1. Уларга кийинишда, сўзлашишда ва бошқа нарсаларда ўхшаш.
Чунки, кийинишда, сўзлашишда ва бошқа нарсаларда ўхшашга ҳаракат қилиш, ўхшатувчининг ўшаларга нисбатан муҳаббатли эканига далолат қилади. Шунинг учун Росулуллоҳ соллаллоҳу алайҳи васаллам айтдилар:
مَنْ تَشَبَّهَ بِقَوْمٍ فَهُوَ مِنْهُمْ (أخرجه أبو داود
«Ким ўзини бирор қавмга ўхшатса, бас у ўшалардандир!»
Кофирларга хос нарсаларда уларга ўхшашлик харомдир. Уларни одатларида, ибодатларида, ташқи кўринишларида ва хулқларида, соқолни қириб ташлаш, мўйлабни ўстириш, уларнинг тилида сўзлашиш, зарурат бўлгани бундан мустасно, уларга ўхшаб кийинишда, таомланиш, сув ичишда ва бундан бошқа нарсаларда уларга ўхшаш харомдир.
2. Кофирларнинг юртида яшаш ва динни сақлаш мақсадида мусулмонларнинг юртига кўчиб ўтмаслик.
Чунки шу маъно учун ва шу мақсаддаги ҳижрат вожибдир. Чунки мусулмонларнинг куфр диёрида яшашликлари кофирларга дўст тутунишларига далолат килади. Шундай ҳолатда, Аллоҳ таоло мусулмонларга ҳижрат қилишликка қодир бўла туриб, кофирлар орасида яшашликни харом қилди. Аллоҳ таъоло айтди:
إِنَّ الَّذِينَ تَوَفَّاهُمْ الْمَلَائِكَةُ ظَالِمِي أَنفُسِهِمْ قَالُوا فِيمَ كُنتُمْ قَالُوا كُنَّا مُسْتَضْعَفِينَ فِي الْأَرْضِ قَالُوا أَلَمْ تَكُنْ أَرْضُ اللَّهِ وَاسِعَةً فَتُهَاجِرُوا فِيهَا فَأُوْلَئِكَ مَأْوَاهُمْ جَهَنَّمُ وَسَاءَتْ مَصِيرًا ۞ إِلَّا الْمُسْتَضْعَفِينَ مِنْ الرِّجَالِ وَالنِّسَاءِ وَالْوِلْدَانِ لَا يَسْتَطِيعُونَ حِيلَةً وَلَا يَهْتَدُونَ سَبِيلًا ۞ فَأُوْلَئِكَ عَسَى اللَّهُ أَنْ يَعْفُوَ عَنْهُمْ وَكَانَ اللَّهُ عَفُوَّاً غَفُورًا
«Албатта (мусулмонлар билан бирга ҳижрат қилмасдан кофирлар қўл остида яшашга рози бўлиш билан) ўз жонларига жабр қилган кимсаларнинг жонларини олиш чоғида фаришталар уларга: «Қандай ҳолда яшадингиз?», дедилар. Улар: «Биз Ер юзида заиф ва мазлум эдик», дейишади. (Шунда фаришталар): «Ҳижрат қилсанглар Аллоҳнинг ери кенг эди-ку?! (Нега дину иймонларингиз йўлида бу юртдан ҳижрат қилмадинглар?)» дейишди. Бундайларнинг жойлари жаҳаннамдир. Қандай ёмон жойдир у! Фақат бирон чора топишга қодир бўлмай, (ҳижрат) йўлини истаб топа олмай чорасиз қолган (кекса ёки ногирон) кишилар, аёллар ва болалар борки, бундайларни шояд Аллоҳ афв этса. Зотан, Аллоҳ афв этгувчи, мағфират қилгувчи Бўлган зотдир.» (Нисо сураси 97-99 оятлар).
Аллоҳ таъоло кофирларнинг диёрларида яшашликка изн бермади, фақат ҳижрат қилишликка қодир булмайдиган заифлар бундан мустаснодир. Шунингдек куфр диёрларида Ислом динини ёйишлик ва Аллоҳга даъват этишликка ўхшаш, диннинг фойдаси учун яшаётганлар ҳам бундан мустасно.
3. Кўнгил хушлик қилишлик учун ва саёҳат қилишлик учун кофирларни юртига сафар қилишлик.
Кофирларнинг юртига сафар қилишлик харомдир, фақатгина зарурат юзасидангина мумкин. Даволаниш, тижорат ва ўрганишлик фақатгина шу юртга сафар қилишлик билангина бўладиган хос илмлар учун, эҳтиёж чегарасида сафар қилиш мумкин. Эҳтиёжи тугаса мусулмонларнинг диёрларига қайтишлик вожиб бўлади.
