ﺭﻭﺍﻩ ﻣﺎﻟﻚ ﻓﻲ
ﺍﻟﻤﻮﻃﺄ 1/254 255-
ﻋﻦ ﻋﺒﺎﺩﺓ ﻗﺎﻝ : ﺳﻤﻌﺖ
ﺭﺳﻮﻝ ﺍﻟﻠﻪ ﺻﻠﻰ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ
ﻭﺳﻠﻢ ﻳﻘﻮﻝ : " ﺧﻤﺲ
ﺻﻠﻮﺍﺕ ﻛﺘﺒﻬﻦ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﺰ
ﻭﺟﻞ ﻋﻠﻰ ﺍﻟﻌﺒﺎﺩ ، ﻓﻤﻦ
ﺟﺎﺀ ﺑﻬﻦ ﻟﻢ ﻳﻀﻴﻊ ﻣﻨﻬﻦ
ﺷﻴﺌﺎً ﺍﺳﺘﺨﻔﺎﻓﺎً ﺑﺤﻘﻬﻦ ﻛﺎﻥ
ﻟﻪ ﻋﻨﺪ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻬﺪ ﺃﻥ ﻳﺪﺧﻠﻪ
ﺍﻟﺠﻨﺔ ، ﻭﻣﻦ ﻟﻢ ﻳﺄﺕ ﺑﻬﻦ
ﻓﻠﻴﺲ ﻟﻪ ﻋﻨﺪ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻬﺪ ﺇﻥ
ﺷﺎﺀ ﻋﺬﺑﻪ ﻭﺇﻥ ﺷﺎﺀ ﺃﺩﺧﻠﻪ
ﺍﻟﺠﻨﺔ "
Молик «Муватто» 1/254-255да Убода ибн Сомит розияллоҳу анҳудан ривоят қилди. У деди: «Расулуллоҳ соллаллоҳу алайҳи ва салламнинг шундай деяётганларини эшитдим: «Аллоҳ Азза ва Жалла бандаларга (бир кунда) беш маҳал намозни китобат (яьни фарз) қилди. Ким улардан бирор нарсасини ҳаққини беэтибор ҳолда зое қилмасдан келтирса, Аллоҳнинг ҳузурида уни Жаннатга киргазишлик аҳди бордир. Кимки ўша (ҳаққини беэтибор ҳолда зое) қилмасдан келтирса, Аллоҳнинг ҳузурида аҳд йўқдир. Хохласа уни азоблайди, хохласа Жаннатга киргазади».
Молик бу ҳадисни Яҳё бин Саиддан, Муҳаммад ибн Яҳё ибн Ҳиббондан ва Кинона қабиласидан бўлган Махдажий деб чақирилувчи киши бўлмиш ибн Муҳайзирдан ривоят қилди.
Ибнул Барр Махдажий ҳақида: «У мажҳулдир. Мана шу ҳадисдан бошқа ҳадис орқали танилмаган», деб айтди.
