га қодиқ Зот, дея таъриф бериш билан мутакаллимлар қўпол хатога йўл қўйди. Улар: Илоҳ – ихтиро-(йўқдан бор қилиш)га қодир Зотдир дейдилар.
“Ла илаҳа иллаллоҳ”нинг маъноси, уларнинг наздида рубубият маъносинигина ифодалайди. Бу эса ислом динига нисбатан энг катта хато-(жиноят)дир. Мутакаллимлар томонидан динга, (ислом) миллатига нисбатан (содир бўлган) хато-(жиноят)ки, улар (пайғамбарлар билан қавмлари ўртасидаги) келишмовчилик рубубиятда эди деган фикрни илгари суришди. Киши нарсаларни йўқдан бор қилиб, яратган Зот – Аллоҳдир, дея аниқ ишончга эга бўлса, бас, у уларнинг (мутакаллимларнинг) наздида мўмин-у мусулмондир. Бу эса улуҳият маъносидан ўзга бир маънодир. Чунки “Ла илаҳа иллаллоҳ”нинг маъноси: Аллоҳ жалла ва ъаладан ўзга ҳақ маъбуд йўқдир. Демак унинг (тавҳид калимасининг) маъноси рубубият эмас, балки убудийят маъносини ифодалаяпти.
Демак, кофир ва мушрикларнинг ҳолатларидан келиб чиқиб (битилган) ушбу муҳим, яқиний (бирор шак-шубҳа ораламаган) қоидадан шайх (роҳимаҳуллоҳ) ирода қилган маъно шуки, улар рубубият тавҳидини тан олардилар ва бунинг уларга бирор фойдаси бўлмади, бу уларни исломга олиб кирмади ҳамда улар учун бирор ҳақ-(насиба) улашмади. Чунки улар Аллоҳ жалла ва ъалага бошқа олиҳаларни шерик қилардилар. Ботил олиҳаларга сиғинардилар. Шундай деб айтардилар:
“(Шунча) худоларни битта худо қилиб олибдими?! Ҳақиқатан бу жуда қизиқ нарса!”. (Сод/5).
Ҳозирги замон, боринг ана шайхнинг замонлари ва ундан олдинги-ю кейинги замонларга назар ташлар эканмиз, рубубиятга тўла инонадиган, бироқ ибодатда ширк келтирадиган кимсаларга гувоҳ бўламиз. Аввалгиларнинг ҳолати каби бу уларга асло манфаат келтирмайди. Чунки қоида шуки: араб мушриклари рубубиятга тўла инонардилар.
Бугун эса баъзиларда заифлик кузатилиб: иншаАллоҳ, дейдиган ёки Аллоҳ жалла ва ъалани зикр қилганини ёки Аллоҳ Роббимдир, У менинг Эгам ё шунга ўхшаш сўзларни айтаётган кишини эшитса, уни мусулмон деб ўйлаб, бу борада ундан қаноат ҳосил қилади. Аслини оладиган бўлсак, бу борада (пайғамбарлар билан қавмлари ўртасида) бирор келишмовчилик юз бермаганди. Демак, У Зотга ибодат қилишда муваҳҳид бўлишлик лозим-у лобуддир. Яъни, Аллоҳга пайғамбар соллаллоҳу алайҳи ва саллам жорий қилган йўл билангина ибодат қилиб, ширк ва унинг аҳлидан батамом пок-безор эканини эълон қилади.