Бу сафарни динини зоҳир қилган ҳолда, исломини азиз қилган ҳолда, ёмон жойлардан узоқлашган ҳолда ва душманларнинг макр-хийлаларидан огоҳ бўлган ҳолда амалага ошириши шарт. Исломни ёйишлик ва Аллоҳга даъват қилишлик учун бўлса, бу сафар жоиздир, балки вожиб ҳам бўлади.
4. Мусулмонларга қарши кофирларга ёрдам бериш, уларга кўмаклашиш ва уларни мақташлик.
Мана шу Исломни бузадиган ва Исломдан чиқишликка сабаб бўладиган нарсадир. Бу нарсалардан биз Аллоҳдан паноҳ сўраймиз.
5. Улардан ёрдам сўраш, уларга қаттиқ ишониш, мусулмонларни сирларини уларга топшириш, уларни яқин тутиш ва улар билан маслаҳатлашиш.
Аллоҳ таоло айтди:
يَاأَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَتَّخِذُوا بِطَانَةً مِنْ دُونِكُمْ لَا يَأْلُونَكُمْ خَبَالاً وَدُّوا مَا عَنِتُّمْ قَدْ بَدَتْ الْبَغْضَاءُ مِنْ أَفْوَاهِهِمْ وَمَا تُخْفِي صُدُورُهُمْ أَكْبَرُ قَدْ بَيَّنَّا لَكُمْ الْآيَاتِ إِنْ كُنْتُمْ تَعْقِلُونَ ۞ هَاأَنْتُمْ أُوْلاءِ تُحِبُّونَهُمْ وَلَا يُحِبُّونَكُمْ وَتُؤْمِنُونَ بِالْكِتَابِ كُلِّهِ وَإِذَا لَقُوكُمْ قَالُوا آمَنَّا وَإِذَا خَلَوْا عَضُّوا عَلَيْكُمْ الْأَنَامِلَ مِنْ الغَيْظِ قُلْ مُوتُوا بِغَيْظِكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ بِذَاتِ الصُّدُورِ ۞ إِنْ تَمْسَسْكُمْ حَسَنَةٌ تَسُؤْهُمْ وَإِنْ تُصِبْكُمْ سَيِّئَةٌ يَفْرَحُوا بِهَا
«Эй мўъминлар, ўзларингдан бошқаларни (яъни ғайридинларни) сирдош – дўст тутманглар! Улар сизларга зарар етказишда кучларини аямайдилар ва сизларни қийинчилик машаққатларга дуч келишингизни орзу қиладилар. Уларнинг сизларни ёмон кўришлари ўз оғизларидан ошкор бўлди. Дилларидаги (адоватлари) эса янада каттароқдир. Агар ақл юритсангизлар, сизлар учун оят-аломатларни аниқ-равшан қилиб бердик. Хой (мўъминлар), сизлар уларни яхши кўрасизлар-у, улар сизларни суймайдилар. Сизлар китобга иймон келтирасизлар-у, (улар сизларнинг китобингизга иймон келтирмайдилар). Сизларга йўлиққанларида: «Иймон келтирдик», дейишади. Ўзлари холи қолишганда эса сизларни қаттиқ ёмон кўрганлари сабабли, бармоқларини тишлайдилар. (Эй Муҳаммад алайҳиссалом, уларга): «Шу адоватларинг билан ўлиб кетинглар», деб айтинг! Албатта Аллоҳ дилларни эгаллаган сирларни билгувчидир. Агар сизларга бирон яхшилик тегса, бу уларни хафа қилади. Агар сизларга бирон ёмонлик етса, улар бундан хурсанд бўладилар.» (Оли Имрон сураси 118-120 оятлар).
Мана шу ояти карималар кофирларнинг мусулмонларга қарши ичидаги кин-адоватларини очиб беради. Мусулмонларга қарши ҳар хил йўллар билан озор етказишлик учун тайёрлаётган макр ва ҳийлаларини очиб беради. Кофирлар мусулмонларнинг уларга бўлган ишончларидан фойдаланиб, уларга зарар етказиш режаларини тузишлари ва уларга ёмонликлар қилишларини кўрсатади.
Имом Аҳмад Абу Мусо Ашъарий розияллоҳу анҳудан ривоят қиладилар: У киши айтадилар,
«Умарга, мени бир насроний ёзувчим бор, деб айтдим. Умар розияллоҳу анҳу айтдилар: Сенга нима бўлди, Аллоҳ ўлдиргур. Аллоҳ таолонинг бу сўзини эшитмаганмисан: «Эй мўъминлар, яҳудийлар ва насронийларни дўст тутмангиз! Уларни баъзилари баъзиларига дўстдирлар.» (Моида сураси 51-оят).