Абу Довуд 2/62да ушбу ҳадисни Моликнинг лафзи билан ривоят қилди. Насаий ҳам ушбу лафз билан 1/186 ривоят қилди. Аҳмад ҳам «Муснад» 5/315да Моликнинг Яҳё ибн Саиддан ривоят қилган лафзи билан ривоят қилди-ку, аммо:
" إن شاء عذبه و إن شاء غفر له "
«Хохласа уни азоблайди, хохласа уни мағфират қилади», деб ривоят қилди. 5/319да эса Моликнинг шу лафзига мувофиқ Яҳё ибн Саиддан ривоят қилди. 5/322да эса Моликнинг лафзига мувофиқ Муҳаммад ибн Яҳё ибн Ҳиббондан мана бу лафз билан ривоят қилди:
ﻓﻤﻦ ﻟﻘﻴﻪ ﺑﻬﻦ ﻟﻢ ﻳﻀﻴﻊ
ﻣﻨﻬﻦ ﺷﻴﺌﺎً ﻟﻘﻴﻪ ﻭﻟﻪ ﻋﻨﺪﻩ
ﻋﻬﺪ ﻳﺪﺧﻠﻪ ﺑﻪ ﺍﻟﺠﻨﺔ ، ﻭﻣﻦ
ﻟﻘﻴﻪ ﻭﻗﺪ ﺍﻧﺘﻘﺺ ﻣﻨﻬﻦ
ﺷﻴﺌﺎً ﺍﺳﺘﺨﻔﺎﻓﺎً ﺑﺤﻘﻬﻦ
ﻟﻘﻴﻪ ﻭﻻ ﻋﻬﺪ ﻟﻪ ﺇﻥ ﺷﺎﺀ
ﻋﺬﺑﻪ، ﻭﺇﻥ ﺷﺎﺀ ﻏﻔﺮ ﻟﻪ
«Кимки (ўша беш вақт) намоз билан улардан бирор нарсани зое қилмасдан (Аллоҳга) йўлиқса, Унинг ҳузурида уни Жаннатга киргазишлик аҳди бордир. Кимки (Аллоҳга) йўлиқса-ю, ундан унинг ҳаққида беэтибор ҳолда ноқислик қилиб, йўлиқса, Унда аҳд йўқдир. Хохласа уни азоблайди, хохласа уни мағфират қилади».
Ҳамда Аҳмад яна 5/317да ҳам риивоят қилиб деди:
ﺣﺪﺛﻨﺎ ﺣﺴﻴﻦ ﺑﻦ
ﻣﺤﻤﺪ ، ﺣﺪﺛﻨﺎ ﻣﺤﻤﺪ ﺑﻦ
ﻣﻄﺮﻑ ، ﻋﻦ ﺯﻳﺪ ﺑﻦ
ﺃﺳﻠﻢ ، ﻋﻦ ﻋﻄﺎﺀ ﺑﻦ
ﻳﺴﺎﺭ ، ﻋﻦ ﻋﺒﺪ ﺍﻟﻠﻪ
ﺍﻟﺼﻨﺎﺑﺤﻲ ﺃﻥ ﻋﺒﺎﺩﺓ ﺑﻦ
ﺍﻟﺼﺎﻣﺖ ﻗﺎﻝ : ﺃﺷﻬﺪ
ﺳﻤﻌﺖ ﺭﺳﻮﻝ ﺍﻟﻠﻪ ﺻﻠﻰ
ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﻭﺳﻠﻢ ﻳﻘﻮﻝ : "
ﺧﻤﺲ ﺻﻠﻮﺍﺕ ﺍﻓﺘﺮﺿﻬﻦ
ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻰ ﻋﺒﺎﺩﻩ ﻣﻦ ﺃﺣﺴﻦ
ﻭﺿﺆﻫﻦ ، ﻭﺻﻼﻫﻦ
ﻟﻮﻗﺘﻬﻦ ، ﻓﺄﺗﻢ ﺭﻛﻮﻋﻬﻦ ،
ﻭﺳﺠﻮﺩﻫﻦ ، ﻭﺧﺸﻮﻋﻬﻦ ،
ﻛﺎﻥ ﻟﻪ ﻋﻨﺪ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻬﺪ ﺃﻥ
ﻳﻐﻔﺮ ﻟﻪ ، ﻭﻣﻦ ﻟﻢ ﻳﻔﻌﻞ
ﻓﻠﻴﺲ ﻟﻪ ﻋﻨﺪ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻬﺪ ،
ﺇﻥ ﺷﺎﺀ ﻏﻔﺮ ، ﻟﻪ ﻭﺇﻥ ﺷﺎﺀ
ﻋﺬﺑﻪ "
«Бизга Хусайн ибн Муҳаммад айтди: бизга Муҳаммад ибн Муттариф Зайд бин Асламдан, Аьто бин Ясордан, Абдуллоҳ ас-Санобҳийдан Убода ибн Сомит деди: «Расулуллоҳ соллаллоҳу алайҳи ва салламнинг мана шундай деяётганларини эшитганимга гувоҳлик бераман: «Аллоҳ (бир кунда) беш маҳал намозни, таҳоратини чиройли-тўкис қилишлиги билан бандаларига фарз қилди. Ҳамда у (намозларни) ўз вақтида ўқишликни ва рукуьсини, саждасини, хушуьсини мукаммал қилишни ҳам (фарз қилди). (Ким шу шартларини ўз ўрнига қўйса,) у учун Аллоҳнинг ҳузурида уни мағфират қилишлик аҳди бордир. Кимки (шундай) қилмаса, у учун Аллоҳнинг ҳузурида аҳд йўқдир. Хохласа кечириб юборади, хохласа азоблайди».
