Quote:57 Жуда ҳам тез-тез мазҳабчилар фикҳ ёки ақидани ўрганишда ёки таълим беришда фақат ўзларининг мазҳабларини асарларига мурожаат қилишади. Биринчи бўлиб ҳадислар тўпламига мурожаат этиб, ундан сўнг турли олимларнинг берган шарҳларини кўриш ўрнига улар ўзларининг мазҳабларининг асарларига мурожаат қилишади, ундан сўнг мазҳабларининг фикрини тасдиқлайдиган ҳадисларни қидиришади. Қанчалик бу ҳақиқатдан узоқдир! Ҳақиқий Суннат тарафдорларига келсак улар: “Бидъат тарафдорлари олдин ўзларига фикр тузиб олиб ундан сўнг маъқул келадиган далиллар қидираётган бир пайтда, Ахли-Сунна вал жамоа тарафдорлари олдин далилларни ўрганиб ва ундан сўнг унга асосан фикр юритишади.”
Quote: 58 Ислом ва мусулмонлар учун ҳеч қандай фойда келтирмаган бидъатлар тарафдорлари ва залолатдаги оқимлардан уларнинг фарқи шунда, бу ҳақда имом Ибн Ҳазм айтганларидек: “Аллоҳ сизларга раҳм қилсин, билиб қўйингларки Аллоҳ ҳеч қачон залолатдаги оқимлар қўли билан яхшилик қилмаган! Улар кофирлар мамлакатларидан хатто бир қишлоқни ҳам забт этишмаган ва Ислом учун улар байроқни кўтаришмаган!” қаранг “ал-Фисал” 5/98.
Quote:59 Бироқ ўзи ҳақни билгандан бошқа ҳар ким ҳам инсонларнинг ҳақгўйлик сифатини аниқлашга ҳақдор бўлавермайди! Баъзи инсонлар Алининг бу сўзларини нотўғри талқин қилиб, олимлар керак эмас, уларнинг ўзлари Қуръон ва Суннатни тушунишга қодирлар деб тушунишади. Бу тақлидга қарама-қарши бўлган энг ёмон кўриниш. Имом Шотибий айтганлар: “Дарҳақиқат ҳақ инсонлар билан эмас, инсонлар ҳақ билан таниладилар, бироқ шунингдек бу ҳақ бизга инсонлардан маълум бўлади” қаранг. “ал-Итисам” 2/880
Quote:60 Шайх ал-Маъсумий бу сўзлари билан мусулмонлар ҳеч нарсани суриштирмасдан ва ҳеч нарсага қарамасдан фақат ўзларига ўхшаганларнинг сўзлари ҳамда амалларига кўр-кўрона эргашмасликлари учун ўзларининг динларини тиришқоқлик билан ўрганишга тарғиб қилмоқдалар. Бироқ ўзига қулай бўлган тиллардаги ҳадис ва ишончли китобларни ўқиб қўйиш кифоя қилмайди. Сен ўқиганингни тўғри тушунганлигинг ёки тушунмаганлигинг ҳақида илмга эга бўлганлардан ёки илм талабида сендан устунроқ бўлгандан сўрашинг зарур, чунки ҳар қайси ўқилаётган ва эшитилаётганлар тўғри тушуналавермайди.
Quote:61 Умумий куфрда айблаш билан куфр сўзини айтган, амалини қилган ёки кофирларнинг эътиқодларига эга бўлган аниқ бир шаҳснинг кофирликда айблаш ўртасида катта фарқ мавжуд. Шайхул-Ислом Ибн Таймия айтганлар: “ Дарҳақиқат ўзида қаттик қўрқитувга эга бўлган Қуръон ва Суннат матнлари ва шунингдек имомларнинг куфрда (такфир), фосиқликда (тафсиқ) ва шунга ўхшашлардаги айблов сўзлари маълум шартларга (даъватни етказиш ва хоказолар) риоя қилмасдан туриб, аниқ бир шаҳсга нисбатан дархол қўлланилавермайди. Бу дин асослари бўйича масалада бўладими ёки тармоқлари бўйича бўладими фарқи йўқдир!” қаранг. “Мажмуул-фатава” 10/372.
62 Яъни, ҳар бир оятни тушуниш, унинг ваҳий бўлишининг сабаби, унга берилган шарҳи.