Тавҳид аҳлидан бўлган котиб тутмабсанда, дедилар. Эй мўъминлар амири, менга уни ёзгани, унга эса ўзини дини, дедим. Айтдиларки: Аллоҳ уларни хорлаган экан, мен уларни икром қилмайман. Аллоҳ уларни паст қилган экан, мен уларни иззат қилмайман. Аллоҳ уларни узоқ қилди, уларни яқинлаштирмайман.»
Имом Аҳмад ва Имом Муслим ривоят қилишган ҳадисда:
«Росулуллоҳ соллаллоҳу алайҳи васаллам Бадрга чиқдилар ва мушриклардан бир киши уларга эргашди. Ҳарро деган жойда у зотга етиб олди ва айтди: Мен сизга эргашишликни ва сиз билан ғалаба қозонишни хоҳлайман. У зот соллаллоҳу алайҳи васаллам айтдилар: Аллоҳга ва росулига иймон келтирасанми? У: Йўқ, деди. У зот: Қайтиб кет, мен ҳеч ҳам мушрикдан ёрдам сўрамайман, дедилар.»
Мана шу нусуслардан бизга мусулмонларни ҳолатларидан ва сирларидан хабардор бўлиш ва уларга зарар етказиш учун хийла қилиш имкони бўлган ишларни кофирларга топшириш харом эканлиги аён бўлади.
Ҳозирги замонда мусулмонларнинг диёрларига ва икки мукаррам ҳарам диёрига ҳам кофирларни келиши мана шу бобдандир. Уларни ишчи, ҳайдовчи, хизматкор ва уйларда тарбиячи сифатида ишлатиш. Мусулмон оилалар билан аралашиб юришлари ва мусулмонларнинг диёрларида улар билан аралашиб юришликлари ҳам мана шу бобдандир.
6. Кофирларнинг санларидан фойдаланиш.
Ҳусусан кофирларнинг байрам ва маросимларини кўрсатиб турадиган милодий тақвим каби тақвимларни ишлатиш. Милодий тақвим Исо алайҳис саломни туғилган йилларини эслатиб турадиган тақвимдир. Буни насронийларнинг ўзлари тўқиб чиқаришган (бидъат), бу Исо алайҳис саломнинг динларидан эмас. Милодий тақвимни ишлатиш уларнинг байрамларини иҳё қилишликда шерик бўлишдир. Саҳобалар (Аллоҳ уардан рози бўлсин) бундан четланиш учун бошқа бир сана тарихи қўйилишлигини хоҳлашганларида халифа Умар розияллоҳу анҳунинг замонида кофирларнинг тақвимларини тарк қилдилар ва Росулуллоҳ соллаллоҳу алайҳи васалламнинг ҳижратларини тақвим боши қилиб олдилар. Бу иш кофирларга тегишли нарсаларда бу ва бундан бошқа уларга хос ҳусусиятларда уларга хилоф қилиш вожиб эканлигига далолат қилади. Аллоҳ ёрдам сўралувчи Зотдир.
7. Кофирларнинг байрамларида иштрок этиш, ёки ўша байрамни ташкиллаштиришга ёрдам бериш ва уларни шу байрам муносабати билан табриклаш, ёки ўша байрамда иштрок этиш.
Аллоҳ таоло айтди:
وَالَّذِينَ لَا يَشْهَدُونَ الزُّورَ
«Улар (яъни, Раҳмонниннг бандалари) ёлғон гувоҳлик бермайдиганлар (ва гувоҳ ёлғон ишларга гувоҳ бўлмайдилар).» (Фурқон сураси 72-оят). Бу оятнинг тафсирида, кофирларнинг байрамларида иштрок этмаслик Раҳмоннинг бандаларининг сифатларидандир, дейилди.
8. Кофирларнинг ботил ақидалари ва бузуқ динларига қарамасдан уларни мақташлик, уларни муомала-маданиятда юксак эканлигини эътироф қилиш, ахлоқларини ва маҳоратларини яхши кўриш.
Аллоҳ таоло айтди:
وَلَا تَمُدَّنَّ عَيْنَيْكَ إِلَى مَا مَتَّعْنَا بِهِ أَزْوَاجًا مِنْهُمْ زَهْرَةَ الْحَيَاةِ الدُّنيَا لِنَفْتِنَهُمْ فِيهِ وَرِزْقُ رَبِّكَ خَيْرٌ وَأَبْقَى
«Ва кўзларингизни биз (кофирлардан айрим) тоифаларни фитнага солиш учун баҳраманд қилган – ҳаёти дунё гўзалликларидан иборат нарсаларга тикманг! Парвардигорингизнинг ризқи яхшироқ ва давомлироқдир.» (Тоҳа сураси 131-оят).