Абу Довуд Аҳмаднинг ривоятига мувофиқ 1/115да, Муҳаммад ибн Мутаррифдан ҳудди шу лафз билан-у, илло «саждасини» сўзи зикр қилиб ўтилмаган.
Ибн Можа эса Моликнинг ривоятига мувофиқ, Муҳаммад ибн Яҳё ибн Ҳиббонбан ривоят қилди:
" جمس صلوات اقترضهن الله علي عباده فمن جاء بهن لم ينتقص منهن شيئا استخفافا بحقهن فإن الله جاعل له يوم القيامة عهدا أن يدخله الجنة ، و من جاء بهن قد انتقص منهن شيئا استخفافا بحقهن لم يكن له عند الله عهد ، إن شاء عذبه ، و إن شاء غفر له "
«Аллоҳ бандаларига (бир кунда) беш маҳал намозни фарз қилди. Кимки улардан бирон нарсани ҳаққиларида беэтибор бўлмай, бенуқсон келтирса, Аллоҳ унга Қиёмат куни уни Жаннатга киргазишлик аҳдини қилади. Кимки улардан бирон нарсани ҳаққларида беэтибор бўлиб, ноқис қилиб келтирса, Аллоҳнинг ҳузурида унга аҳд йўқдир. Хохласа уни азоблайди, хохласа мағфират қилиб юборади».
Шайх ибн Усаймин роҳимаҳуллоҳ хулоса қилиб айтадилар: «Ушбу ҳадисни кўриб турибсанки, лафзидаги ривоятда ғалаён бор. «Муватто»даги бир ривоятидаги (ровий) эса, ибн Абдулбарр айтганидек: «У мажҳулдир. Бундан бошқа ҳадис билан танилмаган».
«Муснад» 5/317да ва Абу Довуд 1/115даги иснодидаги Асламдан (келган ривоятда), мағфират қилиниш (Аллоҳнинг) хохиши остига дохил бўлишлиги баён қилингани, ундан (беш вақт намозни) номукаммаллик важҳидан (адо этгани тушунилади). Бунда намозни такр қилувчи киши, уни буткул тарк қилиб юборишлиги (Аллоҳ таьалонинг мағфират қилиб юборишлиги) хохиши остига дохил бўлишлигига далил йўқ. (Ҳадиснинг лафзи намозни буткул тарк қилиб юборган кишини) кофирлигига далолат қилувчи нусусларни рад этолмайди.
Моликнинг ривоятидаги:
من لم يأت بهن
«Кимки улардан (ўша ҳақларини) қилмасдан келтирса...» лафзидан мурод, ўша (намозлардан) ҳеч бир нарсасини зое қилмасдан адо қилса, (ана ўшанда «Аллоҳ уни хохласа мағфират қилади, хохласа азоблайди» деб айтган маьносини) англатади. Ушбу ривоятдаги лафз Ибн Можа(да ҳам келган). Шунда Моликнинг ривояти, Аҳмаднинг 5/317 ривоятига мувофиқ келади.
Хулоса шуки, ушбу ҳадис саҳиҳлиги ва очиқлигида ҳам, намозни (бутунлай) тарк қилиб юборган кишининг кофирлигида далолат қилувчи нусусларни кетказа олмайди. Шундай қилиб, куфрни қоим қилиб, қарши чиқувчи раддиялардан саломат бўлган далилларгина қолди. Шундоқ экан, уни қилишлик вожиблигини тақазо қилади ва кимки намозни мутлақо тарк қилиб юборса, уни вожиблигини инкор қилмаса ҳам ёки шунга иқрор бўлмаса ҳам кофир деб ҳукм қилинади. Аммо уни беэтиборлик ва дангасалик билан тарк қилса, у кишини мана шу далиллар (яьни ҳадислар) билан, «ундан мурод
كفر دون كفر
куфр бўлмаган (кичик) куфр ёки ундан мақсад кимки уни инкор қилиб тарк қилса...», деб баён қилишлик тўғри эмасдир.