63 Яъни, Пайғамбар қандай амал қилганлар, қандай намоз ўқиганлар, қандай таҳорат олганлар, қандай рўза тутганлар, ҳаж ва жиҳод қилганлар, унинг одати қанақа бўлган, қандай сўзлашганлар, сукут сақлаганлар ва хоказоларни билиш.
64 Табиийки, жиҳод масалаларини ҳукми, мусулмон ҳокимга қарши чиқиш, жиноят содир этгани учун жазо қўллаш, ўзини мусумлон деб ҳисоблаётган аниқ бир инсонларни куфрда айблаш ва шунга ўхшаш кабилар мусулмон жамиятига таъаллуқли бўлган диннинг умумий масалаларига боғлиқ эмас. Бир сўз билан айтганда мусулмон фақат шариат билан ваколат берилган инсонлар ечишга ҳақли бўлган масалаларда ташаббус кўрсатишлари керак эмас.
Аллоҳ таъаланинг динига келсак, у ўзининг негизида аниқ ва тушунарлидир (мухкам), бироқ инсонлар бир-бирларидан уни билишликлари ва тушунишликлари билан фарқланадилар. Инсонлар орасида шундайлар борки улар учун бутун дин тушунарлидир, шундайлар ҳам борки уларга диннинг бир қисми тушунарли бир қисми эса тушунарсиз, ва яна шундайлар борки уларга уни барчаси тушунарсиздир (муташабих). Аллоҳ таъала инсонларда илми бўлмаган масалани ва улар учун тушунарсиз бўлгани бўйича илмга эга бўлганлардан сўрашга буюрди. Аллоҳ таъала айтади: “ агар билмайдиган бўлсангизлар, аҳли илмлардан сўранглар!” (Наҳл 16:43). Шайх Солиҳ Али Шайх айтади: “Барчага маълумки Қуръон ва Суннатда тушунарли (мухкам) бўлганидек, тушунарсиз (муташабих) ҳам мавжуд. Шунигдек булар саҳобалар ва олимларнинг сўзлари ва амалларида мавжуд. Мустаҳкам билимга эга бўлганлар тушунарлини (мухкам) тушунарсиздан (муташабих) ажратиш илмини эгаллашганликлари ва тушунарсизни тушунарлига қайтаришлик билан фарқланишди. Агар аҳли илмларнинг бу сифати бўлмаганда ҳар ким билимни эгаллаган бўларди. Лекин Аллоҳ инсонларни мухкам ва муташабихни мавжудлиги билан синайди ва бу билан олимларнинг ҳамда ҳақиқий илм эгаларнинг холати аниқ бўлди. қаранг “ал-Маръа ад-даъия”. Бунга ўхшаш сўзларни Шайхул-Ислом Ибн Таймия ҳам “Мажмуул-фатава”да 13/272-280 айтганлар.
65 Шайх Ибн Қоййим رحمه الله мазҳаблар масаласи бўйича тўғри тушунчани очиб берадига буюк сўзларни айтди.
Quote:66 Мағриб – ғарбдаги мамлакатлар. Тарихан Мағрибга Африканинг барча шимолий-ғарбий ҳудудлари киради (замонавий Марокаш ва қўшни давлатлар) ҳамда Ислом тарқалган ва Халифат мавжуд бўлган Овропанинг жанубий-ғарбий ерлари (Андалусия – замонавий Испания).
67 Бу ерда аниқлик киритиш керак, Андалусиянинг волийси умавийлар халифалари сулоласининг вакили бўлган. Бу солиҳ халифалар даври тугагандан сўнг (140 ҳижрий йилда) Ислом дунёсида биринчи сулола бўлган. Иброқ, II асрнинг ўзидаёқ Ислом давлатидаги хокимлик шу жумладан Мадинада ҳам аббосийлар сулоласининг қўлига ўтди ва катта фитналар ҳамда икки сулола ўртасидаги олишувлар давом этди. Фақатгина ғарбий вилоятлар – яъни Мағриб ва Андалусия умавийлар бошқаруви остида эди. Имом Молик аббосийлар ҳукумронлик қилаётган Мадинада яшаган ва бу ҳикоядан кўриб турганимиздек бошқа сулола ҳукумдори ҳақида мақтов сўзларини айтган.