Бунинг маъноси мусулмонлар куч-қувват сабабларини, ишлаб чиқариш, мубоҳ бўлган иқтисодий қувватга эришиш ва ҳарбий услубларни ўрганшни тарк қилишлари керак, дегани эмас. Балки бу зарур бўлган нарсадир. Аллоҳ таоло айтди:
وَأَعِدُّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّةٍ
«(Эй мўъминлар), улар(га қарши жанг қилиш) учун имконингиз борича куч ва эгарланган отларни тайёрлаб қўйингизки.» (Анфол сураси 60-оят).
Бу фойдалар ва борлиқ сир-асрорлари аслида мусулмонлар учун яратилган. Аллоҳ таоло айтди:
قُلْ مَنْ حَرَّمَ زِينَةَ اللَّهِ الَّتِي أَخْرَجَ لِعِبَادِهِ وَالطَّيِّبَاتِ مِنْ الرِّزْقِ قُلْ هِيَ لِلَّذِينَ آمَنُوا فِي الْحَيَاةِ الدُّنْيَا خَالِصَةً يَوْمَ الْقِيَامَةِ
«Айтинг: «Аллоҳ бандалари учун чиқарган безак (либосларни) ва ҳалол-пок ризқни ким харом қилди?» Айтинг: «Улар (яъни безак ва ҳалол ризқлар) ҳаёти дунёда иймон эгалари учун (бўлиб, кофирлар ҳам уларга шерик бўлур), қиёмат кунида эса фақат (мўъминларнинг) ўзларига хосдир.» (Аъроф сураси 32-оят).
Яна Аллоҳ таоло айтди:
وَسَخَّرَ لَكُمْ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَمَا فِي الْأَرْضِ جَمِيعاً مِنْهُ
«У Ўз томонидан (яъни, Ўз хоҳиш-иродаси билан) сизларга осмонлардаги ва ердаги барча нарсаларни бўйсундирди.» (Жосия сураси 13-оят).
Яна Аллоҳ таоло айтди:
هُوَ الَّذِي خَلَقَ لَكُمْ مَا فِي الْأَرْضِ جَمِيعاً
«У шундай Зотки, сизлар учун Ердаги барча нарсани яратди.» (Бақара сураси 29-оят).
Мусулмонлар мана шу (Аллоҳ уларга яратган) фойдали нарсалардан ва бу мавжуд имкониятлардан биринчилардан бўлиб фойдаланишлари лозим. Кофирларни улардан ўзиб кетишларини кутиб турмасдан, ўзлари бу ишлаб чиқариш ва турли ускуналарга эришишлари лозим.
9. Кофирларнинг исмлари билан фарзандларни номлаш.
Ота-оналари ва бува-бувиларининг исмларини ва ўз жамиятларида маълум бўлган исмларни ташлаб, ўғилларига ва қизларига ажнабий исмларни қўйиш. Набий соллаллоҳу алайҳи васаллам айтдилар:
خَيْرُ الْأَسْمَاءِ عَبْدُ اللَّهِ وَعَبْدُ الرَّحْمَنِ (رواه أحمد
«Исмларнинг энг яхшиси Абдуллоҳ ва Абдурроҳмандир.»
Исмларни ўзгартирилганлиги сабабидан, нотаниш-бегона исмли авлодлар пайдо бўлади. Шу сабабли ҳозирги авлод билан аввалги аждодларнинг ораси ажралиб қолади. Ўзига хос исмлар билан танилган оилаларнинг ўртасидаги муносабатлар узилишига сабаб бўлади.
10. Кофирлар учун Аллоҳдан истиғфор сўраш ва уларга раҳм-шафқат қилиш.
Аллоҳ бу нарсаларни харом қилди ва айтди:
مَا كَانَ لِلنَّبِيِّ وَالَّذِينَ آمَنُوا أَنْ يَسْتَغْفِرُوا لِلْمُشْرِكِينَ وَلَوْ كَانُوا أُوْلِي قُرْبَى مِنْ بَعْدِ مَا تَبَيَّنَ لَهُمْ أَنَّهُمْ أَصْحَابُ الْجَحِيمِ
«На Пайғамбар ва на мўъминлар — агар мушриклар қариндошлари бўлса ҳам — уларнинг дўзах эгалари эканликлари аниқ маълум бўлганидан кейин, у мушриклар учун мағрифат сўрашлари жоиз эмсадир.» (Тавба сураси 113-оят).
Чунки бу иш уларни яхши кўришликни ва уларнинг йўли тўғри деган нарсани ўз ичига олади.