Биринчидан: бу (кичик) куфрлилига далолат қилувчи далилларни, токи уни миллатдан чиқариб юборувчи мутлақо куфрлигидан мань этувчи саҳиҳ далилни қоим қилмагунча уни (далилга) йўйишлигимиз бизга ҳалол эмас. Бу ерда (уни кичик куфр деб иддао қилинаётган сўзларда) далил йўқ. Чунки ундан мурод миллатдан чиқариб юборувчи куфр эканлигига далил қоим бўлгандир. Набий соллаллоҳу алайҳи ва саллам айтдиларки:
" بين الرجل و بين الشرك و الكفر - ترك الصلاة "
«Киши билан ширк ва куфрнинг орасида намозни тарк қилишлик бордир»
(Ҳадисда) «куфр» маьрифа - аниқ ҳолатда зикр қилинди. Балки бу билан уни мутлақ куфрлигига далолат қилади. Чунки у киши соллаллоҳу алайҳи ва саллам уни иймон ва куфр орасини ажратиб турувчи чегара қилдилар. Икки чегараланган нарса бир-биридан ажратилгани учун қўшилиб кетмайди.
Яна Аллоҳ таьало айтдики:
فإن تابوا و أقاموا الصلاة و آتوا الزكاة فإخوانكم في الدين
«Агар тавба қилиб, намозни қоим қилиб ва закотни берсалар, бас, улар диндаги биродарларингиздир» (Тавба 11).
У диндаги биродарликни ширкдан тавба қилиш, намозни қоим қилиш ва закотни беришлик билан «машрут» - шартланган қилиб қўйди. Агар шарт йўққа чиқса, «машрут» - шартланганлик ҳам йўққа чиқади. Диндаги биродарлик фақатгина диндан чиқариб юборувчи куфр билангина йўққа чиқади. Аммо маьсиятлар қанчалик катта бўлмасин, диний биродарликни йўққа чиқармайди. Шунинг учун Аллоҳ таьало қотилни атайин ўлдирилган кишига биродар қилди, холбуки атайин қилинган қатл катта гуноҳлар сирасидан бўлса ҳам.
Иккинчидан: агар биз (бенамоз кишини куфрини, намозни) тарк қилишлигидаги нусусларини, уни вожиблигини инкор ўлароқ тарк қилишлиги деб олсак, бунда икки ҳазр бўладиган ўрни бор.
Биринчи ҳазр бўлувчи ўрни: шариатга тааллуқли бўлган, (яъни намозни) тарк қилишликдаги ҳукм васфини йўққа чиқаришликдир. Чунки вожиблик куфр (бадали)га вожиб қилингандир. Унда инсон ҳоҳ намоз ўқисин, ҳоҳ намозни тарк қилсин (фарқи йўқ бўлиб қолади). Машруъ амал (яъни намоз)нинг зикри, уни тарк қилишлик билан бефойда лағвга чиқиб қолиши, мавҳумлик ҳамда ишколни пайдо қилишлик билан баробардир.
Иккинчи ҳазр бўладиган ўрни: далили қоим бўлмаган қайд этишликни нусусларга киргазишлик. Бу шариат лафзини хослаб олишликни тақазо қилади ёки уни далилсиз қайдлаб олишлик бўлади. (Унда бу гап) - Аллоҳга билмай туриб айтилган гап бўл(иб ҳисобланади). Аллоҳ ёрдам берувчидир!
Шайхнинг сўзлари тугади.
8/10/1406 ҳижрий сана. Таҳрир қилинган рисоладан таржима қилинди.
Манба:
http://www.ahlalhdeeth.com/vb/forum/منتد...اهن-لوقتهن،